چطور از شر افسردگی بهاری خلاص شویم؟

faateme1366
با آمدن فصل بهار، به جای آنکه شاداب و پرانرژی شوید افسرده و غمگین می شوید. باید بگوییم این مشکل فقط مخصوص شما نیست و افراد زیادی خصوصا در کشور ما با افسردگی بهاری دست و پنجه نرم می کنند. چرا که بعد از 2 هفته تعطیلی و خوابیدن های طولانی باید خود را با برنامه روزانه همیشگی خود وفق دهند. در این مطلب به شما کمک می کنیم تا از شر افسردگی بهاری خلاص شوید.

 افسردگی فصلی در بهار

برخی افراد در ماه های آبان و آذر دچار افت خلق و کاهش انرژی می شوند اما در عوض در ماه های فروردین و اردیبهشت دوباره به حالت عادی برمی گردند. اما عده ای دیگر درست عکس این قضیه اند. یعنی در شروع فصل بهار دچار نوعی افسردگی می شوند. معمولا به این نوع اختلال ها، افسردگی فصلی یا اختلال تاثیرپذیری فصلی می گویند؛ حالتی که هر ساله در یک زمان مشخص رخ می دهد. نوع نادر این اختلال هم وجود دارد که افسردگی تابستانی نام دارد و معمولاً از اواخر بهار شروع می شود و تا اوایل تابستان یا اواخر پاییز ادامه دارد.

 

نشانه های افسردگی فصلی

کسانی که از این اختلال رنج می برند بسیاری از علائم شایع افسردگی مانند غمگینی، اضطراب، بی قراری، انزواگرایی، بی علاقگی به فعالیت های روزانه و ناتوانی در تمرکز را دارا هستند . این افراد اغلب نشانه هایی همچون خستگی مفرط و کمبود انرژی، نیاز شدید به خواب، به مواد قندی و نشاسته ای، افزایش اشتها و پرخوری و در نهایت اضافه وزن را تجربه می کنند

 

خواب بیشتر در بهار، عامل افسردگی است؟

معمولا در فصل بهار افراد دچار نوعی از رخوت می‌شوند وبه دلیل تغییرات در ساعات خواب ونیاز بیشتر به استراحت شاید این تصور پیش بیاید که فرد دچار افسردگی شده است درحالیکه هر نوع رخوت وبیحالی را نمی‌توان افسردگی تلقی کرد.افسردگی حالتی است که با نوعی غم بیمارگونه همراه بوده ودر عین حال فرد را دچار کاهش انرژی ،تغییرات در ساعات خواب وبیداری وتغییرات در افکار وخلقیات می‌کند.بنابراین صرفا با مشاهده تغییر در ساعات خواب گذرا ومحدود نمی‌توان تصور داشت که فرد به افسردگی مبتلا شده است. افسردگی علائم خاص خود را دارد بطوریکه فرد غمگینی قابل توجهی را احساس می‌کند که حتی شکل آن از غم از دست دادن عزیزان هم متفاوت تر است  ودر کنار این علائم نشانه‌هایی نظیر اختلال در تمرکز،کاهش خواب،هجوم افکار منفی وافکار خودکشی ومرگ در فرد بیمار مشاهده می‌شود.

 

زنان یا مردان؟

روان‌شناسان می‌گویند شیوع افسردگی‌های فصلی در سنین بالای 45 بیشتر است. واکنش بیوشیمیایی بدن در برابر تغییرات آب و هوایی در این سنین به ایجاد تغییرات خلقی دامن می‌زند. اگر چه این نوع از افسردگی در زنان نسبت به مردان شیوع بیشتری دارد. البته بعضی از افراد به‌طور ژنتیک مستعد ابتلا به این اختلال هستند که در زنان به‌مراتب بیشتر از مردان است.

 

خود را حبس نکنید

به نظر بسیاری از روان شناسان بالینی برای پیشگیری از این اختلال های روانی می توان صبح ها زودتر از خواب بلند شد و به پیاده روی رفت. آنان توصیه می کنند هنگامی که هوا ابری است زمانی را در خارج از خانه بگذرانید. انجام فعالیت های ورزشی به ویژه پیاده روی در هوای آزاد و روشنایی روز نیز می تواند سهم به سزایی در کاهش افسردگی داشته باشد. هرگز خود را در اتاق تاریک و بسته حبس نکنید .

 

به تغذیه تان برسید

غذایی رژیم مناسبی داشته باشید که از مقادیر کافی ویتامین ها و مواد معدنی برخوردار باشد و از گرفتن رژیم های کاهش وزن غیرعلمی و غیرکارشناسی خودداری کنید. کمبود آهن، امگا 3 و اسیدفولیک تاثیر مستقیمی با بروز علائم افسردگی دارد، پس هر چه بیشتر از گذشته به رژیم غذایی تان اهمیت دهید و برای رهایی از اختلالات خلق و خوی تا می توانید از سبزی و میوه استفاده کنید . ویتامین گروه B را که در گوشت قرمز، جگر، تخم مرغ، غلات، دانه های خوراکی و ماهی یافت می شود، در رژیم غذایی تان بیفزایید. مصرف قهوه و شکر را در روز کاهش دهید چرا که شکر از تاثیر ویتامین گروه B در بدن می کاهد و علائم افسردگی را شدت می بخشد.

 

زمانِ نظم است

یکی از مهم‌ترین ابعادی که باعث ناراحتی و بروز افسردگی پس از تعطیلات می‌شود، این است که ما بعد از تعطیلات احساس می‌کنیم که یکی از بزرگ‌ ترین لذت‌های خودمان را از دست داده‌ایم، لذتی که برای مغزمان اهمیت زیادی داشته است. لذت بی‌نظمی، لذت عدم انسجام و انضباط. پس از تعطیلات همین که باید آدمی ریتم طبیعی زندگی‌اش را پیش بگیرد، بیش از گذشته دچار ناراحتی و افسوس می‌شود. بیش از گذشته احساس از دست‌ دادن پیدا می‌کند و همین حس دقیقا برابری می‌کند با یک دوره افسردگی که نه‌ تنها از آن گریزی نیست، بلکه گریبان‌ گیر همه است.

 

اجتماعی شوید

برای تغییر حالت عمومی تان، بیشتر از روزهای گذشته در اجتماع حضور یابید و بالاخره اینکه با اتخاذ شیوه های سالم زندگی و روش های مناسب پیشگیرانه از هرگونه حالت کسالت بار و انزوا گرایانه و با نگاه مثبت به زیبایی های بی نظیر فصول، زمانی را در لذت بردن از آنها سپری کنید و اگر با تمام پیشنهادی گفته شده تغییری در درون تان مشاهده نشد به روانپزشک مراجعه کنید.

راه های مطمئن برای رهایی از افسردگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ