این علایم خاموش کم خونی را جدی بگیرید

sahar.d
اگر همواره احساس خستگی می کنید و خواب آلوده هستید می تواند نشان از کم خونی شما باشد. در این مطلب علایم خاموش کم خونی را به شما معرفی می کنیم. این علایم را جدی بگیرید!!

کم خونی یکی از رایج ترین بیماری ها در میان خانم هاست، البته تنها به خانم ها محدود نمی شود اما به دلیل شرایط خاص بدنی خانم ها و عادت ماهیانه بیشتر در معرض کم خونی قرار می گیرند. کم خونی سبب ایجاد سرگیجه و گاهی اوقات تنگی نفس در افراد می شود. خانم های باردار در دوران حاملگی به طرز عجیبی علاقه به جویدن چیزهای غیر معقول مانند یخ یا خاک رس پیدا می کنند که این امر به دلیل کم خونی در این دوران اتفاق می افتد و شدیدا توصیه می شود خانم ها در دوران بارداری منظم تحت نظر پزشک اقدامات لازم برای جذب آهن و رفع کم خونی را انجام دهند. در این مطلب علایم خاموش کم خونی که باید جدی بگیرید را به شما معرفی می کنیم.

نشانه های کم خونی

کاهش هموگلوبین و اکسیژن‌ رسانی گلبول‌ های قرمز به سلول‌ ها عامل بروز کم‌ خونی در فرد است. علائم بیماری کم‌خونی غیر اختصاصی هستند و حتی ممکن است با برخی بیماری‌ ها اشتراکی داشته باشند.

در اثر کم خونی فرد با علائمی همچون ریزش مو، بی‌ قراری، تنگی نفس، کاهش تمرکز، تپش قلب، حساسیت به هوای سرد، درد قفسه سینه، وزوز گوش، سردرد، خشکی زبان، مشکل در بلع، سندرم پای بی‌قرار، ناخن‌ های خشک، پوسته پوسته یا قاشقی مواجه می‌شود.

خستگی مفرط

محققان دانشگاه شیکاگو می‌گویند یکی از شایع‌ترین علائم ابتلا به کم‌خونی، ‌احساس خستگی مداوم است. چالش علامت خستگی در موارد ابتلا به کم‌خونی، ‌این است که هر فردی اساسا با تجربیات متفاوتی درباره این احساس مواجه می‌شود. با این‌ حال، خستگی به‌ علت همان روندی پیش می‌آید که منجر به تنگی نفس و سرگیجه می‌شدند: کمبود آهن و ویتامین B۱۲ در بدن و درنهایت کمبود هموگلوبین.

رنگ پریدگی صورت و بدن

اگر سلول‌های قرمز خون به اندازه کافی در بدن شما وجود نداشته باشند و نتوانند اکسیژن‌رسانی به اندام‌های مختلف را با کیفیت بالا انجام بدهند، پوست شما که بزرگ‌ترین اندام بدن است هم نمی‌تواند سالم و شاداب به نظر برسد. درواقع، بدون وجود آهن و ویتامین B۱۲ به اندازه کافی، خون مطلوبی به پوست نمی‌رسد و حالت‌هایی مانند رنگ‌پریدگی و حتی زردشدگی در پوست به‌وجود می‌آیند.

درد در قفسه سینه

وقتی که سلول‌های قرمز خون به اندازه لازم در جریان خون وجود نداشته باشند، قلب باید سخت‌تر کار کند تا این سلول‌های قرمز را حرکت بدهد. درنتیجه، قلب مجبور می‌شود که تپش سریع‌تری داشته باشد و شما هم درد را در قفسه سینه احساس می‌کنید. این مشکل، مشکلی نیست که بتوان نادیده‌اش گرفت،‌ خصوصا اگر به دیگر مشکلات قلبی مبتلا باشید. یکی از مطالعات مجله Circulation نشان می‌دهد که احتمال وقوع حوادث قلبی-عروقی یا حتی مرگ، در آن دسته از افراد مبتلا به کم‌خونی که سندرم حاد کرونری هم دارند، بیشتر از بیماران غیرمبتلا به کم‌خونی است.

کم خونی سبب تشدید نارسایی قلب می گردد

آسپرین یکی از پرمصرف‌ترین دارو های جهان است که مبتلایان به بیماری‌ های قلبی هر روز طبق تجویز پزشک مصرف می‌کنند.با وجود فواید بسیاری که برای این دارو توصیف می‌شود، اما مصرف مداوم آن می‌تواند باعث کم‌خونی و درنتیجه تشدید نارسایی قلبی در آنها شود.

مصرف منظم آسپرین در کنار فقر آهن ناشی از تغذیه باعث می‌شود اندازه گلبول‌ های قرمز تغییر کند و کوچک‌ تر از حد معمولی شوند.

در صورتی که مبتلایان به بیماری‌ های قلبی با علائمی همچون ضعف و بی‌حالی بیش از حد معمول، رنگ پریدگی، تپش قلب بیش از حد، ریزش مو و زبان قرمز کبابی مواجه بودند، حتما به پزشک خود مراجعه کنند.

مهمترین نشانه‌های کم‌خونی چیست؟

بیماری-کم خونی ناشی از کمبود ویتامین

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ