برای ثابت ماندن قند خون راه زیر را امتحان کنید

mahdie.mohtashami
با خوردن غذا در وعده های کم اما با فاصله ی زمانی زیاد قند خون خود را بهتر کنترل کنید.

تمام مواد غذایی که ما مصرف می کنیم در بدن تجزیه و به گلوکز تبدیل می شوند که افزایش میزان این گلوکز و عدم استفاده از آن توسط بدن سبب افزایش قند خون می گردد. بنابراین با شناخت مواد غذایی و طریقه ی مصرف آن ها می توان قند خون را کنترل کرد. در این مقاله با راه های کنترل قند خون آشنا شوید.

روش های طبیعی کنترل قند خون

روزانه چند وعده‌ی غذایی داشته باشید
افرادی که دچار قند خون بالا هستند باید هر روز حداقل هر دو تا سه ساعت مواد غذایی سالم مصرف کنند. این کار مانع از افزایش ناگهانی قند خون می‌شود.

افزودن دارچینبه مواد غذایی
به گزارش الو دکتر مطالعات نشان می دهد که دارچین می تواند قند خون را به خصوص در افراد مبتلا به دیابت نوع 2که قند خون آنها به خوبی کنترل نمی شود، پایین آورد. با توجه به یکی از این تحقیقات مصرف روزانه یک عدد کپسول عصاره دارچین موجب کاهش مقدار چربی و قند خون تا 25 درصد طی 40 روز شود.
این ادویه خوش عطر بر انسولین؛ هورمون مترشحه از پانکراس و مسئول کنترل قند خون اثر می گذارد.
برای بهره مندی از فواید آن توصیه می شود روزانه 1 تا 6 گرم حدود 2/1 قاشق چای خوری تا 1 قاشق غذاخوری مصرف شود.

مصرف سالاد در وعده شام:

انتخاب یک سالاد ساده در شب هنگام به عنوان وعده شام و استفاده از سبزیجات با حجم بالا و کم کالری به از دست دادن وزن اضافه در دیابتی ها کمک می کند. استفاده از سرکه همراه با سالاد مفید است چون طبق تحقیقات منجر به کاهش قند خون می شود و تاثیر مثبتی بر قند خون ناشتا در افراد مبتلا به دیابت نوع دو دارد. سرکه یک طعم دهنده بدون کالری است و برای کنترل وزن در هنگام مصرف سالاد بسیار مفید است. بهتر است سرکه را در ظرف چاشنی کنار سایر چاشنی ها بر روی میز قرار دهید تا از آن بجای سس سالاد استفاده شود. برای تهیه سس سالاد می توانید دو سوم میزان از سرکه و یک سوم روغن زیتون را با هم مخلوط کنید.

سرکه سیب بخورید

سرکه سیب طبیعی دارای مزایای بسیاری برای سلامتی شما است. سرکه سیب استفاده قند خون توسط سلول را افزایش می دهد و تولید آن توسط کبد را کاهش می دهد همچنین سطح قند خون ناشتا را کاهش می دهد. مطالعات نشان می دهد که سرکه به طور قابل توجهی پاسخ بدن به قند را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث بهبود حساسیت به انسولین می شود. سرکه سیب را به رژیم غذایی خود ترکیب کنید شما می توانید آن را به سس سالاد اضافه کنید و یا 2 قاشق چای خوری از آن را در 8 اونس آب مخلوط کنید.
با این حال، اگر شما داروی قند خون مصرف می کنید این مهم است که قبل از مصرف سرکه سیب با دکتر خود مشورت کنید.

مصرف قندها همراه غذا

ابتلا به دیابت به معنای محرومیت همیشگی از خوراکی های شیرین نیست، اما برای این که قند خون دچار نوسان نشود، مصرف قندها از جمله میوه ها باید همراه غذا باشد. همچنین دسرهای شیرین، انواع شیرینی و بستنی نیز به یکبار در هفته محدود شود. انواع میوه و سبزی البته در حد تعادل بهترین میان وعده خواهدبود.

دانه شنبلیله بخورید

دانه شنبلیله یک منبع بزرگ از فیبر محلول است که می تواند به کنترل سطح قند خون کمک کند.
بسیاری از مطالعات نشان داده اند که شنبلیله به طور موثر می تواند قند خون را در بیماران دیابتی کاهش دهد. همچنین به کاهش گلوکز ناشتا و بهبود تحمل گلوکز کمک می کند. هر چند که محبوب نیست ولی شنبلیله را به راحتی می توانید به محصولات پخته برای کمک به درمان دیابت اضافه کنید شما همچنین می توانید آرد شنبلیله بسازید و یا آن را در چای دم کنید. دانه شنبلیله نیز یکی از ایمن ترین گیاهان برای دیابت در نظر گرفته است.  دوز توصیه شده دانه شنبلیله 2 – 5 گرم در روز است.

انجام ورزش های قدرتی در هفته

اگرچه ورزش های هوازی منظم مانند پیاده روی برای کنترلاضافه وزن و چاقی در دیابتی ها موثر است، اما انجام ورزش های آموزش قدرت برای حفظ توده عضلانی باعث کاهش مقاومت به انسولین در دیابتی ها می شود و انجام آنها دو تا سه وعده در هفته ضروری به نظر می رسد.

تکنیک‌های آرام‌بخش را یاد بگیرید
کبد افرادی که به طور مرتب تحت استرس و فشارهای روحی روانی هستند گلیکوژن بیشتری در جریان خونشان آزاد می‌کند. گلیکوژن ذخیره شده‌ی گلوکز است که به سرعت قند خون را بالا می‌برد. توصیه می‌کنیم که تکنیک‌های آرام‌بخش را در پیش بگیرید و استرس را از خود دور کنید.

کنترل قند خون با مصرف این نوشیدنی

راه هایی برای کنترل قند خون

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ