طریقه مصرف عرق بهار نارنج

toranj
فصل بهار است و بهار نارنج هایی که شمال کشور را خوش عطر کرده است . همچنین فروردین شیراز را به باغ بهار نارنج تبدیل می کند.

فصل بهار است و بهار نارنج هایی که شمال کشور را خوش عطر کرده است . همچنین فروردین شیراز را به باغ بهار نارنج تبدیل می کند.

بهترین بهار نارنج ها از این دو خطه به تمام ایران نشر می یابد و شما می توانید خوش عطرترین بهار نارنج ها را در این فصل تهیه کنید. مصرف عرق بهار نارنج برای حفظ آرامش و تمدد اعصاب و همچنین در درمان بی خوابی نقش بسیار تاثیر گزاری دارد که در ادامه با طریقه مصرف عرق بهار نارنج بیشتر آشنا خواهید شد.

نقش عرقیات گیاهی در درمان بیماری ها

عرقیات یکی از پرمصرف‌ترین شکل‌های استفاده از گیاهان هستند که می‌توانند تا حدود زیادی عوارض ناشی از بیماری‌های مختلف را تقلیل یا بهبود بخشند. این عرقیات اگرچه در مقایسه با داروهای شیمیایی اثرات آرام‌تر و کندتری دارند، ولی بیش از این داروها قابل اعتمادند و بیماری‌ را از درون تحت تاثیر قرار می‌دهند. البته باید دانست که همه بیماری‌ها به وسیله گیاهان درمان نمی‌شوند و باید تحت نظر پزشک از داروهای شیمیایی استفاده کرد.

خواص عرق بهارنارنج

در بهار درخت نارنج به گل می‌نشیند و گل‌هایی سفید با بویی بسیار معطر می‌دهد که به آنبهارنارنج می‌گویند. از این گل‌ها عرقی تهیه می‌شود که به عرق بهارنارنج معروف است.

این عرق طبیعت گرم داشته و آرامبخش قوی بوده، تشویش، اضطراب و هیجانات عصبی را از بین می‌برد و مسکن سردردهای عصبی و میگرن است، تپش نامنظم قلب را بهبود می‌بخشد و درد سینه و قلب را آرام می‌کند.

افرادی که اختلال خواب شبانه دارند می‌توانند قبل از خواب مقداری عرق بهارنارنج مصرف کنند. این عرق بی‌خوابی را رفع و اعصاب را تقویت کرده و اشتها آوری قوی به شمار می‌رود. تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف عرق بهار نارنج برای کاهش اضطراب قبل از جراحی اثراتی همچون داروی دیازپام دارد و می‌تواند به حد مطلوبی از تشویش و اضطراب بکاهد.

در ضمن عرق بهار نارنج مناسب برای  ضدافسردگی بوده و می‌تواند علائم این بیماری روحی را تسکین دهد و نشاط‌آور باشد. همچنینعرق بهار نارنج نرم‌کننده پوست است و خاصیت ارتجاعی‌ دیواره رگ‌ها را حفظ و نفخ و اسپاسم (گرفتگی) عضلانی را درمان می‌کند.

به افراد مبتلا به غش توصیه می‌شود همیشه یک شیشه از عرق بهار نارنج را در منزل داشته باشند تا به هنگام بروز ناراحتی کمی از آن میل کنند.

خواص شربت بهار نارنج

داشتن خواب آرام و همچنین گذراندن روز بدون استرس و دغدغه آرزوی بسیاری از افراد است که برخی از گلاب برای آرامش استفاده می کنند اما بهتر است بدانید عوارضی که در مصرف گلاب وجود دارد برای بهار نارنج وجود ندارد و همه افراد راحت تر می توانند از این دارو استفاده کنند.
بهترین ترکیبی که در تابستان از آن می توان استفاده کرد عرق بهار نارنج به همراه گلاب و آب است.
مقدارمواد مورد نیاز برای درست کردن شربت بهار نارنج این مواد که یک سوم لیوان بهار نارنج یک سوم آب و یک سوم گلاب است.

افراد گرم مزاج در ترکیب این مواد از شکر و افراد سرد مزاج از عسل استفاده کنند. این محلول مقوی معده، قلب، مغز است که در تابستان می تواند بسیار مفید واقع گردد.

طریقه مصرف عرق بهارنارنج

یک قاشق غذاخوری بهار نارنج را در قوری ریخته و آب با دمای ۸۰ درجه را به آن اضافه کرده و اجازه می‌دهیم که به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل به شیرین کردن دمنوش، می‌توانید از نبات یا عسل استفاده کنید.

مضرات بهارنارنج

استفاده زیاد از بهار نارنج سبب بالا رفتن فشارخون و افزایش ضربان قلب می‌شود و افراد دچار بیماری قلبی باید از استفاده بیش از حد آن پرهیز کنند.

بهار نارنج در دوران بارداری و شیردهی بایستی با احتیاط مصرف شود.

زیاده‌روی در خوردن عرق بهار نارنج بی‌خوابی ایجاد می‌کند.

زیاد بوییدن بهار نارنج سبب بی‌خوابی می‌شود، از این خاصیت می‌توان در مواقع نیاز به نخابیدن استفاده کرد.

الو دکتر ، بهارنارنج، درمان افسردگی و بی‌خوابی…

الو دکتر ، خاصیت های بهارنارنج، از زیبایی تا درمان مشکلات گوارشی

الو دکتر ، بهار نارنج با خاصیتی همچون دیازپام! + دیگر خواص

آیا عرق بهار نارنج برای آرامش اعصاب موثر است؟

شکوفه‌ های درخت نارنج بهار نارنج نامیده می شوند. گیاه نارنج بومی مناطق استوایی آسیا از جمله هند و چین است و در مناطق گرم و نیمه گرم به خوبی پرورش می یابد. از قسمت های مورد استفاده این گیاه می توان به گل، برگ، میوه و آب نارنج اشاره کرد.

در طب سنتی مصرف عرق بهار نارنج برای حفظ آرامش و تمدد اعصاب، همچنین در درمان بی خوابی نقش موثری ایفا می کند.

فواید عرق بهار نارنج برای سلامتی

شفاف سازی رنگ پوست

اثرات مفید عرق بهار نارنج برای پوست شهرت دارد و از آن به عنوان تونر عالی برای پوست ‌های چرب استفاده می شود. ملایمت عرق بهار نارنج باعث شده از آن به عنوان یک ماده‌ تشکیل دهنده در محصولات نوزادان نیز استفاده شود.

حتی می توان تونر خود را  با عرق بهار نارنج جایگزین کرد، اما باید از عرق بهار نارنج تهیه شده به شیوه طبیعی و خالص استفاده کرد.

آرامش اعصاب با عرق بهار نارنج

یکی از دلایل استفاده از عرق بهار نارنج در آروماتراپی اثر آرام بخشی آن روی اعصاب است. افزودن آن به آب داخل وان ضمن کاهش تنش سردرد را نیز درمان می‌ کند. این ماده در کاهش استرس و اضطراب نیز نقش بسیار موثری ایفا می کند.

این عرق طبیعت گرم داشته و آرامبخش قوی محسوب می شود. ضمن رفع تشویش، اضطراب و هیجانات عصبی مسکن سردردهای عصبی و میگرن نیز به شمار می آید.

عرق بهار نارنج تپش ضمن بهبود ضربان نامنظم قلب درد سینه و قلب را نیز آرام می ‌کند. افراد دارای اختلال خواب شبانه نیز می‌توانند قبل از خواب عرق بهار نارنج مصرف کنند. این عرق ضمن رفه بی خوابی و تقویت اعصاب به عنوان یک اشتهاآور قوی شناخته می شود.

تحقیقات نشان می دهند مصرف عرق بهار نارنج برای کاهش اضطراب قبل از جراحی اثری مشابه داروی دیازپام دارد و باعث کاهش تشویش و اضطراب می شود.

عرق بهار نارنج گزینه مناسبی برای درمان فسردگی است و علائم این بیماری روحی را تسکین می بخشد، همچنین عرق بهار نارنج خاصیت ارتجاعی‌ دیواره رگ ‌ها را حفظ و نفخ و اسپاسم عضلانی را درمان می‌کند. به افراد مبتلا به غش نیز مصرف این عرق نیز توصیه می‌شود.

خواص شربت بهار نارنج

برای داشتن خواب آرام و گذراندن روز بدون استرس شربت بهار نارنج بنوشید. برای تهیه آن یک سوم لیوان بهار نارنج، یک سوم آب و یک سوم گلاب را با هم ترکیب کنید.

افراد گرم مزاج در ترکیب این مواد از شکر و افراد سرد مزاج از عسل استفاده کنند. این محلول مقوی معده، قلب و مغز در تابستان نیز بسیار مفید هستند.

علاوه بر این، می توان یک قاشق غذاخوری بهار نارنج را در قوری ریخته و آب با دمای ۸۰ درجه را به آن اضافه کرده و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه دم بکشد. در صورت تمایل برای شیرین کردن آن می توان از نبات یا عسل استفاده کرد.

نرمی و لطافت پوست با عرق بهار نارنج

برای نرمی و درخشندگی پوست می توان عرق بهار نارنج را به آب وان حمام اضافه کرد. این ماده ضمن مرطوب سازی پوست باعث می‌شود در تمام طول روز از احساس خوشایند پوست خود بهره مند شوید.

برای استفاده از این روش ۴/۱ فنجان عرق بهار نارنج، ۳ قاشق غذاخوری عسل و ۲ تا ۳ فنجان شیر گرم را به آب داخل وان اضافه کرده تا از مزایای آن برای پوست بهره مند شوید.

درمان درد معده و شکم با عرق بهار نارنج

عرق بهار نارنج به عنوان یک درمان طبیعی برای ناراحتی معده، سوءهاضمه و گاز معده برای کودکان استفاده می شود. اعتقاد بر این است عرق بهار نارنج برای رفع مشکلات شکم بسیار مفید است به همین دلیل به عنوان یک درمان عالی طبیعی و بدون خطر برای رفع این مشکل استفاده می شود.

درمان قرمزی و سوزش پوست با عرق بهار نارنج

همانطور که در بالا نیز گفته شد عرق بهار نارنج برای پوست بسیار مفید است. این ماده به ویژه برای افراد دارای پوست‌ حساس و چرب گزینه مناسبی محسوب می شود.

عرق بهار نارنج ضمن کمک به رفع سوزش پوست قرمزی همراه با پوست تحریک شده را نیز کاهش می دهد. اگر پوستی مستعد چنین مشکلاتی دارید می‌توانید از عرق بهار نارنج به عنوان یک درمان موثر استفاده کنید.

درمان زخم روی بدن حیوانات با عرق بهار نارنج

عرق بهار نارنج بسیار ملایم است، بنابراین در تهیه محصولات مراقبت از پوست کودک در فرانسه مورد استفاده قرار می گیرد. همین ملایمت باعث می شود برای زخم حیوانات خانگی نیز استفاده شود.

درمان آفتاب سوختگی با عرق بهار نارنج

قابلیت نرمی و لطافت عرق بهار نارنج و عرق ‌های دیگر تهیه شده از سایر گل ها برای پوست باعث می شود در طیف گسترده ‌ای از لوسیون ‌ها و کرم‌ها استفاده شود.

برای درمان آفتاب سوختگی می توان  ازاین عرق نیز استفاده کرد. ملایمت آن به تسکین اثر سوختگی ناشی از نو خورشید روی پوست کمک می کند.

تاثیر عرق بهار نارنج بر نرمی مو

عرق بهار نارنج در تهیه‌ بسیاری از محصولات مراقبت از مو نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده علاونه بر بوی دلپذیر برای حفظ سلامت مو فواید بیشماری دارد. عرق بهار نارنج ضمن کمک به تمیزی موها باعث درخشندگی و براقی آنها نیز می شود.

تازه کردن هوا با عرق بهار نارنج

عطر خوش عرق بهار نارنج از ویژگی های بارز آن است. هنگام استفاده از آن در خانه دیگر نیازی به خوشبوکننده های تجاری نیست.

برای استفاده از این روش چند قاشق چایخوری از این عرق را داخل یک کاسه آب ریخته تا عطر طبیعی را در خانه استشمام کنید.

بهبود خواب با عرق بهار نارنج

عطر و بوی عرق بهار نارنج اثر آرام بخش دارد. این ویژگی بهار نارنج برای افرادی که از بی خوابی رنج می‌برند گزینه عالی محسوب می شود.

مقداری از آن روی ملحفه تخت خود بریزید. برای جلوگیری از لک شدن پارچه چند قطره از این عرق را روی گوشه ای از ملحه خود بریزید.

مرطوب کردن پوست با عرق بهار نارنج

با عرق بهار نارنج رطوبت را به پوست خود هدیه دهید یعنی می تواند آب کافی را برای پوست تامین کنید. حفظ آب در سلول‌ های پوست حائز اهمیت است، بنابراین می توان با عرق بهار نارنج ضمن جلوگیری از خشکی پوست ظاهر آن را نیز بهبود می بخشد. اثر عرق بهار نارنج برای پوست مشابه زیتون است.

آنتی اکسیدان قوی موجود در عرق بهار نارنج

آنتی اکسیدان سرشار عرق بهار نارنج می‌تواند به جلوگیری از اثرات منفی یا جانبی رادیکال‌ های آزاد کمک کند. این ماده اثرات منفی آلودگی روی پوست را از بین می برد، بنابراین می توان پوست سالم، جوان تر و سفت تری داشت، بنابراین عرق بهار نارنج ماده‌ای عالی برای حفظ سلامت پوست محسوب می شود.

عوارض مصرف بهارنارنج

برای مصرف بهار نارنج محدودیت سنی تعریف نشده و تاکنون عوارض خاصی ناشی از پیرامون آن گزارش نشده است، اما به دلیل افزایش فشار خون پیرو  مصرف آن افراد مبتلا به فشارخون بالا و بیماری قلبی نباید در مصرف آن زیاده روی کنند.

زیاده روی در مصرف عرق نارنج در بی خوابی هم تاثیر دارد. دارو‌های ضدافسردگی با مصرف دمنوش بهارنارنج تداخل ایجاد می کند، بنابراین بهتر است قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت شود. بهار نارنج در دوران بارداری و شیردهی باید با احتیاط مصرف شود.

چگونه از بهار نارنج استفاده شود؟

ترکیب عرق بهار نارنج با گلاب و آب بهترین نوشیدنی روز‌های گرم تابستان محسوب می شود، همچنین فرآورده های مختلف این گیاه مانند مربا، عرق، شربت، گیاه تازه، گیاه خشک شده، گیاه پودر شده، چای سیاه بهار نارنج قابل استفاده هستند.

گزارش: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ