اگر عادت به خوردن چای داغ دارید حتما این مطلب را بخوانید

faateme1366
فلانی دهنش آستر داره! نخیر دوست عزیز آستری وجود نداره! این چای داغ خوردن ها عوارض بدی برای بدن به همراه دارد که در این مطلب برای شما این عوارض را آورده ایم. با ما همراه باشید و در چای خوردن مراعات حال بدنتان را بکنید.

تفاوت دما تا چه حد!

دمای مطلوب بدن ۳۷ درجه است. چای داغ و یا هر نوشیدنی داغی تاثیرات منفی بر فیزیولوژی بدن انسان دارد.

در صورتی که فردی دمای ۸۰ درجه را وارد بدن کند به فیزیولوژی بدن فشار وارد شده به نحوی که بدن مجبور می‌شود برای جبران این تغییرات واکنش نشان دهد.

 

تحقیقات چه می گوید؟

احتمال ابتلا به سرطان های منطقه گلو در افرادی که چای داغ با درجه حرارت بین 65 تا 69 درجه سانتیگراد مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که چای را ولرم یا به اصطلاح نیمه گرم ، با درجه حرارت 65 سانتیگراد به پایین می نوشند ، تا دو برابر افزایش می یابد.

همچنین نوشیدن چای خیلی داغ با درجه حرارت حداقل 70 درجه سانتیگراد، در مقایسه با نوشیدن چای نیمه گرم، خطر ابتلا به سرطان های گلو را تا هشت برابر افزایش می دهد.

 

اگر عجله دارید!

خیلی وقت‌ها علت نوشیدن چای خیلی داغ، کمبود وقت است ولی این کار باعث آسیب‌ سلول‌های دهان و مری می‌شود.

توصیه ما این است که اگر عجله دارید و می‌‌خواهید حتما چای هم بنوشید، چای خود را در ظرف‌های با دهانه باز و بزرگ بریزید تا زودتر خنک شود.

به‌طور کلی، چای و سایر نوشیدنی‌های داغ باید زمانی مصرف شوند که با خوردن آنها احساس سوختگی یا گزگز در ناحیه زبان و دهان نداشته باشید.

اگر چای به‌اندازه کافی خنک شده باشد، دیگر بخاری از آن بلند نمی‌شود و این می‌تواند نشانه آماده بودن چای برای مصرف باشد.

 

چای داغ باعث بروز کدام سرطان ها می شود؟

غذاهای داغ به مخاط دهان و حلق و حنجره آسیب می‌زند. همچنین چای داغ در ایجاد سرطان‌های نای، مری، دهان و حنجره ارتباط مستقیم دارد. بررسی‌ها نشان داده است که این ضرر چای مربوط به داغ بودن آن است. بنابراین برای حفظ سلامت و استفاده بیشتر از فواید چای بهتر است چای خیلی داغ نخورید.

نوشیدن یک فنجان چای در ظرف مدتی کمتر از دو دقیقه پس از ریختن آن، خطر سرطان مری را در مقایسه با چایی که ۴ تا ۵ دقیقه پس از ریختن نوشیده می شود، پنج برابر افزایش می دهد.

باید توجه داشت که سرعت نوشیدن چای و نه میزان مصرف آن در بروز سرطان مری نقش دارد. تاکنون ارتباطی بین مقدار چای مصرفی و خطر سرطان مری دیده نشده است.

 

صحیح ترین نحوه نوشیدن چای

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که نوشیدن مایعات داغ سرطان ‌زا است. چای در استکان های کوچک و حداکثر سه بار در روز و به صورت کم رنگ نوشیده شود و هیچگاه چای را به صورت غلیظ، داغ و در لیوان مصرف نشود.

 

چقدر در روز مجازیم چای بخوریم؟

چای جزو گیاهان خوراکی طبقه ‌بندی شده است که مصرف متعادل آن دارای عارضه‌ی جانبی نیست، ولی به ‌دلیل داشتن کافئین که می ‌تواند تا 4 درصد وزن چای را تشکیل دهد، مصرف بیش از حد آن می ‌تواند عوارضی را به ‌دنبال داشته باشد. این عوارض اکثراً مربوط به کافئین بوده و به دلیل متغیر بودن درصد کافئین در انواع چای نمی ‌توان عدد خاصی را برای حداکثر میزان مصرف چای در دنیا ذکر کرد. مثلاً گزارشی در مورد خانمی که روزانه 65 گرم چای (چای خشک) را به مدت 5 سال مصرف نموده و دچار عوارض کبدی  شده است وجود دارد. البته این میزان مصرف، بیش از ده برابر مصرف چای در افراد ایرانی است.

به‌طور کلی مصرف چای در حد متعادل دارای عوارض جانبی نبوده و می‌ تواند فواید بسیاری را بر بدن اعمال کند.

 

چای خواص درمانی زیادی دارد که برخی از آنها را نام می‌بریم:

پیشگیری، تسکین علایم و تسریع بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا

ضد عفونی کننده و پیشگیری از بوی بد دهان

پیشگیری و کاهش اثرهای دیابت نوع دوم

کاهش علایم مواد حساسیت زا

کاهش علایم عارضه پارکینسون

بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و کند کردن گسترش عفونت ویروس اچ.آی.وی در بدن

حفظ تعادل آب و الکترولیت‌های بدن

رفع خستگی و استرس

پیشگیری و التیام درد بیماری آرتروز

پیشگیری از پوکی استخوان

کند کننده روند پیری

جلوگیری از لخته شدن خون و رسوب چربی در رگ‌های خونی

افزایش متابولیسم و کمک به کاهش وزن

افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن

آثار ضد التهابی

تصفیه خون و کنترل فشار خون و کلسترول

بهبود عملکرد مغز و افزایش هوشیاری

نوشیدنی های مخصوص پوست شفاف!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ