قبل از انتخاب ماسک حتما به این نکات توجه کنید

schegini
ماسک‌های رایج تحت‌عنوان «ماسک‌های اتاق عمل» اغلب هیچ تاثیر مثبتی ندارند و برای جلوگیری از ورود ذرات معلق می‌توان از ماسک‌های موسوم به 95Nاستفاده کرد. اگر دولت و وزارت بهداشت امکاناتی را فراهم کنند و ماسک‌هایی با فیلتر بسیار ظریف و کارآمد مانند 95N اما مجهز به کربن تهیه کنند و در دسترس بیماران قرار دهند، می‌توان تا حد زیادی از آثار مخرب آلودگی هوا جلوگیری کرد. لازم به ذکر است که این نوع ماسک به‌طور معمول در صنایع برای جلوگیری از ورود مواد مضر به ریه کارگران استفاده می‌شود.

ماسک‌های معمولی هوای آلوده‌تری وارد ریه‌ها می‌کنند!
استفاده از ماسک‌های معمولی نه‌تنها از ورود هوای آلوده به بدن جلوگیری نمی‌کنند، بلکه باعث می‌شوند هوایی که تنفس می‌کنید دوباره به داخل شش‌های‌تان بازگردد! به‌عبارت دیگر تنفس شما حاوی مقدار زیادی گاز CO2 است و با استفاده از این ماسک‌ها  هوای بیرون داده شده از دهان پشت ماسک جمع می‌شود و دوباره آن را استنشاق می‌کنید! علاوه‌براین، بعد از یک مدت استفاده تمام منافذ این ماسک از هم باز می‌شوند و هوای آلوده بیشتری به داخل آن نفوذ پیدا می‌کند. به‌همین دلیل توصیه می‌شود حتما از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنید. 

این خوراکی‌ها ضدآلودگی هوا هستند
مصرف لبنیات باعث نرم شدن مخاط تنفسی و مخاط گوارشی می‌شود به‌همین لحاظ می‌تواند در جذب آلاینده‌ها رقابت کرده و در پاک‌سازی این مخاط‌ها نیز تاثیر بگذارد. از طرف دیگر در دستگاه گوارش گیرنده‌های به‌خصوصی وجود دارند که فلزات 2ظرفیتی مانند سرب را به خود جذب می‌کنند. کلسیم و منیزیمی که در لبنیات وجود دارد این گیرنده‌ها را پر کرده و با جذب سرب رقابت می‌کند، درنتیجه سرب کمتری وارد بدن می‌شود.  

کدام ساعت از روز آلودگی بدتر است؟
مواقعی که وارونگی هوا وجود دارد با رخداد وارونگی‌های تابشی در ساعات اولیه صبح تا گرم شدن زمین و بالا آمدن خورشید، آلودگی‌ها در سطح زمین حبس می‌شوند، اما بعد از این‌که زمین گرم شد این وارونگی تشعشعی از بین می‌رود. گاهی اوقات نیز آلودگی پایداری چند روزه دارد. در چنین مواقعی آلودگی در ساعت‌های مختلف تفاوت چندانی ندارد هرچند که ممکن است در ابتدای صبح که تردد به‌دلیل شب کاهش پیدا کرده است میزان آلودگی‌ها پایین آمده باشد اما بعد از آن دوباره به اوجش خواهد رسید. در ابتدای صبح میزان NOA و CO بیشتر است، و در نزدیکی ساعت10 میزان 2NO بالا می‌رود و به اوجش می‌رسد. بعد از آن نیز نزدیک‌های ظهر میزان هیدروکربن به‌همراه 2NO بالا می‌رود، سپس حدود ساعت 2 و 3 یا یک و 2 در زمستان میزان اوزون افزایش پیدا می‌کند. گردوغبار از این الگو طبعیت نمی‌کند و معمولا از ابتدای صبح تا انتهای شب شاهد آن هستیم، زیرا مدل ترافیکی شهرمان طوری است که تا حدود ساعت 10شب هنوز ترافیک داریم و بعد از آن در شرایط وارونگی مقدار بسیار کمی کاهش پیدا می‌کند و دوباره ابتدای صبح افزایش می‌یابد.

ماسک ضد آلودگی هوا ساخته شد!+ تصویر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ