چگونه خشم را مدیریت کنیم؟

sahar.d
خشم از مخرب ترین حالات رفتاری انسان است. کنترل و مدیریت خشم یکی از مهم ترین اصولی است که باید برای داشتن زندگی آرام یاد بگیریم. در این مطلب راهکارهای مهم مدیریت خشم را به شما آموزش می دهیم.

در طول روز زمان هایی پیش می آید که بر اثر یک اتفاق خشم وجود انسان را فرا می گیرد و آ زمان است که دوست داری فریاد بزنی و خشم خود را خالی کنی اما همین خشم و عصبانیت بدترین ضربه های روحی و جسمی را به شما وارد می کند. یکی از مهمترین دلایل ایجاد انواع بیماری های خطرناک از جمله سرطان، مسایل روحی و روانی است. پس بهتر است خشم و عصبانیت را کنترل کنیم تا دچار مشکلات جدی در زندگی نشویم.

نفس عمیق بکشید

بهترین حالت آن است که از روش های 4-6-8 استفاده کنید؛ یعنی نفس عمیق بکشید و تا 4 بشمارید و در نهایت نفس خود را بیرون بدهید و تا 8 بشمارید. این تمرین را حداقل 4 بار تکرار کنید. در کنار نفس عمیق، شمردن تا 10 هم توصیه می شود. گرچه با انجام این کار خشم کاملا از بین نمی رود و مسئله برطرف نمی شود اما این روش می تواند شما را از هرگونه واکنش سریع و تصمیمات غیرمنطقی بازدارد.

صبر و سکوت کنید

بهترین و مهمترین عکس العمل در زمان خشم، سکوت و صبر است. قبل از اینکه چیزی بگویید چند دقیقه سکوت کنید تا آرام شوید و خون و اکسیژن کافی به مغزتان برسد. حالا بهتر می توانید فکر کنید که آیا این مساله ارزش عصبانی شدن و درگیر کردن تمام سلول های بدنتان را دارد؟

برای آرام کرن خودتان می توانید از مهارت‌های تمدد اعصاب کمک بگیرید. تمرینات تنفس عمیق، تجسم یک تصویر آرامش‌بخش یا تکرار کلمه یا عبارتی که آرامتان می‌کند، بسیار به دردتان خواهد خورد. حتی می‌توانید موسیقی آرامش‌بخش گوش دهید، در دفترچه خاطراتتان بنویسید یا چند حرکت یوگا را تمرین کنید.

 گفتگو با دوستان

وقتی به قدری عصبانی هستید که نمی دانید چگونه باید از این حالت بیرون بیایید، بهتر است با یکی از دوستان صمیمی تان تماس بگیرید و از ته دل درباره خشم خود صحبت کنید تا حالتان بهتر شود.

قدم بزنید

در مواقعی که بسیار عصبانی هستید، لازم است خشمتان را تخلیه کنید. در این مواقع حرکت، بهترین وسیله برای رهایی سریع ازعصبانیت است؛ زیرا با حرکت، هورمون استرس کاهش می یابد و هورمون اندروفین یا همان هورمون شادی آزاد می شود. یکی دیگر از راهکارهای مفید برای زدودن خشم، پیاده روی یا دویدن در اطراف منزل است.

پس از آرام شدن، صحبت کنید

وقتی توانستید روشن و واضح فکر کنید، ناراحتی‌تان را به طریقی قاطع اما نه هجومی ابراز کنید. نگرانی‌ها و نیازهایتان را به روشنی و وضوح کامل بدون اینکه موجب ناراحتی طرف‌مقابل شوید، برای او شرح دهید. 

قبل از اینکه چیزی بگویید، فکر کنید

در زمان عصبانیت خیلی راحت ممکن است چیزهایی را به زبان بیاورید که بعداً از گفتن آنها حسابی پشیمان شوید. چند دقیقه مکث کرده، چیزی به زبان نیاورید و فکرتان را جمع کنید و بگذارید طرف‌مقابلتان هم همین کار را بکند.

هنگام صحبت از من استفاده کنید

برای جلوگیری از انتقاد کردن یا مقصر دانستن کسی، که فقط فشار بین شما را بیشتر خواهد کرد، برای توضیح مشکل جملاتتان را با ضمیر “من” شروع کنید. سعی کنید تا جایی که می‌توانید به طرف‌مقابل احترام بگذارید. مثلاً به جای “تو هیچوقت در کارهای خانه کمک نمی‌کنی” بگویید، “من ناراحت شدم که بدون اینکه به من برای جمع کردن میز شام کمک کنی گذاشتی رفتی.” 

فراموش کنید

بخشش ابزاری بسیار قوی است. اگر اجازه دهید که عصبانیت و سایر احساسات منفی بر احساسات مثبت شما غلبه کنند، خواهید دید که با تلخی و ناعدالتی خودتان نابود شده‌اید. اما اگر بتوانید کسی که اذیتتان کرده است را ببخشید، هر دو شما می‌توانید از آن موقعیت درس بگیرید. منطقی نیست که از همه آدمها توقع داشته باشید در همه شرایط همانطوری رفتار کنند که شما دوست دارید.

راهکارهایی جهت کنترل خشم در کوتاهترین زمان

 مراحل بروز خشم و راه های کنترل آن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ