زیبایی پاها با این چند ترفند ساده

bagheri.mry
امروزه زیبایی پا قسمت مهمی از زیبایی افراد و جایگاه اجتماعی آن ها به شمار می رود. داشتن پوست زیبای پاها به اندازه پوست دست و صورت واجد اهمیت شده و این امر، نیازمند مراقبت های روزانه است. تکات ده گانه بهداشتی مراقبت از پاها را بخوانید و از داشتن پوست پای سالم و زیبا لذت ببرید.

پا قلب دوم است. آیا به اندازه قلب خود، به پاهایتان اهمیت می دهید و حرفش را می شنوید؟

پا در طول روز وظیفه دارد خون را به پمپاژ کردن به قسمت های بالایی بدن برساند. رعایت بهداشت پا و اصول مراقبت از آن، به اندازه قلب ضروری و مهم است. پا در طول روز وزن بدن را تحمل کرده و همیشه در معرض آسیب های ناشی از خستگی، کوفتگی، ضربه، کفش نامناسب، عدم رعایت بهداشت، عفونت و … است.

علاوه بر موارد فوق، امروزه زیبایی پا قسمت مهمی از زیبایی افراد و جایگاه اجتماعی آن ها به شمار می رود. داشتن پوست زیبای پاها به اندازه پوست دست و صورت واجد اهمیت شده و این امر، نیازمند مراقبت های روزانه است. تکات ده گانه بهداشتی مراقبت از پاها را بخوانید و از داشتن پوست سالم  و زیبای پا لذت ببرید.

پاهای خود را به طور مرتب بشویید.

پاهای شما نسبت به قسمت‌های دیگر بدن‌تان بیشتر در معرض آلودگی و عرق‌کردن قرار دارند. پس شست‌وشوی مرتب پاها اهمیت فراوانی دارد. شستن دو بار در روز پاهای خود را به یک عادت تبدیل کنید. شما می‌توانید با استفاده از آب ولرم و یک صابون ملایم و یا ضدعفونی‌کننده از شر عرق، خاک و باکتری‌های موجود در پاهایتان خلاص شوید.

برای شستن پاهای خود هیچ وقت از آب داغ استفاده نکنید زیرا باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست شما شده و این امر باعث خشکی و ترک‌خوردگی کف پای شما می‌شود. پس از شست‌وشو، حتما پاهای خود را با استفاده از یک حوله جداگانه خشک کنید. خشک‌کردن بین انگشتان پاهای خود را فراموش نکنید زیرا باقی‌ماندن آب بین انگشتان ممکن است سبب عفونت‌های قارچی شود.

هفته‌ای دو بار از سنگ پا استفاده کنید.

درست مثل شست‌وشوی مرتب پاها، استفاده منظم از سنگ پا برای سایش پاشنه‌ی پا بسیار مهم و ضروری است. همانطور که می‌دانید پوست پا بسیار ضخیم است. بنابراین برای داشتن کف پاهای نرم و صاف، برداشتن پوست‌ مرده کف پا با استفاده از سنگ پا بسیار می‌تواند موثر باشد. علاوه بر این لایه‌برداری منظم با استفاده از سنگ پا، خطر ابتلا به میخچه و پینه کف پا را کاهش می‌دهد.

فقط توجه کنید قبل از لایه‌برداری با استفاده از سنگ پا حداقل به مدت ۱۰ دقیقه پاهای خود را در آب ولرم نگه‌ دارید و سپس به مدت ۵ دقیقه با حرکات دایره‌ای کف پاهای خود را ماساژ دهید.

همیشه پاهای خود را مرطوب نگه دارید.

در طول روز و به خصوص قبل از رفتن به رختخواب چندین بار از یک مرطوب کننده‌ی خوب استفاده کرده و روی پوست پاهای خود بمالید. همینطور بهتر است قبل از خواب به مدت ۱۰ دقیقه پاهای خود را با یک کرم ماساژ دهید. اگر پاشنه پاهای شما در طول ماه‌های سرد زمستان ترک می‌خورد، بهترین راه حل این است که بعد از ماساژ پاهای خود با یک مرطوب کننده، با جوراب آن‌ها را بپوشانید.

شما همینطور می توانید از روغن های طبیعی مثل روغن نارگیل و یا زیتون نیز استفاد کنید. این روغن‌ها باعث می شوند که پوست شما از درون مرطوب بماند. همینطور برای اینکه این روغن‌ها سریع جذب پوست شوند، می‌توانید قبل از مصرف آن‌‌ها را کمی گرم کنید.

دو هفته یک‌بار ناخن پاهای خود را بگیرید.

برای داشتن ناخن‌های سالم و قوی هر دو هفته یک بار باید به آن‌ها رسیدگی کنید. استفاده از قیچی را فراموش کنید و فقط از ناخن گیر‌های مناسب استفاده کنید. بهتر است بعد از حمام زمانی که ناخن‌تان کمی نرم است، این کار را انجام دهید. ابتدا ناخن خود را مستقیم بگیرید و سپس گوشه‌های آن‌ها را سوهان بزنید.

هر روز چند دقیقه پاهای خود را ماساژ دهید.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای داشتن پاهای سالم و عاری از هر گونه مشکلات پا ماساژ آن‌ها است. چند دقیقه ماساژ پا در روز باعث قوی شدن مچ پا، تسکین درد و التهاب پا، کاهش ناراحتی و سوزش پا و همینطور بهبود گردش خون در پاها می‌شود. برای این کار می‌توانید از روغن‌های طبیعی مثل روغن زیتون و نارگیل استفاده کنید ولی حتما قبل از استفاده آن‌ها را گرم کنید.

از کفش‌های مناسب استفاده کنید.

برای کسانی که بیشتر زمان خود را در محیط کار و بیرون از خانه صرف می کنند انتخاب کفش خوب بسیار مهم است.

در هنگام خرید کفش به نکات زیر توجه کنید!

حتما در هنگام خرید کفش، آن‌ را بپوشید و چند قدم راه بروید تا متوجه شوید که آیا کفش راحتی است یا نه!

مطمئن شوید که کفش شما از مواد مرغوبی تهیه شده است.

همیشه اواخر بعداز ظهر و یا شب برای خرید کفش اقدام کنید زیرا در این مواقع از روز پاهایتان کمی متورم می‌شوند و کفشی با اندازه مناسب را خواهید خرید.

اگر پاهای شما زیاد عرق می‌کند، از کفش هایی با پارچه‌های توری استفاده کنید تا پاهای شما بتوانند نفس بکشند.

در تابستان از کفش‌هایی که پاهای شما را گرم می‌کنند و باعث بوی بد پا و عفونت‌های قارچی می‌شوند، خودداری کنید.

سعی کنید همیشه همراه کفش از جوراب استفاده کنید.

از کفش‌های پاشنه بلند و نوک تیز فقط در صورت اجبار استفاده کنید و از پوشیدن آنها به صورت طولانی مدت خودداری کنید.

از پوشیدن دم پایی‌ لاانگشتی خودداری کنید زیرا باعث قوس و درد پاشنه پای شما می‌شود.

هر از گاهی پاهای خود را در آب خیس کنید.

خیس‌کردن پاها علاوه بر تمیز شدن و نرم کردن آن‌ها سبب تسکین درد، از بین بردن مواد سمی از بدن و حس آرامش‌بخشی می‌شود. سولفات منیزیم بهترین گزینه برای خیس‌کردن پاهای‌تان است. حدود نصف فنجان سولفات منیزم را در یک وان آب گرم بریزید و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پاهای خود را در آن خیس کنید. همینطور می‌توانید چند قطره اسانس معطر به انتخاب خودتان به آن اضافه کنید. بعد از آن پاهای خود را بشوئید و خشک کنید.  این روش در مراقبت از پوست شما بسیار موثر است. سعی کنید هفته‌ای یک‌بار از این روش استفاده کنید.

از درمان‌های خانگی برای پوست پای زیبا استفاده کنید.

پوست پای شما همانند پوست دست و صورت‌تان به شدت در معرض نورخورشید قرار دارد. پوست در چنین شرایطی برای اینکه بتواند به خوبی از خود محافظت کند، ملانین بیشتری تولید می‌کند. همین عامل سبب تیرگی پوست دست و پاهای شما نسبت به دیگر قسمت‌های بدنتان است. تیرگی پوست زشت بنظر می‌رسد و اگر مراقبت‌های به موقع صورت نگیرد می‌تواند بدتر شود. شما می‌توانید از یک سری درمان‌های خانگی برای رفع این مشکل استفاده کنید.

مقدار مساوری از گلسیرین و گلاب و آبلیمو را با هم ترکیب کرده و سپس آن را روی پاهای خود بمالید. البته قبل از آن حتما پاهای خود را بشوئید تا تمیز باشند. بگذارید این ترکیب به مدت ۲۰ دقیقه روی پاهای شما بماند و سپس پاهای خود را بشویید. می‌توانید از این روش ۲ الی ۳ بار در هفته استفاده کنید.

یک روش دیگر استفاده از شیر و پودر پوست پرتقال است. شما می‌توانید با نصف فنجان پودر پوست پرتقال و مقداری شیر یک خمیر سفت درست کرده و به پاهای خود بمالید. بگذارید تا ترکیب موردنظر روی پوست شما خشک شود. سپس دست‌های خود را خیس کرده و پاهای خود را مالش دهید و بعد از آن با آب ولرم پاهایتان را بشویید. می‌توانید از این روش هفته‌ای ۳ بار استفاده کنید.

نگذارید پاهایتان عرق کند.

عرق کردن یک فرآیند طبیعی است. پاهای شما یک سری غدد تعریق دارند که در شرایط عادی حدود نصف فنجان عرق تولید می کنند. عرق یک محیط مناسبی را برای ایجاد و رشد باکتری‌ها فراهم می کند. اگر عرق به مدت طولانی روی پوست شما باقی بماند، می‌تواند سبب ایحاد عفونت نیز شود.

عرق پا و بوی بد آن بسیار شرم‌آور است. بهترین راه حل برای جلوگیری از بوی بد عرق پا استفاده از جوراب‌های کتان است. از پوشیدن جوراب دارای جنس الیاف مصنوعی خودداری کنید و حتما هر روز جوراب‌های خود را عوض کنید. همینطور شما می‌توانید از پودر تالک یا پودر بچه برای درمان بوی بد پاهای خود استفاده کنید. فقط کافی است مقدار کمی از آن را در داخل کفش‌تان بپاشید.

همیشه پاهایتان را بررسی کنید.

همیشه پاهای خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ نشانه‌ای از پوسته پوسته شدن، قارچ و عفونت‌های دیگر در آن دیده نمی‌شود. همچنین افراد دیابتی باید اقدامات احتیاطی اضافی‌تری را انجام دهند زیرا آنها در در معرض خطر بالاتری از ابتلا به نوروپاتی محیطی دیابتی که باعث تغییر شکل پا و خشکی پوست می‌شود، قرار دارند.

این مطالب را نیز بخوانید:

چرا پا را قلب دوم می‌نامند؟

همه چیز درباره مراقبت از پا

فواید فوق العاده سنگ پا برای بدن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ