شربت بنفشه باریج چیست؟

شربت بنفش باریج از شربت های گیاهی و مفیدی است که طبیعت به ما هدیه داده است.برای آشنایی با این شربت گیاهی ادامه مطلب را بخوانید.

شربت بنفشه باریج چیست؟

گل بنفشه، صفرابر قوی است و کبد را پاکسازی می‌کند همچنین به دلیل خاصیت سم‌زدایی، خون و بافت‌ها را پاکسازی می‌کند و علائم سرماخوردگی را تسکین می‌کند..بنفشه گیاهی است که در درمان بیماری‌های گوارشی و پاکسازی ریه و پوست استفاده می‌شود و همراه با بابونه، بیماری سینوزیت را درمان می‌کند همچنین بنفشه بیماری‌هایی را که بر اثر غلبه صفرا در بدن به وجود آمده است، مانند کبد چرب ، سرفه‌های صفراوی و خارش‌های صفراوی همچنین جوش‌های غرور صفراوی را درمان می‌کند.
فواید گل بنفشه گیاه بنفشه کبد را پاکسازی می‌کند همچنین با خاصیت خلط‌بری از ریه‌ها موجب پاکسازی ریه‌ها می‌شود و از طرفی به دلیل خاصیت سم‌زدایی، خون و بافت‌ها را پاکسازی می‌کند.
از مکانیسم‌های اثر بنفشه، صفرابر، خلط ‌آور، تب ‌بر، تصفیه ‌کننده خون، ضد سموم، ضد ورم، ملین و خواب‌ آور است؛ پیامبر اکرم «ص» نیز می‌فرمایند: برتری روغن بنفشه در میان روغن‌های گیاهی مانند برتری اسلام بر ادیان دیگر است..شربت بنفش باریج از شربت های گیاهی و مفیدی است که طبیعت به ما هدیه داده است.

آثار دارویی-درمانی بنفشه باریج:

گیاه بنفشه سرد و تر است که در فرآیند شربت‌سازی با افزودن شکر به آن مزاج دارو معتدل متمایل به تر می‌گردد. از نظر خواص سنتی، بنفشه مسهل صفرا می‌باشد و عطش، حدت خون، تب‌های گرم و خفقان (تپش قلب) را تسکین می‌دهد. به گفته طب سنتی، دم کرده بنفشه برای نزله، زکام، سرفه و سرماخوردگی و ناراحتی‌های معده و کبد و طحال و درد کلیه – چه از طریق خوردن و چه از طریق مالیدن روی عضو- نافع است.

در هند از بنفشه به عنوان معرق و برای کاهش تب استفاده می‌شود. گل بنفشه به عنوان نرم کننده و در ناراحتی‌های ریه مصرف می‌شود. هندیان از گل بنفشه شربتی درست می‌کنند که برای رفع ناراحتی‌های کودکان به ویژه ناراحتی‌های تنفسی ایشان مفید است.

برای گیاه بنفشه معطر از دیرباز خـواص درمان کننده برونشیت حاد و مزمن، آسم، نزله های حاد و مزمن اندام تنفسی و برطرف کننده علائم سرماخوردگی قائل بوده‌اند.

مطالعات جدید نشان داده‌اند که بنفشه خاصیت اکسپکتورانتی دارد، به کاهش التهاب ریوی و ادم غشاء مخاطی کمک می‌کند. به دلیل ویژگی ضد سرفه بودن آن، گزینه مناسبی برای بیماران آسمی است که تنگی نفس دارند. همچنین بنفشه در زخم و درد گلو، درد قفسه سینه، تنگی نفس، برونشیت حاد، سیاه سرفه و ذات الریه کاربرد دارد.

در یک کارآزمایی بالینی جهت بررسی اثر شربت بنفشه بر تسکین سرفه در کودکان با آسم متناوب، 182 کودک 2 تا 12 سال در قالب دو گروه موازی شربت بنفشه و دارونما را به همراه داروی رایج سالبوتامول (یک آگونیست گیرنده بتا-2 آدرنرژیک) دریافت کردند. در طول دوره درمان گروه شربت بنفشه توانست در هر دو شاخص کاهش بیش از50‌% سرفه و مهار 100‌% سرفه نسبت به گروه دارونما به شکل معنی‌داری بهتر عمل کند (به ترتیب P=0.001و P<0.001). تأثیر دارو در میان کودکان دختر با پسر اختلافی نداشت. این مطالعه نشان داد مصرف توأمان شربت بنفشه با سالبوتامول در مهار سرفه بیماران با آسم متناوب مؤثر است

خواص درمانی بنفشه باریج

    رفع عفونت های داخلی
    ضد عفونی کننده کلیه و مثانه
    تصفیه کننده خون
    پاکسازی کبد و صفرا
    درمان بیماری های روده و معده
    ‌‌موثر در درمان بواسیر
    تب بر
    سرفه های کهنه
    درمان دفع پروتئین
    ضد یرقان
    خلط آور
    تقویت معده و روده
    درمان اگزما
    جوش صورت
    روشن کننده پوست

مواد لازم

    سر گل بنفشه  50 گرم
    گزانگبین 100 گرم
    عرق بید  1 لیتر
    گلاب  2 قاشق مرباخوری

طرز تهیه بنفشه باریج

سرگل بنفشه را همراه با عرق بید و گزانگبین به مدت 3 ساعت خیس کرده  مخلوط را روی حرارت قرار داده به مدت 1 ساعت دم کنید مخلوط را با پارچه نازک صاف کرده  گلاب را اضافه نموده و داخل بطری در جای خنک نگهداری کنید

روش مصرف

بعد از هر وعده غذایی نصف استکان از شربت میل شود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ