تا عید پوستی زیبا میخواهید؟

sahar.d
عید نوروز زمانی است که شما ممکن است تمام دوستان و آشنایان قدیمی را ملاقات کنید و مسلما دوست دارید زیباتر از قبل به نظر برسید. در این مقاله راه های زیبایی پوست تا عید نورورز را به شما معرفی می کنیم.

یکی از دغدغه های اصلی خانم ها هنگام مهمانی رفتن یا مراسم ها جوش هایی است که ناخوانده روی صورت ظاهر می شوند و همه برنامه ریزی ها را خراب می کنند. برای جلوگیری از ظهور جوش های ناخواسته و داشتن پوست شفاف و زیبا باید از الان دست بکار شوید و به صورت جدی به پوستتان رسیدگی کنید.

اصلی ترین و مهم ترین کار: آب کافی بنوشید

کم‌ آب شدن بدن، یکی از مهم‌ترین دلایل خشکی و چروکیدگی پوست است.
زمانی که ما آب کافی در طول روز می‌نوشیم، خون‌رسانی به تمام قسمت‌های بدن از جمله پوست صورت هم با سرعت و شدت مناسب‌تری صورت می‌گیرد و جلوی کدر و چروک شدن پوست‌مان هم گرفته می‌شود.
برای اینکه بتوانید آب کافی در طول روز به بدن خود برسانید، بهتر است که در ساعات بیداری، هر ۲ ساعت یکبار یک لیوان آب بنوشید.

استفاده از ماسک میوه را فراموش نکنید 

ماسک میوه بزنید به طور متناوب از ماسک میوه استفاده کنید. اسیدها و آنزیم های موجود در میوه ها به برداشته شدن پوست مرده، کاهش لک ها و روشن شدن پوست کمک می کند. لازم نیست ماسک آماده بخرید. می توانید از انواع میوه ها در خانه ماسک تهیه کنید.

هرگز هرگز  با آرایش به رختخواب نروید

یکی از رایج‌ترین خطاهای پوستی که باعث ایجاد لک، آکنه‌ و جوش‌های زیرپوستی در صورت خانم‌ها می‌شود، خوابیدن با صورت آرایش‌کرده و نشسته است.
باقی ماندن مواد آرایشی روی پوست که با آلاینده‌های محیطی هم ترکیب شده‌اند، باعث بسته شدن روزنه‌های تنفسی پوستی و افزایش احتمال ابتلا به جوش و لک روی صورت می‌شود.
از این رو، بهتر است که تنها ۵ دقیقه قبل از خواب را به پاکسازی پوست‌تان از انواع محصولات آرایشی اختصاص بدهید.

ورزش کنید 

تداوم یک فعالیت فیزیکی مناسب ، پوست شما را روی فرم نگه می دارد . ورزشی را انتخاب کنید و هر روز ساعتی را به آن بپردازید .

رژیم غذایی فیبردار انتخاب کنید 

رژیم غنی از فیبر انتخاب کنید جالب است بدانید اکثر مشکلات پوستی و حتی تیرگی آن به دلیل مشکلات گوارشی است. تغذیه سالم ضامن سلامت عمومی بدن است. سعی کنید میوه، سبزی و حبوبات کامل بیشتری مصرف کنید.

کرم دور چشم و مراقبت از پوست دور چشم را فراموش نکنید

اگر می‌خواهید جوان‌تر و جذاب‌تر به نظر برسید، پوست اطراف چشم‌ها را فراموش نکنید.
یعنی علاوه بر کرم‌های دور چشم، روزی ۲ مرتبه ۲ حلقه خیار یا سیب‌زمینی خام روی چشم‌های بسته خود بگذارید، تا جلوی پف کردن و تیره شدن پلک‌تان را بگیرید.

پوست نیاز به تنفس دارد

اجازه بدهید پوسستان نفس بکشد پوستتان را به طور عمیق پاکسازی کنید و بعد از آن نه کرم مرطوب کننده و نه آرایشی استفاده کنید. بهتر است بعد از یک حمام آب گرم پاکسازی را انجام دهید .

شوینده مناسب پوست‌تان انتخاب کنید

اولین قدم برای حفظ سلامت و طراوت پوست، شستن روزانه صورت با شوینده مخصوص جنسِ پوست‌مان است.
اگر پوست حساسی دارید، از شوینده‌های ملایم فاقد ترکیبات صابونی (soap free) استفاده کنید.
اگر پوست‌تان خشک است، صورت خود را با صابون‌های حاوی مواد نرم‌کننده بشویید و اگر پوست چربی دارید، صابون‌های آنتی‌باکتریال فاقد مواد کِرمی را انتخاب کنید.
اگر پوست‌تان دارای ناحیه تی‌زون (T-zone) است، یعنی پیشانی و بینی و چانه‌تان چرب و بقیه صورت‌تان خشک است هم استفاده از شوینده‌های فاقد ترکیبات صابونی می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد.
حواس‌تان باشد که در صورت تمیز کردن پوست با دستمال‌های مخصوص پاک کردن آرایش، حتما پس از اتمام کار، صورت خود را با آب ولرم هم بشویید تا بقایای ترکیبات موجود در دستمال از روی صورت‌تان پاک شود.
برای اطمینان از پاک شدن پوست از انواع آلودگی‌های محیطی یا بقایای محصولات آرایشی، حتما حداقل ۲۰ ثانیه کف حاصل از شوینده را روی تمام سطح پوست صورت خود ماساژ دهید.

زیاد در معرض نور خورشید نباشید و ضد آفتاب را فراموش نکنید 

نور آفتاب می تواند سبب سوختگی پوست و رنگ تیره آن شود. هم چنین باعث می شود دچار پیری زودرس و سرطان پوست شوید . پس بهتر است تا جایی که می توانید ازایستادن زیاددر زیر  نور آفتاب دوری کنید .

همچنین این نکته را فراموش نکنید که استفاده از ضد آفتاب در روزهای برفی و ابری به اندازه روزهای آفتابی ضروری است. میشه قبل از خروج از منزل کرم ضدآفتاب با پایه اکسید زنیک استفاده کنید. لازم است ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن از خانه این کار را انجام دهید.

دور تمام دخانیات را خط بکشید

اگر می‌خواهید پوست درخشان داشته باشید، باید علاوه بر ترک سیگار و قلیان، در معرض دود آنها هم قرار نگیرید.
ترکیبات سمی و سرطان‌زای موجود در سیگار و قلیان با کاهش اکسیژن‌رسانی به سطح پوست باعث کدر و چروک شدن پوست دست و صورت می‌شوند.
اگر از همین امروز تصمیم به ترک سیگار و قلیان گرفتید، استفاد از کرم‌های مرطوب‌کننده و یک عدد سیب و پرتقال در روز برای بازسازی پوست خود را فراموش نکنید.

خواب کافی داشته باشید

یکی از رموز داشتن پوستی زیبا و شاداب، برخورداری از خواب کافی در طول شبانه‌روز است، زیرا کم‌خوابی و پرخوابی به سرعت تاثیر خود را روی پوست نشان می‌دهند.
پرخوابی باعث پف کردن پوست پلک و گونه‌ها می‌شود و کم‌خوابی هم تیرگی و چروک زیر چشم را به دنبال دارد.

قبل از خواب پوستتان را مرطوب کنید

قبل از خوابیدن و بعد از شستن پوست‌تان، مواد سطحی لازم برای حفظ شادابی و زیبایی پوست را به صورت، پاها و دستان خود برسانید.

اگر پوست‌تان چرب است، آن را با کرم‌های مرطوب‌کننده بر پایه آب و فاقد چربی ماساژ دهید و اگر پوست خشکی دارید، آن را با کرم‌های نرم‌کننده حاوی مواد روغنی بپوشانید.

افراد مبتلا به پوست خشک و تمام افراد بالای ۳۰ سال، استفاده از کرم دور چشم را فراموش نکنند.

ضمن اینکه پوشاندن پوست حساس لب‌ها با یک لایه نازک از مرطوب‌کننده‌ها یا نرم‌کنندهای مخصوص لب هم می‌تواند برای پیشگیری از چروک شدن و ترک خوردن پوست لب‌ها بسیار موثر و مفید باشد.

میوه و سبزیجات بسیار استفاده کنید

هویج نه تنها برای چشم ها مفید است بلکه تأثیر زیادی در زیبایی و سلامت پوست نیز دارد. این سبزی نارنجی پوش سرشار از ویتامین A است و از ترشحات زیاد سلول های سطح خارجی پوست جلوگیری می کند. علاوه بر این ویتامین A موجود در هویج به کاهش پیشرفت سلول های سرطانی پوست کمک می کند. توصیه می کنیم هر روز چند تکه هویج به عنوان میان وعده و یا در سالاد میل کنید.

اسفناج یک ماده ی غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی است که حتماً باید در برنامه ی غذایی شما گنجانده شود. این سبزی پرخاصیت منبع آهن، اسیدفولیک، کلروفیل، ویتامین E، منیزیم، ویتامین A، فیبرها، پروتئین های گیاهی و ویتامین C می باشد. ویتامین های C و E نیز به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی برای سلامت پوست لازم و ضروری هستند.
اسفناج سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که با هر نوع مشکل پوستی مقابله می کنند. حتماً این ماده ی غذایی را به برنامه ی روزانه تان اضافه کرده و تأثیر آن را روی پوست مشاهده کنید.

روغن نارگیل منبع چربی های اشباع شده است. این روغن همچنین حاوی اسیدلوریک است که خاصیت ضدباکتریایی و ضدویروسی قوی دارد و به این ترتیب با ویروس ها، عفونت ها، التهاب و آکنه مقابله می کند. روغن نارگیل یکی از منابع اسیدهای چرب ضروری و ویتامین E نیز هست که پوست را مرطوب، نرم و بدون چین و چروک نگه می دارند. روغن نارگیل همچنین برای تیروئید مفید بوده و به کاهش وزن کمک می کند.
می توانید روزانه یک قاشق غذاخوری از این روغن را به پوست بدن زده و پوست نرم و صافی داشته باشید.

تخم شربتی، شاهدانه، تخمه ی آفتابگردان، تخمه ی کدو و تخم کتان برای داشتن پوستی زیبا و سالم فوق العاده اند. تخمه ی کدو و تخمه ی آفتابگردان سرشار از سلنیوم؛ ویتامین A، منیزیم و پروتئین ها هستند. سلنیوم و پروتئین مانع از بروز چین و چروک می شود و ویتامین E پوست را بهتر آبرسانی و مرطوب می کند. منیزیم موجود در این دانه ها نیز میزان استرستان را کاهش می دهد. اسیدهای چرب امگا 3 که در تخم کتان، تخم شربتی و شاهدانه وجود دارند نیز برای مقابله با آکنه و چین و چروک فوق العاده عمل می کنند. این دانه ها همچنین سرشار از پروتئین نیز هستند.

برای داشتن پوستی زیبا و سالم هر روز چای سبز نوش جان کنید. این چای منبع آنتی اکسیدان ها و اسیدآمینه «ال-تئانین» است که به آرامش بدن کمک می کند. چای سبز همچنین برای مقابله با استرس نیز مؤثر عمل می کند. توصیه می کنیم روزانه 3 فنجان از این چای را میل کنید.
چای سبز کاتچین آزاد می کند و این ترکیب نوعی آنتی اکسیدان ضدسرطان است. کاتچین همچنین حاوی خواص ضدالتهابی است. این چای برای کاهش خطر پرفشاری خون نیز مؤثر است.

توصیه می کنیم در این روزهای مانده به عید هر روز کرفس میل کنید تا وضعیت پوستتان بهتر شود. این سبزی حاوی ویتامین K است که باعث بهبود جریان خون شده و به کاهش فشارخون بالا کمک می کند. کرفس همچنین باعث کاهش میزان استرس می شود. باید بدانید که استرس دمار از روزگار پوست در می آورد و آن را در معرض پیری زودرس قرار می دهد. علاوه بر این استرس باعث بروز دردهای میگرنی و حتی در موارد شدید آن بروز برخی سرطان ها می شود.
کرفس همچنین منبع طبیعی سدیم، پتاسیم و آب است و مانع از دهیدراته شدن بدن (بی آبی بدن) می شود. همین خاصیت کرفس نیز برای آب رسانی و رطوبت بخشی پوست فوق العاده است. حتماً می دانید که پوست های خشک بیشتر در معرض چین و چروک و آسیب قرار می گیرند. خوشبختانه کرفس کالری ندارد و می توانید با خیال راحت از آن برای بهبود وضعیت پوستتان استفاده کنید.

خوردن ماهی را فراموش نکنید

ماهی آزاد یکی از منابع غذایی مفید برای مقابله با استرس، اضطراب و افسردگی محسوب می شود. این ماهی همچنین تأمین کننده ی نیاز روزانه ی بدن به ویتامین D نیز محسوب می شود. حتماً می دانید که ویتامین D برای مراقبت از سلامت قلب، استخوان ها، روده و مغز لازم است. ماهی آزاد همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که برای مقابله با التهاب، چین و چروک و آکنه مؤثر عمل می کنند. میزان بالای امگا 3 موجود در این ماده ی غذایی باعث مرطوب کردن پوست از درون می شود. علاوه بر این مصرف ماهی آزاد پوست سر را نیز مرطوب کرده و موها را قوی و سالم می کند.
ماهی آزاد از بروز سرطان کولون، استرس، افسردگی، بیماری های قلبی و بیماری های استخوانی پیشگیری می کند. توصیه می کنیم هر هفته دو مرتبه از این ماهی ها استفاده کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ