درمان سرفه در منزل

faateme1366
مسلما برای سرفه به دنبال راه های طبیعی گشتن به صرفه تر از دارو و قرص و آمپول است. ما در این مطلب به شما می گوییم چه موادی می تواند در درمان سرفه به شما کمک کند.

تازه و خوشمزه

لیموترش، درمان طبیعی و موثری است. لیموترش خواص اعجاب‌انگیزی دارد که درمان گلودرد یکی از آن‌هاست. این ترش خوشمزه و پرخاصیت ضدعفونی کننده است، تولید گلبول‌های سفید را فعال می‌سازد و به این ترتیب قدرت دفاعی طبیعی بدن را تحریک می‌کند.

روش استفاده: لیموترش را با آب گرم مخلوط کرده و با محلول به دست آمده قرقره کنید. این کار را چندین بار در روز انجام دهید تا علائم بیماری از بین برود.

عسل درمانی

بر اساس مطالعات صورت‌گرفته در دانشکده‌ی پزشکی «پن استیت» عسل نسبت به داروهای بدون نسخه‌ی سرفه تأثیر بیشتری دارد. عسل یک مسکّن طبیعی با چسبندگی بالاست که می‌تواند سطح غشای مخاطی تحریک‌شده را بپوشاند و تسکین بدهد. به‌علت وجود آنزیم‌های طبیعی‌ در عسل این ماده خاصیت ضدباکتری دارد. این امر به کوتاه‌تر شدن دوره‌ی سرفه‌هایی که ریشه در مشکلات باکتریایی دارد، منجر می‌شود. عسل، درمانی عالی برای کودکان و بزرگ‌سالان است ولی فراموش نکنید که به‌علت احتمال بروز بوتولیسم مصرف آن در کودکان زیر دو سال خطرناک است.برای استفاده از خاصیت درمانی عسل، یک تا سه مرتبه در روز هربار یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی مصرف کنید تا سرفه‌تان بهبود بیابد. اگر سرفه هنگام خواب موجب آزارتان می‌شود، قبل از خوابیدن یک قاشق عسل میل کنید. میزان عسل را برای کودک‌تان به‌جای یک قاشق غذاخوری، یک قاشق چای‌خوری در نظر بگیرید.

پیاز خالی بخورید!

پیاز دارای بخاری قدرتمند است که در بند آوردن سرفه بسیار موثر می باشد. می توان از پیاز برای درست کردن شربت سرفه استفاده کرد، برای این کار می توان عسل و آب پیاز پخته را با هم مخلوط کرده و برای تاثیر بیشتر بصورت روزانه مصرف کرد. برای درست کردن شربت سرفه با پیاز می توان به این صورت عمل کرد: آب لیمو ترش تازه را با عسل و پیاز رنده شده در داخل یک قوری آب جوش بریزید، در قوری یا ظرف را گذاشته و حرارت شعله را کم کنید و بگذارید تا به آرامی بجوشد. سپس این شربت را صاف کنید و هر یک ساعت درمیان یک قاشق غذاخوری از آن را بخورید.

طبیعی بهبود یابید

ریشه‌ی شیرین‌بیان ماده‌ای مسکّن و خلط‌آور است که مخاط‌تان را شل و رقیق می‌کند و گرفتگی را از بین می‌برد. همچنین ریشه‌ی شیرین‌بیان التهاباتی را که موجب تحریک گلو می‌شود، کاهش می‌دهد. جزءِ اصلی شیرین‌بیان (گلیسیریزین) بیشتر خواص آن را دربردارد. گلیسیریزین ۳۰ تا ۵۰ مرتبه شیرین‌تر از ساکارز (شکر) است و آنزیم ۱۱-بتا-هیدورکسی استروئید دهیدروژناز را مهار می‌کند. این آنزیم دسترسی گلوکوکورتیکوئید (یک هورمون استروئیدی) را به گیرنده‌های استروئید تنظیم می‌کند و سرعت تبدیل کورتیزول به کورتیزون را کاهش می‌دهد. این پدیده تأثیر کورتیزول را افزایش می‌دهد و از التهابات می‌کاهد. البته اگر مشکل کلیه دارید بهتر است از مصرف ریشه‌ی شیرین‌بیان اجتناب کنید. برای تهیه‌ی چای ریشه‌ی شیرین‌بیان به دو قاشق ریشه‌ی خشک شیرین‌بیان و ۲۲۵ میلی‌لیتر آب نیاز دارید. ابتدا آب را به جوش بیاورید سپس ریشه‌ی شیرین‌بیان و آب جوش را در فنجان بریزید. بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه همه‌ی محتویات فنجان را بنوشید. این کار را دوبار در روز تکرار کنید.

ادویه ها هم موثرند؟

زردچوبه یکی از گیاهانی است که توسط اکثریت افراد مورد استفاده قرار می گیرد. زردچوبه به علت تاثیر درمانی که دارد برای خلاص شدن از شر سرفه های خشک،  ضروری می باشد. یکی از روشهای ساده و راحت برای استفاده از زردچوبه بر ای درمان سرفه مخلوط کردن زردچوبه با زنیان می باشد. از هر کدام از این ادویه ها یک قاشق چایخوری در یک فنجان آب بریزید و این مخلوط را بجوشانید تا حجم آب به نصف برسد. چند قاشق چایخوری عسل به این محلول  افزوده و حداقل 2 بار در روز از آن بخورید.  همچنین می توانید ریشه زردچوبه را کباب و برشته کرده و سپس آن را پودر کنید. با این کار پودری نرم حاصل می شود که می توان به آن آب و مقداری عسل اضافه کرد و 2 بار در روز از آن استفاده کرد.

اگر مدام سرفه می کنید، حتما این مطلب را بخوانید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ