پیاز خام بخورید تا سکته نکنید!

mahdie.mohtashami
پیاز یکی از سبزیجات بسیار مغذی با خواص درمانی بسیار زیادی است اما بعضی از افراد به خاطر بوی آن از خوردن پیاز سرباز می زنند.

سکته عارضه ای است که به طور قطعی قابل پیشگیری نیست اما با دنبال کردن یک رژیم غذایی صحیح می توان تا جایی که ممکن است از آن در امان ماند. مصرف سبزیجات یکی از مواردی است که باید حتما در رژیم غذایی وجود داشته باشد. در این مقاله با خواص جادویی پیاز آشنا شوید و از سکته جلوگیری کنید.

پیاز ضد انعقاد است

پیاز قرمز می‌تواند به حفظ کلسترول خوب کمک و از ابتلا به بیماری‌های قلبی پیشگیری کند. به گزارش الو دکتر محققان با انجام مطالعاتی روی حیوانات متوجه شدند مصرف پیاز قرمز بعد از 8 هفته می‌تواند میزان کلسترول بد را در بدن به میزان 20 درصد کاهش دهد اما در همین دوره زمانی، هیچ تغییری در میزان کلسترول‌های خوب بدن به وجود نمی‌آورد. طبق نتایج تحقیقاتی که در سال 2012 در مجله Clinical investigation منتشر شد، فلاونوئیدی به نام روتین که به وفور در خانواده پیازها و سیب وجود دارد، از تشکیل لخته‌های خونی در عروق پیشگیری می‌کند. در حقیقت، تشکیل فیبرین در سیاهرگ‌ها و تجمع پلاکت‌ها در سرخرگ‌ها از عوامل بروز لخته‌های خونی و سکته است که این ترکیب مانع ساخت آن می‌شود.

پیاز ضد سرطان است

محققان دانشگاه کورنل بعد از مطالعه تاثیر پیاز بر رشد سلولی و تخریب رادیکال‌های آزاد، در سال 2004 اعلام کردند موسیر و انواع پیاز به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی‌ برجسته‌، تاثیر ویژه‌ای بر کاهش پیشرفت سرطان کبد دارند و از رشد سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌کنند. طبق تحقیقات دیگر دانشمندان، مصرف منظم پیاز به میزان 2 بار در هفته، به‌طور واضح خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کم می‌کند. پیاز سرشار از فلاونوییدهاست و از رشد تومورها جلوگیری و سلول‌های روده بزرگ را از آسیب حفظ می‌کند. پختن گوشت با پیاز نیز می‌تواند به کاهش مواد سرطان‌زایی که هنگام پخت گوشت در حرارت ایجاد می‌شوند، کمک کند.

پیاز ضد فشار خون است

پیاز مانند سیب منبع بسیار خوب نوعی آنتی‌اکسیدان به نام کرکتین است. تحقیقات پژوهشگران که نتایج آن در سال 2007 منتشر شد، نشان داد کرکتین تاثیر ویژه‌ای بر کاهش فشارخون دارد و از تخریب دیواره عروق پیشگیری می‌کند و به این ترتیب خطر بروز بیماری‌های قلبی- عروقی را کاهش می‌دهد.

این خوراکی ها را برای کاهش سکته بخورید

ماهی بخورید

طبق مطالعات انجام گرفته زنانی و مردانی که حداقل یک بار در هفته ماهی می‌خورند کمتر در معرض ابتلا به مشکلات قلبی هستند. مصرف ماهی ضربان قلب را تنظیم می‌کند و فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش می‌دهد. افزایش ضربان قلب و فیبریلاسیون دهلیزی از شایع‌ترین دلایل ایجاد سکته قلبی هستند که استفاده از ماهی به کاهش خطر آنها کمک زیادی می‌کند.

تخم کتان بخورید

تخم کتان سرشار از امگا 3 است و خطر سکته قلبی را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهد.

فندوق بخورید

مصرف روزانه ۴۰ گرم از مغزها از جمله «فندق» خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کم می‌کند. می‌توانید فندق را آسیاب کنید و به صورت پودر در پخت انواع غذا هم از آن استفاده کنید.

چای سبز بنوشید

مصرف ۲ لیوان چای سبز یا بیشتر، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را تا 11 درصد کاهش می‌دهد.

آب بنوشید

زنانی که روزانه بیش از ۵ لیوان آب می‌نوشند، ۵۰ درصد کمتر از کسانی که تنها ۲ لیوان یا کمتر آب مصرف می‌کنند به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند. مصرف آب باعث می‌شود که آب‌رسانی یا هیدراسیون در بدن شکل بگیرد و جریان خون به راحتی به گردش دربیاید. منظور از مصرف آب فقط آب آشامیدنی است و سایر مایعات جایگزین مناسبی برای آن نیستند.

گیلاس و پرتقال بخورید

«ویتامینخطر بروز سکته قلبی را کاهش می‌دهد. اگر «پرتقال» دوست ندارید توت فرنگی، کلم بروکسل، بروکلی یا فلفل دلمه‌ای را جایگزین آن کنید. علاوه بر این «آنتوسیانین» موجود در «گیلاس» موجب کاهش اسید اوریک در خون می‌شود. اسید اوریک یکی از عوامل اصلی ناراحتی‌های قلبی از جمله سکته قلبی و مغزی است.

 پیش به سوی جلوگیری از سکته قلبی!

 راه‌های پیشگیری از سکته مغزی

داروهای رقیق‌کننده خون و پیشگیری از سکته مغزی

 راه هایی برای پیشگیری از سکته مغزی

 راهکا‌رهایی برای جلوگیری از سکته قلبی و مغزی

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ