خواص شگفت انگیز بادام را حتما بدانید و چه کسانی بادام نخورند؟

faateme1366
یکی از مغزهای بسیار پرطرفدار در آجیل نوروزی بادام است. حال در این بین یا شیرین به شما می افتد و یا شانس بد شما تلخ! در این مطلب از خواص بادام شیرین و تلخ برای شما صحبت کردیم.

مواد مغذی موجود در بادام را بشناسید

1 اونس ( 28 گرم ) یا تعداد انگشت شماری از بادام حاوی مواد زیر است

فیبر:3.5 گرم است.

پروتئین:6 گرم.

چربی:14 گرم (9 تا از منو اشباع شده ).

ویتامین :E 37 % از RDA.

منگنز:32 درصد از RDA.

منیزیم:20٪ از RDA.

همچنین حاوی مقدار مناسبی از مس، ویتامین B2 ( ریبوفلاوین ) و فسفر است.

این مقدار بادام تنها 161 کالری و 2.5 گرم کربوهیدرات قابل هضم تولید می کند.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید 10 – 15 ٪ از کالری بادام توسط بدن جذب نمی شود چرا که دسترسی و شکستن این چربی بیش از حد دشوار است.

بادام نیز اسید فیتیک بالایی دارد ماده ای که به مواد معدنی خاصی متصل می شود و مانع از جذب آنها است. این به این معنی است که مقدار آهن، روی و کلسیم که از بادام دریافت خواهد شد تا حدودی کاهش می یابد.

چربی مفید بادام را از دست ندهید

خیلی از مردم تصور می‌کنند که «چربی» کاملا مضر است، اما درواقع این‌طور نیست. برخی از اسیدهای چرب ضروری هستند و مصرف آنها برای سلامت کلی بدن لازم است. بدن نمی‌تواند این اسیدهای چرب را بسازد و لازم است که از طریق منابع غذایی آنها را تأمین کنیم. بادام دو نوع اسید چرب بسیار مهم یعنی لینولئیک و لینولنیک اسید دارد. این اسیدهای چرب به کاهش التهابات موجود در بدن که افراد زیادی از آن رنج می‌برند، کمک می‌کند. اسید چرب همچنین به کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) کمک می‌کند و در سلامت پوست و‌ مو نقش دارد. تمام این موارد نشان می‌دهد که این آجیل چقدر برای بدن مفید است.

بادام شیرین بهتر است یا بادام تلخ؟

در پزشکی و طب سنتی از روغن بادام تلخ برای رفع گرفتگی عضلات، رفع تورم و درد، و البته محصولات زیبایی پوست و مو استفاده می‌شود. امروزه صابون، نرم کننده و لوسیون‌های زیادی با روغن بادام تلخ تهیه شده و در بازار به راحتی در دسترس است. علت آن هم تاثیر بیشتر روغن بادام تلخ نسبت به بادام شیرین است.

چه کسانی بادام نخورند؟

بادام از نظر اینکه دارای مواد مغذی بسیاری است بنابراین غذای بسیار خوبی است ولی چون سنگین و ثقیل الهضم می باشد نباید در خوردن آن افراط کرد و مقدر آن نباید در روز بیش از ده دانه باشد. بادام همچنین برای معده های ضعیف و سرد خوب نیست و اشخاصی که معده ضعیف دارند بهتر است بادام را با شکر بخورد.

بهترین تقویت مو را از بادام بخواهید

موهای خشک تمایل دارد تا دچار موخوره شود، بشکند و وز بشود. در این شرایط ریزش مو و مشکلات دیگر نیز ممکن است به سراغ شما بیاید. اما، اینجا جاییست که بادام بعنوان ناجی شما به وسط میدان می‌آید.

بادام حاوی مواد مغذی فراوانی است که ویتامین B مهم‌ترینشان است. این ویتامین نیز از ریزش مو، وز شدگی و موخوره جلوگیری کرده و کیفیت موهایتان را ارتقا می‌دهد.

دیابتی ها بادام بخورند یا نه؟

بادام یک ماده غذایی با کربوهیدرات پایین می باشد، ولی چربی های سالم، پروتئین و فیبر بالایی دارد و به همین علت یک انتخاب ایده آل برای بیماران دیابتی است. با این حال، یک چیز دیگر که بادام را از سایر انواع آجیل جدا می کند مقدار قابل ملاحظه منیزیم موجود در آن است.

رفع کمبود منیزیم در بیماران دیابتی نوع ۲ که کمبود منیزیم دارند، سطح قند خون را بطور قابل توجهی کاهش می دهد و باعث بهبود عملکرد انسولین می شود. تحقیقات جدید دانشمندان نیز حاکی از آن است که بادام می تواند در کنترل قند خون و کلسترول خون در بیماران مبتلا به دیابت مفید باشد.

تاثیر بادام بر پوست چیست؟

روغن بادام شیرین به دلیل خاصیت نرم کنندگی و ضدالتهاب در کرم‌ها و پمادها استفاده می‌شود. برای رفع خارش پوست کودکان مبتلا به سرخک و مخملک هم روغن بادام را به تمام سطح بدن آنان می‌مالند تا خارش را تسکین دهد. مالیدن روغن بادام روی پوست التهاب را رفع کرده و سوختگی را درمان می‌کند. روغن بادام اگزما را هم برطرف می‌کند.

10 خاصیت باورنکردنی چغاله بادام

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ