راهکارهای درمانی نقرس که نمی دانستید

faateme1366
اگر اهل جدول حل کردن باشید حتما در شرح در متن ها دیده اید که می نویسند بیماری پولدارها! بله، بیماری ای وجود دارد به نام نقرس که بر اثر استفاده زیاد از گوشت قرمز به وجود می آید. در این مطلب برای شما از درمان این بیماری صحبت کرده ایم

نقرس چیست؟

نقرس یک بیماری التهابی مفصلی بسیار شایع است که در اثر افزایش اسید اوریک خون ایجاد می‌شود. گاهی اوقات بر اثر تولید زیاد این ماده در بدن و یا ناتوانی کلیه در دفع آن این ماده بلورهای این ماده در مفاصل بدن رسوب میکند. رسوب بلورهای اسید اوریک در بدن موجب تحریک سلول های ایمنی شده و بدنبال آن موجب التهاب و درد مفصل میشود. از مهمترین علائم بیماری نقرس درد و تورم مفاصل است. شایعترین مفصلی که در نقرس درگیر میشود مفصل قاعده انگشت شست پا است. هرچند که ممکن است سایر مفاصل را هم در گیر کند. این مفصل ناگهان متورم و دردناک شده و پوست روی آن قرمز و براق و بسیار حساس میشود. گاهی احساس خارش هم در مفصل بوجود میاید. شروع بسیاری از این حملات شبانه است. ممکن است این شرایط بدون مصرف دارو فرو کش کند و بعد از مدتی دوباره عود کند واین حمله ها به طور متناوب تکرار شوند.

 

پرهیزهای دارویی نقرس چیست؟

به منظور پیشگیری از ابتلا به نقرس، در حد امکان می بایست از مصرف داروهایی که باعث افزایش سطح اسید اوریک خون می شوند، مانند دیورتیک های تیازیدی، سیکلوسپورین، نیکوتینیک اسید، لودوپا و همچنین آسپیرین های با دوز پایین خودداری کرد.

 

درمان نقرس با تخلیه مایع

برای کاهش درد و فشار ایجاد شده در مفصل آسیب دیده، پزشک ممکن است یک سوزن در مفصل شما وارد کرده و بخشی از مایع مفصلی را خارج کند. انجام این کار به خارج شدن بخشی از کریستال های اسید اوریک تشکیل شده در مفصل کمک می کند. پزشک در ادامه مواد بی حسی و داروی کورتیکو استروئید به محل مفصل تزریق می کند تا به این تریتب باعث کاهش درد و التهاب ایجاد شده در آن شود.

 

درمان نقرس با زنجبیل به چهار روش

ریشه زنجبیل حاوی ترکیباتی برای مبارزه با التهاب است. بنابراین، این ریشه‌ی قدرتمند یکی از درمان‌های خانگی برای رفع  این بیماری محسوب می‌شود.

 

درمان نقرس با زنجبیل روش ۱:

پودر شنبلیله، زردچوبه و ریشه زنجبیل را با مقادیر مساوی آماده کنید.

مقداری آب گرم با مخلوط پودرها ترکیب کنید.

ترکیب حاصل را دو بار در روز مصرف کنید.

 

درمان نقرس با زنجبیل روش ۲:

هر روز ریشه‌ی زنجبیل خام مصرف کنید یا آن را به غذاهای روزانه‌تان اضافه کنید.

 

درمان نقرس با زنجبیل روش ۳:

نصف قاشق چایخوری ریشه‌ی زنجبیل را در یک لیوان بریزید.

مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.

خوب آن دو را هم بزنید و هر روز ترکیب حاصل را مصرف کنید.

 

درمان نقرس با زنجبیل روش ۴:

پودر ریشه‌ی زنجبیل را در یک لیوان بریزید.

مقداری آب به آن اضافه کنید تا خمیر سفتی آماده شود.

از خمیر برای تسکین مناطق دردناک استفاده کنید.

اجازه بدهید خمیر دست کم ۳۰ دقیقه روی پوست بماند.

این روش درمانی را هر روز تکرار کنید.

 

داروهای درمان نقرس

داروهایی که برای درمان بیماری نقرس استفاده می‌شوند، شامل:

 

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs). شامل داروهایی همچون ایبوبروفن، ناپروکسن و یا داروهای قوی تر که برای دریافت آنها نیاز به نسخه پزشک است همچون، ایندومتاسین (Indocin) می‌شوند، که برای کاهش التهاب و درد استفاده می‌شوند.

کلشی سین (Colchicine). اگر داروهای NSAIDs برای شما قابل تجویز نباشد، پزشک از این مسکن کلشی سین  برای شما استفاده می‌کند.

کورتیکواستروئیدها (Corticosteroids). پزشکتان ممکن است از داروهای کورتیکواستروئید برای کاهش درد و التهاب استفاده کند، این داروها در دوشکل خوردنی و تزریقی تجویز می‌شوند، از عوارض جانبی کورتیکواستروئیدها می‌توان به:

نازک شدن استخوان ها

درمان دیر و ضعیف زخم ها

کاهش قدرت مبارزه با عفونت

برای کاهش این عوارض پزشکتان سعی می‌کند، کم ترین میزانی که برای شما کفایت می‌کند، از این داروها تجویز کند.

 

درمان نقرس با دو روش گیلاسی

گیلاس به علت آنتی‌اکسیدانی که دارد به عنوان یکی از داروهای خانگی بسیار مفید برای درمان نقرس استفاده می‌شود. در واقع اعتقاد بر این است که گیلاس با خطر کم‌تر ۳۵ درصدی حملات نقرس همراه است. اگر مصرف گیلاس به درستی همراه با مصرف آلوپورینول، که یک داروی تجویز شده برای سنگ کلیه و نقرس است، ترکیب شود خطر ابتلا به نقرس حدود ۷۵٪ کم‌تر خواهد شد. آب گیلاس، در واقع، دارای مزایای مشابه با آب کرفس است.

 

برای استفاده از گیلاس جهت درمان نقرس مطابق با یکی از روش‌های زیر عمل کنید:

درمان نقرس با گیلاس روش ۱:

حدود ۲۰ گیلاس در روز بخورید.

 

درمان نقرس با گیلاس روش ۲:

شما می‌توانید از گیلاس سیاه استفاده کنید. مقداری گیلاس سیاه را له کنید و آب آنها را بگیرید.

یک حبه سیر را به آب گیلاس اضافه کنید.

– ترکیب حاصل را هر روز بخورید.

 

درمان بلند مدت نقرس

در درمان بلند مدت، هدف کاهش اسید اوریک بدن است تا بتوان از آن طریق احتمال بروز حملات بعدی را کاهش داد. اقدامات زیر در این راستا انجام میگیرند.

تغییر رژیم غذایی بطوریکه بدن اسید اوریک کمتری تولید کند. مصرف کمتر گوشت قرمز ، جگر و کلیه و غذاهای دریایی و حبوبات که پروتئین زیادی دارند مهم است.

مصرف داروهایی که موجب دفع بهتر اسید اوریک از طریق ادرار شود مانند پروبنسید یا داروهایی که موجب کاهش تولید آن در بدن میشوند مانند آلوپورینول. نکته مهم در استفاده از این داروها اینست که باید بعد از اتمام حملات نقرسی مصرف شوند و گرنه ممکن است موجب تشدید حمله شوند.

مصرف آب فراوان برای افزایش دفع آن از کلیه

کاهش وزن

ورزش

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ