نشانه های گردش خون غیرنرمال

parya
درصورتی که گردش خون نرمال نداشته باشید روی مغزتان تاثیر مخربی می گذارد. گردش خون غیرنرمال نشانه هایی دارد.

در بعضی مواقع وجود بعضی نشانه ها در بدن وجود مشکل بزرگی در بدن را خبر می دهند. مثلا وجود یک سری نشانه ها خبر از گردش خون غیر نرمال را در بدن نشان می دهند که اگر به موقع نفهمید و تشخیص داده نشود مشکلات بسیار بزرگی را در بدن به وجود می آورد. حتما می پرسید نشانه های گردش خون غیرنرمال چیست، برای پاسخ به این سوالتان با ما باشید.

۱. زخم‌های پا

این‌گونه زخم‌ها نقاط ملتهب و دردناکی روی پوست هستند که مانند جوش به راحتی از بین نمی‌روند. افرادی که گردش خون نامناسب یا ضعیف دارند شاید به‌تدریج متوجه‌ی ایجاد چنین زخم‌هایی روی پاها و ساق پاهای‌شان شوند. حتما به لکه‌ها و نقاط قرمزرنگ و خشک و با اندازه‌های مختلف روی پوست پاهای‌تان توجه کنید.

۲. ورم

اگر گردش خون غیرنرمال در عملکرد کلیه‌ها اختلال ایجاد کند، می‌تواند منجر به تورم غیرطبیعی شود. به دلیل کندیِ جریان خون ممکن است دست‌ها یا پاهای‌تان دچار تجمع مایعات شوند و به‌تدریج متورم ‌شوند و باد ‌کنند. دلیل این اتفاق آن است که دستگاه گردش خون تلاش می‌کند فشار را کاهش دهد، در نتیجه باعث ایجاد مایعاتی به نام اِدِم می‌شوند.

۳. تغییر رنگ پوست

وقتی میزان کافی از اکسیژن درون رگ‌ها در جریان نباشد، به‌تدریج متوجه‌ی تغییر رنگِ پوست‌تان می‌شوید، که به آن سیانوز نیز می‌گویند. انگشتان دست‌ها و پاهای‌تان اندکی کبود می‌شوند و نقاط دیگرِ بدن‌تان نیز ممکن است کمی آبی‌رنگ به نظر بیایند.

۴. رگ‌های واریسی

اگر دریچه‌هایی که در رگ‌ها، خون را به سمت بالا می‌فرستند، ضعیف شوند، باعث ایجاد فشار و لخته‌های خونی در آن رگ‌ها ‌می‌شوند. این مسئله باعث می‌شود رگ‌هایی که در زیر سطح پوست قرار دارند، پیچ بخورند و متورم شوند. در این صورت شاید پس از مدت طولانی نشستن، احساس درد کنید یا هر از گاهی در طول روز دچار خارش شوید. این‌گونه رگ‌های واریسی اغلب در پشت پا و قوزک پا دیده می‌شوند.

۵. ریزش مو و سستی ناخن‌ها

یکی از بارزترین علائمی که نشان می‌دهد مواد غذایی به اندازه‌ی کافی در بدن‌تان جریان پیدا نمی‌کند، خشکی و سستی در مو و ناخن‌های‌تان است. ممکن است موها‌ی‌تان به‌تدریج خشک و نازک، و به صورت موضعی دچار ریزش شوند. پوست‌تان نیز ممکن است خشک و حساس شود، و همین‌طور ناخن‌های‌تان سست و به راحتی جدا شوند. در حقیقت، ناخن‌های دست‌ می‌توانند اطلاعات زیادی در مورد سلامتی‌تان بگویند.

۶. مشکلات گوارشی

اگر خون کم‌تری به نقاط مختلف بدن‌تان برسد، فرآیندهای بدنی‌تان نیز به همان میزان کندتر می‌شوند. اگر فرآیند گوارش نیز کند شود، منجر به یبوست خواهد شد. در ین صورت روده به سختی و آرام‌تر حرکت می‌کند

۷. ضعف در دستگاه ایمنی

توانایی بدن‌تان در شناسایی و مبارزه با عوامل بیماری‌زا و سالم نگه داشتن‌تان نیز می‌تواند تحت تاثیر کندیِ جریان خون قرار ‌گیرد. ممکن است به دلیل ضعف پادتن‌ها به راحتی دچار بیماری‌های مختلف شوید. هم‌چنین زخم‌ها و جراحات بدن‌تان بسیار کندتر از معمول بهبود می‌یابند.

۸. سردیِ دست‌ها و پاها

وقتی گردش خون سرعت مطلوبی داشته باشد، دمای بدن‌تان به اندازه‌ای خواهد بود که احساس راحتی و سلامتی می‌کنید. اگر گردش خونتان نامناسب باشد، فرآیند تنظیم دمای بدن‌تان دچار اختلال می‌شود. در نتیجه معمولا در نواحی که مانند دست‌ها و پاها، انتهای رگ‌های عصبی در آن‌جا قرار دارند، احساس سرما می‌کنید.

۹. خستگی مفرط

وقتی جریان خون کند شود، میزان سوخت‌رسانی به ماهیچه‌های‌تان کاهش می‌یابد. وقتی میزان اکسیژن و مواد مغذی و سوخت‌رسانی به ماهیچه‌ها کم می‌شود، هم‌زمان با این‌که بدن‌تان در حال تقلا کردن با کاهش سرعت جریان خون است، به سرعت دچار خستگی می‌شود. این علائم با تنگی نفس، درد ماهیچه‌ها، و کاهش استقامت و تحمل در طول فعالیت‌های روزانه‌تان همراه است.

۱۰. اختلال در نعوظ

مردان با گردش خون غیرنرمال ممکن است دچار کمبود خون‌رسانی در اندام تناسلی‌شان شوند؛ و ممکن است به‌تدریج روابط جنسی‌شان دچار مشکل شود و حتی در نهایت کاملا متوقف گردد.

۱۱. آنژین

این علامت با احساس فشار در قفسه‌ی سینه همراه است. وقتی خون کم‌تری وارد قلب شود، احساس فشار شدیدی در نواحیِ اطراف آن به وجود می‌آید. احساس سنگینی در قفسه‌ی سینه دائمی نیست و هرزگاهی اتفاق می‌افتد، که می‌تواند یکی از علائم گردش خون نامناسب باشد.

۱۲. بی‌اشتهایی

یکی از وظایف کبد این است پیام‌ّهای گرسنگی را به مغز مخابره می‌کند، البته در شرایطی که جریان خون کافی به آن برسد. اگر دچار ضعف گردش خون شده باشید، ‌به‌تدریج میل‌تان به غذا کم می‌شود و همین‌طور میزان غذای‌تان نیز کاهش می‌یابد و به سرعت سیر می‌شوید. این شرایط می‌تواند منجر به کاهش وزن گردد – که خود از علائم شایع دیگری برای گردش خون نامناسب است.

۱۳. ضعفِ عملکرد شناختی

مغز برای عملکردِ مناسب، نیاز شدیدی به جریان خون دارد. اگر دچار کندی جریان خون باشید، ممکن است تمرکزتان را از دست بدهید و در طول روز هوشیاری‌تان کم‌تر شود. گردش خون نامناسب ممکن است بر توانایی حافظه‌ی کوتاه و بلند مدت‌تان نیز تاثیر بگذارد.

۱۴. احساس کرختی

تقریبا همه‌ی آدم‌ها وقتی مدت طولانی پاها‌ی‌شان را حرکت ندهند، احساس کرختی را در آنها تجربه می‌کنند. اگر جریان خون‌تان کند باشد، احتمالا دفعات این کرختی‌ها بیش‌تر می‌شود، و آنها را در اندام‌هایی تجربه خواهید کرد که به طور معمول این اتفاق برای‌شان نمی‌افتد. معمولا احساس کرختی بیش‌تر از چند دقیقه طول نمی‌کشد.

همان‌طور که مشاهده کردید، گردش خون غیرنرمال می‌تواند به صورت قابل‌ملاحظه‌ای بر کل بدن‌تان تاثیر بگذارد. با این‌که درمان این علائم می‌تواند از مشکلات‌تان بکاهد، ولی بهترین این است که عامل اصلی این مشکلات را درمان کنید و به دنبال راهی برای بهبود گردش خون‌تان باشید.

 7 نشانه گردش خون نامناسب و ضعیف

بهبود گردش خون با چای زعفران

 13راهکار ساده برای تقویت گردش خون

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ