بهترین نوع بالش کدام است؟

mahdie.mohtashami
خوابیدن در یک بالش مناسب یکی از راه‌های مهم برای نگه داشتن سلامت شما می‌باشد. اگر بالش مناسب برای خوابیدن نداشته باشید بیماری هایی نظیر تشدید سردردها، بی حس شدن شانه و بازو و خرخر کردن دچار می‌شوید.

خوابیدن در یک بالش مناسب یکی از راه‌های مهم برای نگه داشتن سلامت شما می‌باشد. اگر بالش مناسب برای خوابیدن نداشته باشید بیماری هایی نظیر تشدید سردردها، بی حس شدن شانه و بازو و خرخر کردن دچار می‌شوید. 

بالش یا بالشت وسیله‌ای است به شکل کیسه چهارگوش که آن را با ماده نرمی مثل پر، پنبه، الیاف یا اسفنج پر کرده و در هنگام خواب یا استراحت سر را روی آن می‌گذارند. بیشتر ما روی بالش هایی می خوابیم که بسیار کثیف و قدیمی هستند. متخصصان خواب توصیه کرده اند که هر 12 یا 18 ماه یک بار، باید یک بالش جدید بخرید. اگر عمر بالش شما بیش از دو سال است، مطمئنا زمان تعویض آن فرارسیده است. نه تنها یک بالش کهنه وسیله ای مناسب برای برطرف کردن نیاز شما به خواب مناسب نیست، بلکه این بالش ارزش ابتدایی خود را نیز از دست داده است و می تواند کوله باری از مواد آلرژن مانند قارچ، کپک و گردوغبارهای بسیار ریز باشد که نیمی از وزن بالش کهنه شما را اشغال کرده اند. خوابیدن روی یک بالش نامناسب می تواند سلامتی شما را به خطر اندازد و شما را به بیماری هایی نظیر تشدید سردردها، بی حس شدن شانه و بازو و خرخر کردن دچار کند. برای جلوگیری از درد کمر و گردن، تنها کافی است کافی است یک بالش بلند زیر سرتان قرار دهید.

بالشت مناسب و خوب برای خواب باید چگونه باشد؟

شاید اگر بدانید یک سوم از وزن بالشتان را باکتری‌ها، کرم‌های ریز مرده، سلول‌های مرده پوستی و مانند آن تشکیل می‌دهند،‌ دیگر به راحتی آن را زیر سرتان نگذارید. اما این یک واقعیت است. ما اغلب سعی می‌کنیم ملافه‌های بستر خواب را زود به زود تعویض کنیم، آن‌ها را خوب بشوییم و ضدعفونی کنیم تا مطمئن باشیم در بستری که می‌خوابیم خبری از باکتری‌ها نیست. اما شاید این خبر شما را متحیر کند، وقتی بدانید چه قدر باکتری و سلول مرده هر شب زیر سرتان می‌گذارید و می‌خوابید. به گزارش دیسکاوری،‌ محققین به این نتیجه رسیده‌اند که بعد از دو سال استفاده،‌ انبوهی از سلول‌های مرده، باکتری و موجودات ریز دیگر در بالش جمع می‌شوند. در واقع بعد از دو سال،‌ یک سوم وزن بالش را سلول‌های مرده پوست،‌ حشرات،‌ کرم‌های ریز خاکی مرده و باکتری‌ها تشکیل می‌دهند. این اطلاعات از بیمارستان‌های انگلیس جمع آوری شده،‌ جایی که بالش‌ها به طور منظم شسته می‌شوند. اما میزان آلودگی که در بالش‌ها یافت می‌شود، تنها نگرانی نیست. محققین به این نتیجه رسیده‌اند که در مجموع 30 میکروب که مسئول بیماری‌های جدی هستند نیز در بالش‌ها انبار می‌شوند. از جمله این میکروب‌ها می‌توان به عامل بیماری‌های آبله مرغان، استافیلوکوس اورئوس مقاوم به متیسیلین (ام.آر.اس.ای)، عفونت‌ها و جذام اشاره کرد. البته هنوز مشخص نیست که آیا این بالش‌ها می‌توانند ناقل بیماری از یک بیمار به بیمار دیگر در بیمارستان باشند یا نه، اما اشک ریختن روی بالش و باز شدن دوخت‌ بالش ها می‌توانند چنین انتقالی را تسهیل کنند. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید این اطلاعات با حمایت یک شرکت تولید بالش‌های پزشکی به نام گابریل ساینتیفیک انجام شده و البته این بالش‌ها هیچ آلودگی را در خود نگه نمی‌دارند. می‌توان این نتایج را به بالش‌های خانگی هم تعمیم داد. بحث‌های زیادی در مورد این که بالش‌ها حاوی مواد آلرژی زا هستند وجود دارد. پس مراقب بالشی که زیر سرتان می‌گذارید باشید، شاید منبع بسیاری از بیماری‌ها همین بالش باشد.

خرید بالش مناسب و موقعیت خواب

قبل از اینکه تصمیم بگیرید بالش بخرید، به موقعیت خواب خود فکر کنید. هدف از خرید و استفاده از بالش، نگه داشتن سر در تراز دلخواه و خنثی است که عبارت است از قرار گرفتن سر در وضعیت شانه‌ها بدون خم شدن و یا تمایل به جلو. اگر به پشت می‌خوابید، از یک بالش نازک استفاده کنید که خیلی سر شما را به سمت جلو هدایت نکند و سعی کنید بالشی تهیه کنید که یک سوم انتهایی آن پرتر باشد تا گردن شما را در شرایط مناسب قرار دهد. اگر به پهلو می‌خوابید، بالش محکم‌تری تهیه کنید تا فاصله میان گوش و شانه شما را پر کند. اگر روی معده خود و دمر می‌خوابید، حتما بالش بسیار نازک و یا حتی مسطحی را انتخاب کنید تا از درد کمر و آسیب به سایر اندام‌ها پیشگیری کند. امروزه بیشتر بالش‌ها با فوم، پلی استر، پر، اسفنج و لاتکس و یا ترکیبی از آنها پر می‌شوند و در سال‌های اخیر استفاده از بالش اسفنج و لاتکس بسیار رایج شده است؛ به ویژه در میان افرادی که باید از گردن خود نگهداری بیشتری کنند. در مورد اینکه چه نوع بالشی مناسب‌تر است، پژوهشگران اعتقاد دارند جنس بالش به احساسی که هر روز دارید، بستگی دارد! ممکن است یک‌روز بالش پر را مناسب بدانید و روز دیگر بالش اسفنجی را؛ پس بهتر است همچون کمد لباس خود که پر از تنوع است، برای راحتی و داشتن یک خواب مناسب، انواع مختلف بالش را داشته باشید.

انواع بالش

فوم: هر چقدر چگالی این نوع بالش‌ها بیشتر باشد، کمتر از هم تجزیه می‌شود و بدون اینکه خیلی نرم باشد از سر شما محافظت خواهد کرد.
فوم‌های خمیری: این نوع فوم بسیار مطلوب است، چرا که با تغییر شکل و قالب گیری با نوع بدن شما در طول شب از گردن و سر شما محافظت می‌کنند و ظاهر آنها با بدن شما تنظیم می‌شود. این نوع بالش در اشکال مختلف وجود دارد و نوع رایج آن‌ S  شکل است که از گردن به خوبی محافظت می‌کند؛ اگر چه متاسفانه آنها گاهی بیش از حد گرم می‌شوند و به دلیل مواد شیمیایی موجود، بوی نامطبوعی از خود ساطع می‌کنند.
لاتکس: به نسبت سایر بالش‌ها، این بالش در برابر کپک‌ها و گرد و غبار مقاوم‌تر است و با ایجاد تراز دلخواه از منحنی گردن مراقبت می‌کنند.
پنبه و پشم: بالش‌های پنبه و پشم نیز در برابر کپک و غبارها مقاومند؛ اما امکان دارد افراد به آنها آلرژی داشته باشند. این بالش‌ها کمی سفت هستند.
پر: بسیاری از کارشناسان خواب، یکی از بهترین نوع بالش را برای یک استراحت خوب شبانه بالش پر می‌دانند و معتقدند به دلیل اینکه پر داخل این بالش‌ها به راحتی حرکت می‌کند، امکان خواب بهتر وجود دارد. یک بالش خوب فشار عضلانی را کاهش می‌دهد و از ایجاد دیسک و تغییر شکل ستون فقرات و مهره‌ها پیشگیری می‌کند. برای اینکه مطمئن شوید بالشی که انتخاب کرده‌اید مناسب شما است یا خیر، روی آن به پشت و یا به پهلو دراز بکشید و دست خود را زیر گردن‌تان ببرید و آن‌را لمس کنید، اگر عضلات گردن شما سفت بود، مطمئن باشید که آن بالش مناسب شما نیست. از هر نوع بالش بجز بالش پر نیز اگر استفاده می‌کنید، بهتر است آن‌را با ۵۰ درصد پر ترکیب کنید؛ بدین ترتیب بهتر از گردن شما محافظت می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که برای مبتلایان به آسم و یا آلرژی، هیچ خطری در استفاده از بالش‌های پر وجود ندارد و یا حتی می‌توان گفت که استفاده از آنها ایمن‌تر نیز هست. به این افراد توصیه می‌شود به جای دوری از مواد طبیعی، از بالش‌های مصنوعی صرف‌نظر کنند.

خرید بالش مناسب

هنگام خرید یک بالش مناسب از اینکه به فکر قیمت باشید، خود بالش را ارزیابی کنید و البته تصور هم نکنید که هر چقدر قیمت بالش گران‌تر باشد، بالش بهتری خریده‌اید. گاهی برای خرید یک بالش خوب به جای صرف هزینه زیاد فقط به کمی توجه و دقت نیاز دارید.
برچسب روی بالش را بخوانید تا متوجه شوید جنس آن از چیست و اگر به ماده خاصی آلرژی دارید، نوع بدون آلرژی و ضد حساسیت آن‌را خریداری کنید. بعدا می‌توانید یک رویه زیپ‌دار برای آن تهیه کنید و دقت داشته باشید که هیچ درزی از بالش باز نباشد و پارچه روی آن کاملا نرم و دارای منافذ باز باشد.
اگر در فروشگاهی که بالش را از آن خریداری می‌کنید، امکان خوابیدن و تست بالش وجود دارد، حتما بدون خجالت این‌کار را انجام دهید و اگر این امکان وجود ندارد، کنار یک دیوار قرار گرفته، بالش را روی آن قرار دهید و صورتان را به طور عمودی روی بالش بگذارید و از فرد دیگری بخواهید وضعیت گردن شما را بررسی کند تا متوجه شود آیا بالش کاملا در راستای ستون فقرات شما قرار گرفته است یا خیر. اگر این شرایط وجود داشت، می‌توانید آن بالش را بخرید. یک بالش خوب هنگام خوابیدن سر را همتراز با شانه‌ها قرار می‌دهد؛ بدین معنی که سر نباید به عقب یا جلو خم شود.
هر چقدر مواد داخل بالش بیشتر باشد، بالش سفت‌تر خواهد بود.

بالش برای افراد خاص
بالش‌های بسیاری برای نیازهای خاص افراد طراحی شده‌اند؛ از جمله گر گرفتگی، سردرد، گردن درد و … در اینجا نگاهی گذرا به برخی از آنها خواهیم داشت.
بالش‌های گردن: به شکل‌های مختلف و با مواد متفاوتی موجودند و با مواد اضافی که در قسمت پایینی بالش وجود دارد، بهتر می‌توانند از گردن مراقبت کنند؛ اگر چه با توجه به تحقیقات انجام شده تاثیر این بالش‌ها در تسکین درد، ثابت نشده است.
 بالش‌های آبی: این بالش‌ها مورد علاقه برخی از درمانگرها و پزشکان هستند و آب موجود در آنها با تغییر شکل از سر و گردن محافظت بیشتری می‌کند.
 بالش‌های سرد: این بالش‌ها به عنوان پاد زهری برای گر گرفتگی و تعریق شبانه عمل می‌کنند؛ زیرا حاوی مواد ریزی هستند که گرما را جذب و با حرکت سریع آن‌را دفع می‌کنند و موجب خنکی بالش می‌شوند.
 بالش‌های اکسیژن‌زا: فن‌آوری این بالش‌ها به گونه‌ای است که با استفاده از آنها، به خصوص در مبتلایان به دیابت، گردش خون بیشتر می‌شود و اکسیژن موجود در رگ‌های خونی تا ۲۹ درصد افزایش می‌یابد. اگر چه حتی پژوهشگران دلیل واقعی آن را نمی‌دانند؛ ولی افرادی که از این بالش‌ها استفاده می‌کنند، معتقدند در کاهش درد آنها موثر است.
 بالش ضد خر و پف: مطالعاتی که در سال ۲۰۰۵ بر روی این نوع بالش انجام شد، نشان داد که می‌تواند تا حدودی خر و پف را درمان کند.
 بالش‌های موضعی: این بالش‌ها برای کمر، گردن، پا و … طراحی شده‌اند و برای حمایت از این اندام‌ها مناسبند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ