علائم پوکی استخوان چیست؟

اگر فکر میکنید به پوکی استخوان دچار شده اید این مقاله را بخوانید. ما برایتان علائم پوکی استخوان را نوشته ایم.

پوکی استخوان

پوکی استخوان یکی از بیماری های شایعی است که دربین زنان بیشتر از مردان و جود دارد و در اثر کمبود کلسیم به وجود می آید. بر اثر پوکی استخوان، استخوان ها حفره دار یا به اصطلاح متخلخل می شوند.ه با آشنایی با آنها می توانید فرد مبتلا به پوکی استخوان را تشخیص دهید. اگر فکر میکنید به پوکی استخوان دچار شده اید این مقاله را بخوانید. ما برایتان علائم پوکی استخوان را نوشته ایم. پوکی استخوان در بعضی مواقع علائمی ندارد، و بعد از شکستگی فرد متوجه آن می شود.

 این بیماری باعث بوجود آمدن هیچ نشانه ای نمی شود. علاوه براین، بعضی از شکستگی استرسی ستون فقرات ناشی از پوکی استخوان تا چندین سال تشخیص داده نمی شوند، زیرا باعث بوجود آمدن هیچ علایمی نمی شوند. از این رو، ممکن است بیماران تا زمانی که از یک شکستگی استخوان دردناک رنج نبرند، متوجه پوکی استخوان نشوند. نشانه که عموما با این شکستگی های ظاهر می شود، درد است. محل درد به محل شکستگی بستگی دارد. علائم پوکی استخوان در بین مردان مشابه علائم پوکی استخوان در بین زنان است.

علائم پوکی استخوان چیست

پوکی استخوان در طول زمان باعث ضعیف‌شدن استخوان‌ها و افزایش احتمال شکستگی در آنها می‌شود.

 پوکی استخوان بیشتر در بین زنان رایج است تا مردان. به این دلیل که حجم استخوان در زنان کمتر از مردان است. معمولا عمر زن‌ها از مردان بیشتر و مصرف کلسیم در آنها کمتر است، و برای قوی نگهداشتن استخوانهای‌شان به هورمون زنانه استروزن نیز دارند.

اگر عمر مردان آنقدر زیاد باشد، آنها نیز شاهدخطر ابتلاء به پوکی استخوان در اواخر عمرشان خواهند بود.

هنگامی که توده کل استخوانی در حدود 35 سالگی‌ به اوج خود می‌رسد، همه بزرگسالان از  35 سال به بعد شروع به از  دست دادن توده استخوانی می‌کنند.

در  زنان میزان از دست رفتن استخوان پس از یائسگی که میزان هورمون استروژن افت پیدا می کند، سرعت می‌گیرد. از آنجایی که تخمدان‌ها استروژن می‌‌سازند، اگر هر دو تخمدان با عمل جراحی برداشته شوند، به سرعت از دست رفتن توده ا ستخوانی افزوده می‌شود.

ممکن نیست بدانید پوکی استخوان دارید تا وقتی که علائم جدی آن را احساس کنید. علائم این بیماری  شامل شکستگی استخوان، کمر درد یا قوز  پشت است.

همچنین ممکن است قد شما در طول زمان کوتاه‌تر شود، زیرا پوکی استخوان می‌تواند باعث متلاشی‌شدن مهره‌ها (استخوان‌های ستون فقرات شما) شود.
این مشکلات معمولا پس از آنکه مقدار زیادی از  کلسیم موجود در استخوان از بین رود  اتفاق می‌افتد.

عوامل خطر ابتلاء به پوکی استخوان این‌ها هستند:

یائسگی قبل از 48 سال.
جراحی برداشتن تخمدان‌ها قبل از یائسگی.
کمبود کلسیم دریافتی.
ورزش نکردن به قدر کفایت.
استعمال دخانیات.
سابقه پوکی استخوان در خانواده.
مصرف مواد مخدر.
بدن لاغر و هیکل استخوانی کوچکتر
پوست روشن (سفید پوست یا نژاد آسیایی)
پرکاری تیروئید
استفاده طولانی مدت از داروهای استروئیدی خوراکی.
موارد فوق فهرستی از چیزهایی است که  احتمالپوکی استخوان را افزایش می‌دهند. در این زمینه با دکتر خانوادگی خود در مورد عوامل خطرساز برای پوکی استخوان صحبت کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ