از عوارض سفکسیم چه می دانید؟

faateme1366
تا سرما میخورید به داروخانه مراجعه می کنید و می گویید لطفا یک بسته سفکسیم! و با اعتماد به نفس کامل هر 24 ساعت یک قرص مصرف می کنید و منتظرید که بیماری تان بهبود یابد! باید به شما بگوییم که بهتر است ابتدا از تمام عوارض سفکسیم آگاهی پیدا کنید و بعد به مصرف آن بپردازید.

قرص سفکسیم چیست؟

سفکسیم یک آنتی بیوتیک قوی می باشد که بر روی طیف وسیعی از میکروب ها موثر می باشد .این دارو جهت درمان کوتاه مدت عفونت های حاد باکتریایی مانند مجاری ادراری،عفونت قفسه ی سینه و عفونت های گوش و حلق تجویز می گردد.این دارو با مهار ساخت دیواره سلولی باکتری ها ،آنها را از بین می برد .

برخی از افرادی که به پنی سیلین ها حساسیت دارند ،ممکن است به این دارو نیز حساسیت داشته باشند .به همین دلیل پیش از شروع درمان در صورت حساسیت به هرگونه آنتی بیوتیک ،نام آن را به پزشک خود یادآوری نمایید.

 

نام ژنریک:

سفیکسیم

نام لاتین:

Cefixime

گروه دارویی- درمانی قرص سفکسیم:

نسل سوم سفالوسپورین ها

آنتی بیوتیک

طبقه بندی در بارداری قرص سفکسیم:

گروه B

اشکال داروییقرص سفکسیم:

قرص یا کپسول روکشدار: 200 میلی گرم و 400 میلی گرم

سوسپانسیون خوراکی کودکان: 50 میلی گرم

سوسپانسیون خوراکی: 100 میلی گرم/5 میلی لیتر

 

موارد و مقدار مصرفقرص سفکسیم

اوتیت میانی، برونشیت حاد، تشدید حاد برونشیت مزمن، فارنژیت، تونسیلیت، عفونت بدون عواقب مجاری ادرار ناشی از اشریشیاکلی و پروتئوس میرابیلیس؛ سوزاک بدون عواقب.

بزرگسالان: ابتدا mg/day 400 در 2-1 مقدار منقسم، و برای سوزاک بدون عواقب 400 میلی گرم به صورت مقدار واحد تجویز می‌ شود.

کودکان بزرگتر از 6 ماه: مقدار mg/kg/day 8 در 2-1 مقدار منقسم تجویز می‌ شود.

 

عوارض قرص سفکسیم در کودکان

برخی از کودکان به آنتی بیوتیک حساس هستند و معده آنها نمیتواند آنتی بیوتیک را تحمل کند و دچار ناراحتی های گوارشی می شوند مخصوصا این مورد در کودکانی که زیر دو سال هستند بیشتر دیده میشود .از کجا بدانیم کودکانی که دچار اسهال می شوند از آنتی بیوتیک است ویا مشکلات گوارشی دیگر دارد؟ چه نشانه هایی دارد و در این مواقع چکارباید بکنیم .میزان شیوع عارضه جانبی اسهال که به دنبال مصرف آنتی بیوتیک ها ایجاد می شود، یک نفر از هر 5 کودک است. این عارضه تقریبا پس از مصرف اکثر آنتی بیوتیک ها در کودک ایجاد می شود. احتمال ایجاد این نوع اسهال در کودکان دو ساله و یا با سنین بالاتر کمتر است. معمولا شدت این نوع اسهال متوسط بوده و تا زمانی که کودک را دچار دهیدراسیون (Dehydration) ننماید، مضر نیست. به کافی نبودن مایعات در بدن، دهیدراسیون می گویند. علائم دهیدراسیون شامل کم ادراری، خستگی، بدخلقی و خشکی دهان می باشد.در این نوع اسهال هم زمان با مصرف آنتی بیوتیک، مدفوع حالت شل و آبکی دارد و معمولا بین یک تا هفت روز این حالت در مدفوع کودک دیده می شود. این نوع اسهال معمولا از روز دوم تا روز هشتمِ مصرف آنتی بیوتیک ادامه دارد.

 

توصیه های مهم درباره قرص سفکسیم

سازندگان سفیکسیم توصیه می‌ کنند که به هنگام درمان اوتیت میانی نباید قرصها جایگزین سوسپانسیون شوند.

بیماران مبتلا به اسهال ناشی از آنتی بیوتیک از نظر کولیت سودوممبران ناشی از رشد بیش از حد کلوستریدیوم دیفیسل ارزیابی شوند. موارد خفیف معمولاً به قطع مصرف دارو پاسخ می‌ دهند. در موارد متوسط تا شدید ممکن است تجویز مایعات، الکترولیت، و مکمل پروتئین ضروری باشد. وانکومایسین خوراکی داروی انتخابی برای درمان کولیت سودوممبران ناشی از کلوستریدیوم دیفیسل است.

واکنشهای حساسیت مفرط حاد فوراً درمان شود. اقدامات اورژانس، مانند کنترل راه هوایی، آمینهای تنگ کننده عروق، اپی نفرین، اکسیژن، آنتی هیستامینها و کورتیکواستروئیدها ممکن است ضروری باشد.

بعضی از سفالوسپورینها ممکن است سبب بروز حملات تشنجی شوند، بخصوص در بیماران دچار نارسایی کلیوی که مقادیر تام درمانی را مصرف می‌ کنند. در صورت بروز حملات تشنجی باید مصرف دارو قطع و درمان با داروهای ضد تشنج شروع شود.

 

عوارض مهم قرص سفکسیم

هر اثر نامطبوعی مانند خارش، بثورات پوستی، یا اسهال شدید را اطلاع دهید؛ اسهال شایعترین عارضه گوارشی دارو است.

سوسپانسیون خوراکی تا 14 روز بعد از تهیه قابل مصرف است و نیازی به نگهداری آن در یخچال نیست.

عوارض مصرف قرص سفکسیم در کودکان:

میزان بروز عوارض گوارشی در کودکانی که از سوسپانسیون این دارو مصرف می‌ کنند مشابه بزرگسالانی است که از قرص استفاده می‌ کنند.

عوارض مصرف قرص سفکسیم در شیردهی:

سفیکسیم می تواند از طریق شیر مادر به شیرخوار منتقل گردد لذا به مادرانی که قصد مصرف سفیکسیم را در دوران شیردهی دارند توصیه می گردد تا در این زمینه با پزشک خود مشورت نمایند.

عوارض جانبیقرص سفکسیم به تفکیک

اعصاب مرکزی:

سردرد، سرگیجه.

دستگاه گوارش:

‌اسهال، مدفوع آبکی، درد شکم، تهوع، استفراغ، سوء هاضمه، نفخ، کولیت سودوممبران.

ادراری ـ‌ تناسلی:

خارش ناحیه تناسلی، واژینیت، کاندیدیاز تناسلی، افزایش گذرا در غلظت BUN و کراتینین سرم.

خون:

ترومبوسیتوپنی، لکوپنی، ائوزینوفیلی.

پوست:

خارش، بثورات پوستی، کهیر، اریتم مولتی فرم، سندرم استیونس ـ‌ جانسون.

سایر عوارض:

تب دارویی، افزایش گذرای آنزیمهای کبدی، واکنشهای حساسیت مفرط (بیماری سرم، آنافیلاکسی).

 

مسمومیت و درمانقرص سفکسیم

درمان: پادزهر خاصی برای آن وجود ندارد. لاواژ معده و درمان حمایتی توصیه شده است و دیالیز صفاقی و همودیالیز به میزان قابل توجهی مؤثر هستند.

مطالعات بر روی افراد داوطلب بعد از مصرف مقدار واحد دو گرم سفیکسیم اثرات نامعمولی نشان نداده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ