5 روش خانگی جهت تمیز کردن فر (قسمت اول)

هیچکس تمیز کردن را دوست ندارد. تمیز کردن باید مانند مرگ و مالیات به عنوان یک حقیقت اجتناب ناپذیر در نظر گرفته شود.

هیچکس تمیز کردن را دوست ندارد. تمیز کردن باید مانند مرگ و مالیات به عنوان یک حقیقت اجتناب ناپذیر در نظر گرفته شود. تمیز کردن فر، در کنار تمیز کردن سرویس بهداشتی به عنوان کاری که کمتر کسی به انجام آن علاقمند است شناخته شده است. با این حال همه ما بر سر این مسئله که تمیز کردن سرویس بهداشتی باید مدام انجام شود اتفاق نظر داریم.

تمیز کردن فر همیشه به وقت دیگر موکول می شود. شاید همه ما خودمان را اینگونه متقاعد می کنیم که میکروب ها در فر زنده نمی مانند، بنابراین هیچ خطری سلامت مان را تهدید نمی کند. به هر حال شما نمی توانید دورن فر را ببینید و تصمیم می گیرید تمیز کردن آن را به زمان دیگری موکول کنید یا شاید بسیاری از افراد از مواد شیمیایی سمی که با عنوان پاک کننده تولید می شوند استفاده نمایند. شما در خصوص استفاده از این مواد شیمیایی نگرانی نداشته اید. چه دلیلی برای نادیده گرفتن فر وجود دارد، چرا یک پاک کننده ی اجاق گاز خانگی را امتحان نمی کنید. دستور العمل های ما برای تمیز کردن فر مطمئناً شما را نجات می دهند و احتمالا به حفظ محیط زیست نیز کمک می کنند.

پاک کننده ی خانگی اجاق گاز:

1. آب:

 واقعاً؟

قبل از اینکه چشمان خود را مالش دهید، سرتان را تکان دهید و به سراغ سایت دیگری بروید. به حرف من گوش کنید. قبول دارم که آب بهترین پاک کننده برای فر نیست، اما وقتی که آب تنها چیزی است که در آشپزخانه دارید، در واقع فقط می توانید از آن استفاده کنید. این یک راهکار است. اصل اساسی بر این واقعیت است که غذای پخته شده و چسبیده زمانی که گرم و بخار پز شود بسیار قابل انعطاف است. مقداری آب جوش را در ظرف بزرگی قرار دهید. فر را روی حرارت بالا قرار دهید و اجازه دهید آب جوش بیاید. پس از 30 دقیقه دستکش مناسب به دست کنید و در حالی که فر هنوز داغ است در ظرف آب بریزید. (خودتان را نسوزانید). روغن و لکه های باقی مانده فقط با اضافه کردن آب و تلاش از بین می روند.

2.آمونیاک:

آمونیاک مسلماً بهترین پاک کننده ی خانگی فر برای روغن است، اما به عنوان یک ماده طبیعی در نظر گرفته می شود زیرا ماده ی شیمیایی خاصی نمی باشد. خب شما می توانید ادعا کنید که آتشفشان به صورت طبیعی آن را تولید می کند و قطعاً نسبت به محصولات تجاری برای محیط زیست بهتر هستند.

به هر حال اگر به دنبال بهترین پاک کننده ی خانگی فر بدون سدیم بیکربنات هستید، این نیز بهترین گزینه است. چندین روش جهت استفاده از آمونیاک به عنوان پاک کننده ی خانگی فر وجود دارد، همه ی این روش ها راحت هستند.

آسانترین روش ترکیب کردن آب و آمونیاک است. مانند روشی که در بالا ذکر شد. فر خود را با آب جوش از قبل گرم کنید، سپس فر را خاموش کرده و یک ظرف آمونیاک بالای ظرف آب قراردهید. در طول شب در فر را ببندید. روز بعد کاسه ها را در بیاورید و آمونیاک باقی مانده در کاسه را در فر اسپری کنید. سپس کار پاک کردن را شروع کنید. به این صورت روغن و لکه ها از بین خواهند رفت.

توجه: در صورتی که فر گاز دارید، جهت جلوگیری از انفجار در آشپزخانه لامپ آن را خاموش کنید.

3. ورقه قلع:

این روش خانگی خیلی تمیز نیست. اما بسیار ساده تر از روش های دیگر است. همیشه برای گرفتن روغن و لکه ها یک ورقه ی فویل روی اجاق یا زیر ظروف خوراک پزی قرار دهید. این روش بسیار آسان است و از اتلاف وقت جهت تمیز کردن فر جلوگیری می کند.

4. لیمو:

لیمو یکی از خوشبوترین و طبیعی ترین پاک کننده ها برای فر است. لیمو برای ماسک صورت فوق العاده استفاده می شود. تمام سلول های مرده را از روی پوست تان پاک می کند، اما تعداد خیلی کمی از افراد فکر می کنند که لیمو نیز می تواند جهت تمیز کردن فر مورد استفاده قرار گیرد.

اسید سیتریک یک ترکیب فعال است و اگر می خواهید پودر آن را پمپ کنید، می توانید آن را از فروشگاه های سخت افزاری خریداری کنید. اسید سیتریک برای از بین بردن چربی ها عالی است و اگر چربی حرارت دیده باشد خیلی بهتر عمل می کند. ابتدا شما می توانید آب لیمو (2 عدد لیمو کافی است) به آب جوش به اندازه ی برابر اضافه کنید. این به شما کمک می کند لکه ها را از بین ببرید. وقتی که فر هنوز گرم است، آب لیمو را با اسید سیتریک به فر اسپری کرده و آن را پاک کنید. در آخر می توانید شیشه ی فر را با آب لیمو و روزنامه تمیز کنید.

5.تمیز کردن فر با بخار سرکه:

شاید سرکه بد بوترین پاک کننده ی فر باشد. برخی افراد بوی سرکه را دوست دارند. با وجود اینکه سرکه بوی خیلی تندی دارد، مانند یک رطوبت دهنده ی طبیعی موثر، فر را بو زدایی می کند. مجدداً، کسانی که تمایل دارند پاک کننده ی طبیعی فرشان پانچ کمتری داشته باشد، سرکه ی سوپر شارژ در شکل اسید استیک را می توانند از فروشگاه های سخت افزاری خریداری کنند.

سرکه را به دیواره ها و کف فر اسپری کنید تا فر برای بخار تمیز سرکه آماده شود. در یک ظرف صاف کمی آب جوش همراه سرکه ی 50 درصد ریخته و آن را به مدت 30 دقیقه در فر قرار دهید. با این روش فر به صورت موثر با بخار سرکه تمیز می شود زیرا بخار سرکه چربی های سخت را از بین می برد. زمانی که  بخار سرکه تمام شد و فر همچنان گرم بود، آن را با محلول آب و سرکه ی باقی مانده در ظرف تمیز کنید. سپس از سرکه و روزنامه برای تمیز کردن در فر استفاده نمائید.

برگردان: عرب زاده

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ