جوش شیرین، سرکه و… واقعا دندان ها را سفید می کند؟

faateme1366
باورهای قدیمی درباره جرم دندان و سفید کردن آن وجود دارد که در این مطلب به درست یا نادرست بودن آن ها پاسخ می دهیم. این مطلب را بخوانید چرا که شاید سوال شما هم باشد که آیا سرکه سفید، جوش شیرین و... در از بین بردن جرم دندان ها مفید است یا خیر؟

پلاک دندان همان جرم است؟

به گزارش سایت الودکتر، از لحظه ای که مسواک زده می شود، حدوداً ۱۰ دقیقه بعد روی سطوح دندانی موادی شروع به تجمع می کنند که اصطلاحاً پلاک دندانی نامیده می شوند. پلاک دندانی از مواد غذایی مصرف شده یا مواد معدنی موجود در بزاق ایجاد میشود، اگر کمی دقت کنیم بعد از مسواک زدن در شب و نخوردن چیزی هنگامی که از خواب بیدار می شویم چنانچه با زبان روی دندانها تماس برقرار کنیم زبری خاصی را احساس می کنیم که در واقع همان پلاک دندانی می باشد. تشکیل جرم دندان در واقع یک فرآیند مخرب می باشد. جرم دندان باعث تخریب لثه و بافتهای نگه دارنده دندان می شود و لثه سالم را تبدیل به لثه بیمار و پرخون و ملتهب می نماید و باعث افزایش عمق شیار لثه شده و لثه چسبنده که باعث نگهداری دندان در حفرۀ استخوانی است را از بین برده، به دنبال آن تخریب استخوان حادث می شود که در نهایت لقی دندان ایجاد می شود که در اصطلاح به این حالت بیماری پریودنتیت می گویند.

جوش شیرین مفید است یا مضر؟

ماده ای است که باعث سفیدی دندان های شما می شود. می توانید این ماده را بر روی مسواک خود بزنید و به دندان هایتان بمالید. البته باید دقت کنید که مبادا آن را قورت دهید و در حین اینکه دندان های تان را با این ماده می شویید، دهانتان را از آب پُر کنید تا مبادا غلظت زیاد این ماده باعث از بین رفتن مینای دندان تان نشود. بعضی از مواد غذایی مانند سیب و هویج باعث سفیدی دندان هایتان می شوند، زیرا این دو میوه، موادی دارند که باعث می شوند رسوبی که بر روی دندان های شما قرار دارد از بین برود و جرم روی دندان هایتان نیز پاک شود.

روغن ها هم در جرم گیری موثرند؟

روغن‌کشی یک روش بسیار قدیمی است که به سلامت دهان کمک کرده و جرم‌های روی دندان‌ها را هم از بین می‌برد. روغن نارگیل طبیعی برای این روش بسیار عالی است زیرا سرشار از اسید لائوریک است که خاصیت ضدالتهابی و ضدمیکروبی دارد. یک تحقیق که در سال ۲۰۱۵ انجام گرفت، پیشنهاد می‌کند که روغن‌کشی با روغن نارگیل برای کاهش ایجاد جرم دندان بسیار موثر است.

۱) یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل طبیعی را در دهانتان بریزید و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آن را در دهانتان بچرخانید و به همه قسمت‌های آن برسانید.

۲) آن را بیرون بریزید. به هیچ عنوان آن را غرغره نکنید یا قورت ندهید.

۳) دندان‌هایتان را مثل همیشه مسواک بزنید.

۴) این کار را هر روز صبح قبل از صبحانه تکرار کنید.

بعلاوه بر اینکه می‌توانید روزانه چند قطره روغن نارگیل را هم روی لثه‌هایتان ماساژ دهید. روغن‌کشی را می‌توانید با روغن کنجد گرم هم انجام دهید.

سرکه سفید را امتحان کرده اید؟

سرکه سفید حاوی اسید استیک است که می‌تواند به پیشگیری از تخریب مینای دندان و همچنین جلوگیری از تجمع جرم روی دندان‌ها کمک کند. همچنین خواص آنتی‌باکتریال دارد.در تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ انجام گرفت، مشخص شد که درمقایسه با آب مقطر و گلیسریل، میزان قابل‌توجهی از انحلال دکستران جرم در سرکه دیده شده است.

۱) ۲ قاشق چایخوری سرکه سفید و یک قاشق چایخوری نمک را در نصف لیوان آب گرم حل کنید.

۲) یک یا دو بار در روز دهانتان را این مخلوط آبکشی کنید.

چای دندان ها را سفید می کند؟

آب کشیدن دندان‌ها با چای سیاه بخاطر خواص آنتی‌اکسیدانی و آنتی‌میکروبی آن، می‌تواند باکتری‌های دهان را کنترل کرده و خطر ایجاد جرم را کاهش دهد. علاوه بر اینکه منبع بسیار غنی از فلوراید است.  این ماده معدنی به پیشگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند، کیفیت مینای دندان را تقویت کرده و توانایی باکتری‌های دهانی برا یتولید اسید که موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شود را کاهش می‌دهد. در یک تحقیق که در سال ۲۰۱۱ انجام گرفت، چای سبز ایرانی غنی‌شده با فلوراید و چای سیاه، خواص آنتی‌باکتریال دارند.

۱) یک عدد چای کیسه‌ای سیاه را در یک فنجان آب داغ بیندازید و بگذارید ۵ دقیقه بماند.

۲) کیسه را فشار دهید تا همه محتوی فلوراید آن خارج شود سپس آن را بیرون بیندازید.

۳) بگذارید چای سرد شود، سپس آن را بعنوان مایع دهان‌شوی استفاده کنید.

۴) اینکار را روزی یکبار تکرار کنید.

بهترین خمیردندان سفیدکننده

چطور دندان های خود را سفید کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ