سرماخوردگی و سرما و شروع آنفلوآنزا (قسمت دوم)

mousavi
در مقایسه با اکثر عفونت های تنفسی ویروسی مانند عفونت های سرماخوردگی، آنفلوآنزا (آنفلوانزای فصلی) معمولا یک بیماری شدیدتر با میزان مرگ و میر (مرگ و میر) حدود 01٪ از افراد مبتلا به ویروس ایجاد می شود.

در مقایسه با اکثر عفونت های تنفسی ویروسی مانند عفونت های سرماخوردگی، آنفلوآنزا (آنفلوانزای فصلی) معمولا یک بیماری شدیدتر با میزان مرگ و میر (مرگ و میر) حدود 01٪ از افراد مبتلا به ویروس ایجاد می شود. نشانه های سرد (به عنوان مثال گلودرد، آبریزش بینی، سرفه (با تولید خلط ممکن است)، احتقان و تب خفیف) شبیه به علائم آنفلوآنزا  است اما علائم آنفلوانزا شدیدتر و طولانی تر می شود و ممکن است استفراغ، اسهال و سرفه که اغلب سرفه خشک است.

علائم و نشانه ها:

نشانه ی شروع

تب

حاد

خنک کننده

خستگی، ضعف

عطسه کردن

بینی گرفته

گلو درد

ناراحتی قفسه سینه، سرفه

سردرد

نشانه ی این علائم درآنفلوانزا به ترتیب:

عادی؛ 3-4 روز طول می کشد

عادی؛ اغلب شدید

نسبتا رایج است

مشترک؛ می تواند شدید باشد

نشانه ی این علام در سرما به ترتیب:

تدریجی

نادر

کمی

غیر معمول

گاهی

مشترک

خفیف تا متوسط

نادر

نکاتی برای مدیریت بهتر میگرن شما

سرفه در برابر مسمومیت غذایی

بعضی از علائم آنفلوآنزا  ممکن است مانند مسمومیت غذایی باشد. بیشتر علائم مسمومیت غذایی شامل حالت تهوع، استفراغ، اسهال، آبریزش، درد شکم، گرفتگی و تب است. به جز تب اکثر علائم مسمومیت غذایی مربوط به دستگاه گوارش است. علائم و نشانه های معمول آنفلوانزا شامل تب هستند، اما علائمی نیز وجود دارد که برای مسمومیت غذایی معمول نیستند، زیرا آنفلوآنزا  یک بیماری تنفسی است. در نتیجه، علائم تنفسی احتقان بینی، سرفه خشک و برخی از مشکلات تنفسی به تشخیص آنفلوانزا از مسمومیت غذایی کمک می کند.

علت آنفلوانزا چیست؟

اطلاعات ویروس آنفلوآنزا

ویروس آنفلوآنزا باعث آنفلوآنزا می شود و به سه نوع A،B و C تقسیم می شود. آنفلوآنزا ی A و آنفلوانزای B مسئول اپیدمی بیماری تنفسی هستند که تقریبا در هر زمستان اتفاق می افتد و اغلب با افزایش میزان بستری شدن و مرگ و میر همراه است. آنفلوآنزا نوع C متفاوت از انواع A و B است. عفونت نوع C معمولا باعث ایجاد یک بیماری بسیار ضعیف تنفسی یا بدون علائم می شود. و اپیدمی را ایجاد نمی کند و تاثیرات شدید بهداشت عمومی آنتی بادی های A و B را ندارد. تلاش برای کنترل تاثیر آنفلوآنزا بر روی انواع A و B هدف قرار می گیرد و بقیه این بحث فقط به این دو اختصاص داده می شود.

انواع ویروس های آنفلوآنزا به طور مداوم با گذر زمان، معمولا توسط جهش (تغییر در RNA ویروسی) تغییر می کنند. این تغییر دائمی اغلب موجب می شود که ویروس از سیستم ایمنی میزبان (انسان، پرندگان و دیگر حیوانات) جلوگیری کند، به طوری که میزبان به تغییر عفونت ویروس آنفلوانزا در طول زندگی حساس است. این فرایند به شرح زیر عمل می کند:

میزبان مبتلا به ویروس آنفلوانزا، آنتی بادی های آن ویروس را تولید می کند. همانطور که ویروس تغییر می کند، آنتی بادی «اول» دیگر ویروس «جدیدتر» را شناسایی نمی کند و عفونت می تواند بازهم رخ دهد. زیرا تا زمانی که عفونت در حال انجام باشد میزبان ویروس جدید آنفلوانزا را به عنوان یک مشکل تشخیص نمی دهد. اولین آنتی بادی توسعه یافته، ممکن است در بعضی موارد، حفاظت جزئی در برابر عفونت با یک ویروس جدید آنفلوانزا فراهم کند.

ویروس های نوع A بر اساس تفاوت های موجود در دو پروتئین سطحی به نام ویروس هموگلوتینین (H) و نورامینیداز (N) تقسیم می شوند. حداقل 16 زیر مجموعه شناخته شده H و 9 زیر مجموعه شناخته شده N وجود دارد.

این پروتئین سطحی می تواند در بسیاری از ترکیبات رخ دهد. ویروس هنگامی که با قطرات یا تماس مستقیم پخش می شود، اگر توسط سیستم ایمنی میزبان کشته نشود، در دستگاه تنفسی تکرار می شود و به سلول های میزبان آسیب می رساند. در افراد با ایمنی کم بدن (مانند زنان باردار، نوزادان، بیماران مبتلا به سرطان، بیماران مبتلا به آسم، افراد مبتلا به بیماری ریه و بسیاری دیگر) ویروس می تواند موجب سکته مغزی ویروسی شود یا سیستم فرد را مستعد ابتلا به عفونت های باکتریایی کند، به خصوص پنومونی باکتریایی. هر دو نوع پنومونی، ویروسی و باکتری، می توانند بیماری شدید و گاهی اوقات مرگ را ایجاد کنند.

آنفلوانزای معده

یک اصطلاح گیج کننده آنفلوانزای معده است. این واژه به عفونت مجاری دستگاه گوارش اشاره دارد، نه یک عفونت تنفسی مانند آنفلوانزا؛ آنفلوانزای معده (گاستروانتریت) توسط ویروس های آنفلوآنزا  ایجاد نمی شود.

اگرچه درابتدا علائم آنفلوانزا ممکن است از افراد سرماخوردگی تقلید کند، آنفلوآنزا با علائم خستگی، تب و انسداد تنفسی دچار تشنج می شود. سرد شدن میتواند توسط بیش از 100 نوع مختلف ویروس ایجاد شود، اما تنها ویروس های آنفلوانزا و زیر مجموعه ها A ،و C باعث آنفلوآنزا  می شوند. علاوه بر این، سرماخوردگی به بیماریهای تهدیدکننده زندگی مثل پنومونیا منجر نمی شود، اما عفونت های شدید با ویروس های آنفلوآنزا می تواند منجر به پنومونی یا حتی مرگ شود.

برگردان: عرب زاده

با خوردن این مواد آنفلوآنزا نمی‌گیرید!

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ