راه های تشخیص تخم مرغ تاریخ مصرف گذشته

mahdie.mohtashami
تاریخ انقضا تخم مرغ یک ماه بعد از تولید می‌باشد، اما این مدت در فصل گرما تغییر می‌کند. در این مطلب شما را با روش‌های تشخیص تخم مرغ تازه آشنا می‌کنیم.

تاریخ انقضا تخم مرغ یک ماه بعد از تولید می‌باشد، اما این مدت در فصل گرما تغییر می‌کند. در این مطلب شما را با روش‌های تشخیص تخم مرغ تازه آشنا می‌کنیم.
اگر از تازه بودن تخم مرغ مطمین نیستید با روش‌های زیر این موضوع را تست کنید.

تست شناوری تخم مرغ 

تخم مرغ را درون یک کاسه آب سرد قرار دهید.
ارتفاع سطح آب کاسه باید بیش از 2 برابر اندازه تخم مرغ باشد. 
وضعیت شناوری تخم مرغ را بررسی کنید.
تخم مرغ “سالم و تازه”، کاملا تا کف ظرف در آب فرو می رود و معمولا کناره هایش با کف ظرف در تماس خواهد بود.
تخم مرغ سالم با عمر “1 هفته” تا کف ظرف در آب فرو می رود اما انتهای پهنش کمی به بالا متمایل می شود.
تخم مرغ سالم با عمر “3 هفته” در کف ظرف بر روی انتهای کوچکش متعادل و انتهای پهنش به سمت بالا خواهد بود.
تخم مرغی که روی سطح آب شناور می شود، “فاسد” است و قابل خوردن نیست.

تست تکان

تخم مرغ را در کنار گوش خود نگه دارید.
به آرامی تخم مرغ را تکان دهید.
به صدای ایجاد شده گوش کنید.
اگر هیچگونه صدایی نشنوید، تخم مرغ به احتمال زیاد سالم است.
اگر صدای واضح چلپ و چلوپ مانند حرکت زده در میان سفیده را شنیدید، بهتر است تخم مرغ را مصرف نکنید.

تست سفیده و زرده
تخم مرغ را روی یک سطح تخت مانند یک بشقاب بشکنید.
وضعیت زرده و سفیده را بررسی کنید.
اگر زرده حالت کروی داشته باشد و بالا نشسته باشد و سفیده هم نزدیک به اطراف زرده قرار گرفته باشد، تخم مرغ تازه است.
اگر زرده کمی نشست کرده باشد و سفیده هم شفاف باشد اما هنوز نزدیک به اطراف زرده قرار گرفته باشد، تخم مرغ چندان تازه نیست، اما قابل خوردن است.
اگر زرده حالت تخت داشته باشد و سفیده هم مثل آب حالت روان داشته باشد و در سطح ظرف پخش شده باشد، تخم مرغ خراب است. 

بو کردن
یکی دیگر از راه های تشخیص تخم مرغ های خوب ،خوب بو کردن است. تخم مرغ فاسد بوی مشخص و ناخوشایند سولفوری دارد. گاهی اوقات بوش خیلی قوی هست و از پوسته شما می توانید استشمام کنید.وگرنه این بوی نامطبوع به محض شکسته شدن تخم مرغ کاملا خودش رو نشان میدهد.

آزمون صدا و نوسانات

تخم مرغ را کنار گوش‌تان نگه دارید و به آرامی آن را تکان دهید و به صدای نوسانات آن گوش کنید. اگر صداهایی را از داخل تخم‌مرغ شنیدید، نشانه خوبی نیست و بهتر است تخم‌مرغ را نخورید. اگر صدایی شنیده نمی‌شود تخم مرغ سالم است و می‌توانید آن را مصرف کنید.

در این آزمون و آزمون قبل، کیسه هوای داخل تخم‌مرغ با گذشت زمان به دلیل آزاد شدن رطوبت و دی اکسیدکربن بزر‌گ‌تر می‌شود. زمانی که کیسه هوا بزرگ‌تر می‌شود تخم مرغ به احتمال بیشتری روی آب غوطه‌ور شده یا هنگام تکان دادن صدا می‌دهد.

تست تخم مرغ پس از شکستن

تخم مرغ را روی یک سطح صاف، مانند یک بشقاب بشکنید و زرده و سفیده تخم‌مرغ را خوب نگاه کنید:

اگر زرده کروی و اندکی رو به بالاست و سفیده نیز نزدیک به زرده در اطراف آن قرار دارد (بیش از اندازه پخش نشده)، تخم مرغ‌تان تازه است.
اگر زرده کمی پایین‌تر است و سفیده نیز پخش‌تر شده اما هنوز هم نزدیک به زرده است، تخم مرغ‌تان کمی قدیمی‌تر است، اما هنوز هم می‌شود آن را خورد.
اگر زرده صاف است و سفیده شناور و شُل (تقریباً شبیه به آب) در بشقاب پخش شده، تخم مرغ سالم نیست و بهتر است خورده نشود.
چند نکته

اگر در مورد بارور بودن تخم مرغ نگران هستید، در نظر داشته باشید که اکثر تخم مرغ‌های سوپرمارکت‌ها از مرغ‌داری‌هایی می‌آیند که در آنها مرغ‌ها تا به حال حتی یک خروس هم ندیده‌اند، پس احتمال بارور بودن تخم مرغ‌ها وجود ندارد. اما اگر تخم مرغ را به صورت محلی از پرورش‌دهندگان محلی تهیه می‌کنید امکان بارور بودن تخم مرغ وجود دارد. در این حالت نیز تخم مرغ بارور شده و نابارور تفاوتی با هم ندارند، مگر این‌که مرغ حداقل برای 24 ساعت روی تخم مرغ بنشیند، زیرا جنین داخل تخم مرغ سرد شکل نمی‌گیرد. شما با انجام آزمایشی می‌توانید این مورد را نیز در تخم مرغ تشخیص دهید. اما باید بگوییم که تخم مرغ بارور و نابارور ارزش غذایی یکسانی داشته و خوردن هر دوی آنها ایمن است.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید اینست که لکه‌های خون موجود در تخم مرغ‌ها به معنای بد بودن یا بارور بودن تخم مرغ‌ها نیستند. علت این امر ممکن است یک رگ خونی پاره شده در هنگام تشکیل تخم مرغ باشد. اتفاقاً چون لکه‌های خون با گذشت زمان در تخم مرغ حل می‌شوند، حضور این لکه‌ها در تخم مرغ نشانه تازه بودن آن است. شما می‌توانید تخم مرغ‌تان را با خیال راحت بخورید  فقط لکه را با نوک قاشق یا کارد بردارید. 

زمانی‌که در یک دستور غذایی نیاز است چند تخم مرغ اضافه کنید، بهتر است هر کدام را در کاسه یا ظرفی جداگانه بشکنید؛ زمانی که از سلامت همه آنها اطمینان یافتید آنها را به ظرف مورد نظر انتقال دهید.

شستن تخم‌مرغ اشتباه است!

نکته‌ دیگری که در زمینه‌ نگهداری تخم‌مرغ باید به آن توجه کرد نشستن تخم‌مرغ است. حدود ۱۶ هزار منفذ در پوست تخم مرغ وجود دارد که آلودگی‌های شیمیایی از طریق هوا، دست و … از این طریق وارد تخم مرغ می‌شوند به همین دلیل توصیه می‌شود تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی شده خریداری شود.

درصد فساد تخم‌مرغ محلی بیشتر از تخم‌مرغ ماشینی

عمده تولید تخم‌مرغ محلی در فصل بهار و تابستان است و یکی از ویژگی‌های این تخم‌مرغ‌ رنگ پوسته سفید و کرم‌ مانند آن است و اندازه‌ کوچک‌تری نسبت به تخم‌مرغ ماشینی دارد.  چون این تخم‌مرغ‌ها بیشتر از شهرهای کردستان، مازندان، گیلان، گلستان وارد می‌شوند و تولید آنها در خانه و به صورت سنتی بوده و نظارت چندانی روی آنها نیست درصد فسادشان هم بیشتر است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ