موثرترین راه پیشگیری از پوکی استخوان!

faateme1366
استخوان ها ستون بدن ما هستند و اگر دچار ضعف و پوکی شوند زندگی مان مختل خواهد شد. پوکی استخوان خصوصا برای خانم ها به عنوان یک مشکل بزرگ مطرح می شود. اگر میخواهید استخوان های قرص و محکم داشته باشید و حتی در دوران کهنسالی مشکلی بابت این قضیه نداشته باشید، این مطلب را بخوانید. بهتر است از همین حالا به فکر باشید و برای پیشگیری از پوکی استخوان اقدام کنید.

برخی از داروها را دور بریزید

به گزارش سایت الودکتر، استخوان‌ها بافتی زنده هستند و همیشه درحال سوخت‌و‌ساز، یعنی از سویی استخوان ساخته می‌شود و از سوی دیگر تخریب می‌شود. درجوانی سرعت ساخت بیشتر است و در دوران میانسالی سرعت تخریب بیشتر می‌شود و برای همین مسئله پوکی استخوان پیش می‌آید که این مسئله در زنان در دوران قبل از یائسگی شدیدتر است و نتیجه این می‌شود که نیمی از زنان بالای 50سال جهان حداقل یک‌بار شکستگی استخوان‌های اصلی بدن خود را تجربه می‌کنند و 20درصد از زنان بالای 50سال هم دچار پوکی‌استخوان گسترده در کل بدن می‌شوند. تا همین چندسال قبل تصور می‌شد استفاده از داروهای بیزوفسنونیت (مثل فوزامکس، آکتونل، بونیوا و…) هم برای پیشگیری و هم برای درمان پوکی استخوان مناسب هستند اما حالا همه مطالعات و تحقیقات جدید نشان داده که استفاده طولانی‌مدت از این داروها (بیشتر از 5سال) باعث تضعیف استخوان‌ها، شکستگی‌ها و یک ضایعه وخیم در استخوان فک می‌شود.

برخلاف تصورتان!

پیش‌تر، به همه دختران و زنان بین 20 تا 50سال توصیه می‌شد روزانه هزار میلی‌گرم کلسیم بخورند و به زنان بالای 50سال هم توصیه می‌شد روزانه هزار و 200 میلی‌گرم کلسیم مصرف کنند. اما دکتر لانو و تیم تحقیق او می‌گویند بهتر است این میزان را به 500 تا 800 میلی‌گرم کاهش دهید و سعی کنید این میزان کلسیم را از موادغذایی به‌خصوص لبنیات دریافت کنید. پروفسور لانو می‌گوید بیشتر از این میزان کلسیم می‌تواند باعث بروز اختلالات جذب در دستگاه‌ گوارش، یبوست شود.  مصرف بیشتر از 800 میلی‌گرم کلسیم در روز هیچ تاثیری روی حفظ استخوان‌ها نخواهد داشت و درعوض باعث افزایش احتمال بروز مشکلات قلبی- عروقی خواهد شد.

در نوشیدن قهوه تجدید نظر کنید

بعضی تحقیقات مصرف بالای قهوه را با افزایش خطر شکستگی‌های لگن در زنان سالخورده مرتبط دانسته‌اند. ولی چه میزان کافئین خیلی زیاد قلمداد می‌شود؟ آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی توصیه می‌کند که بیشتر از ۳۰۰ نیلی‌گرم در روز کافئین مصرف نکنید که برابر است با دو تا سه لیوان قهوه. حتی اگر عاشق قهوه هم نباشید ولی ممکن است از منابع موزی دیگری کافئین زیادی در طول روز دریافت کنید، منابعی مثل: نوشیدنی‌های ورزشی، مکمل‌های غذایی یا حتی بعضی داروها.

میوه و سبزیجاتی که باید بخورید

برخی سبزی‌ها مانند جعفری، کلم بروکلی، اسفناج، ریحان و نعناع حاوی مقادیر زیادی کلسیم هستند اما به طور کلی توصیه می‌شود روزانه 3 تا 5 سهم از انواع سبزی‌ها مصرف شود.( هر یک سهم سبزی شامل نصف لیوان سبزیجات پخته یا یک لیوان سبزی خام است). سعی کنید روزانه 2 تا 4 وعده میوه مصرف کنید. (یک عدد سیب متوسط یا یک عدد موز، یا یک بشقاب کوچک انگور را معادل یک وعده میوه محسوب کنید). توجه کنید در صورتی که قسمت عمده روز را خارج از منزل می‌گذرانید و امکان استفاده از انواع میوه‌ها برای شما وجود ندارد، می‌توانید از برگه خشک شده میوه‌ها مانند برگه هلو و زردآلو، آلبالو و یا انجیر خشک استفاده کنید. در صورت استفاده از میوه‌جات خشک شده اعتدال را رعایت کنید؛ چرا که محتوای قند آنها به دلیل فشرده و بدون آب بودنشان بالاتر است.

آفتاب بگیرید

ویتامین D هم برای سلامت استخوان‌ها لازم است چون به تغییر شکل اسکلتتان کمک کرده و جذب کلسیم را بالا می‌برد ولی بیش از نیمی از افراد بزرگسال میزان کافی از آن را دریافت نمی‌کنند. تا سن ۵۰ سالگی باید ۶۰۰ IU ویتامین D دریافت کنید. زنان سالم بعد از یائسگی باید ۸۰۰ IU در روز دریافت کنند ولی اگر مشکل استخوانی دارید بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ IU پیشنهاد می‌شود. بدن شما با تماس آفتاب با خود ویتامین D تولید می‌کند ولی می‌توانید این ویتامین را از موادغذایی و مکمل‌ها هم دریافت کنید. در زیر به برخی از بهترین منابع ویتامین اشاره می‌کنیم:

– روغن کبد ماهی، ۱ قاشق غذاخوری، ۱۳۶۰ IU

– ماهی سالمون، ۸۵ گرم، ۴۴۷ IU

– کنسرو تن ماهی، ۸۵ گرم، ۱۵۴ IU

– شیر تقویت‌شده با ویتامین د، ۱ لیوان، ۱۲۴ IU

– تخم‌مرغ (همراه با زرده)، ۱ عدد درشت، ۴۴ IU

– ماست تقویت‌شده با ویتامین د، ۱۷۰ گرم، ۸۸ IU

– قرارگیری در معرض آفتاب، ۱۵ دقیقه روی نیمی از بدن، حدود ۲۰،۰۰۰ IU برحسب میزان ابری بودن هوا و رنگ پوست

فقط پیرها پوکی استخوان می گیرند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ