اگر حیوان خانگی دارید حتما این مطلب را بخوانید

atoosamirzavandi
با شناخت بیماری های قابل انتقال از حیوانات خانگی به انسان آن ها را بهتر واکسینه کنید و از بودن در کنار حیوان خانگی خود بیشتر لذت ببرید.

حیوان خانگی شاید برای عده ای غیر قابل تحمل باشد اما بعضی از افراد بسیار به حیوان خانگی علاقه دارند و از وقت گذراندن با آن ها احساس آرامش و شادی می کنند. کسانی که از حیوانات نگه داری می کنند باید نسبت به بیماری های مسری و قابل انتقال به انسان آگاهی داشته باشند. در این مقاله در مورد بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان بیشتر بدانید و از طریق کنترل آن از داشتن حیوان خانگی بیشتر لذت ببرید.

عفونت قارچی کرم حلقه ای

عامل این بیماری یک کرم نیست، بلکه قارچی است که به شکل حلقه ای رشد می کند. این قارچ بیماری زا در خاک و نیز روی پوست زندگی می کند.

 

کودکان به راحتی این بیماری قارچی را از یکدیگر می گیرند، مانند کودکان مهدکودکی. همچنین می توانند از بچه گربه هم بگیرند.

 

این عفونت قارچی معمولا فقط افراد جوان، زنان باردار، افراد مسن و یا کسانی که سیستم ایمنی بدنشان به خوبی کار نمی کند را مبتلا می کند.

 

این بیماری به راحتی با استفاده از کرم در انسان و شامپو و قرص در بچه گربه درمان می شود.

 

گربه های بزرگ تر به ندرت این قارچ را دارند، مگر اینکه سیستم ایمنی بدنشان آسیب دیده باشد.

هاری‌:

بسیاری‌ از مردم‌ بر این‌ باورند که‌ انسان‌ تنها از طریق‌ گاز گرفتن‌ سگ‌ هار به‌ بیماری‌ هاری‌ مبتلا می ‌شود، در حالی‌ که‌ گاز گرفتن‌ حیواناتی‌ همچون‌ گربه‌، خفاش‌، موش‌ و گرگ‌ نیز می‌ تواند منجر به‌ هاری‌ شود. به‌ تازگی‌ در شمال‌ ایران‌ راکون‌های‌ زیادی‌ مشاهده‌ شده‌اند که‌ از طریق‌ کشورهای‌ همسایه‌ ی شمالی‌ وارد جنگل‌های‌ ایران‌ شده‌اند و خود اینها به‌ عنوان‌ یک‌ مخزن‌ هاری‌ به‌ حساب‌ می ‌آیند.

در مورد هاری‌ بهترین‌ راه‌ پیشگیری‌ واکسیناسیون‌ حیوانات‌ خانگی‌ است‌. البته‌ در سال‌های‌ اخیر برای‌ واکسینه‌ کردن‌ حیوانات‌ وحشی‌ مانند سگ‌های‌ ولگرد که‌ به‌ صورت‌ دسته‌ جمعی‌ در اطراف‌ شهرها دیده‌ می شوند نیز اقداماتی‌ صورت‌ گرفته‌ است‌. به‌ هر حال‌ اگر انسانی‌ توسط‌ حیوانی‌ مشکوک‌ گاز گرفته‌ شد، باید بلافاصله‌ از سرم‌ ضد هاری‌ استفاده‌ شود و به‌ یاد داشته‌ باشید که‌ تزریق‌ به موقع‌ این‌ سرم‌ می ‌تواند از مرگ‌ فرد جلوگیری‌ کند.

کیست‌ هیداتیک‌:

ایجاد کیست‌ هیداتیک‌ در اثر ورود تخم‌های‌ انگل‌ اکینوکوکوس‌ (موجود در مدفوع‌ سگ‌) به‌ دستگاه‌ گوارش‌ انسان‌ صورت‌ می ‌گیرد. این‌ کیست‌ها بسته‌ به‌ اینکه‌ در ریه‌، کبد، مغز یا هر بافت‌ دیگری‌ ایجاد شده‌ باشند، قادر به‌ بروز عوارض‌ مختلفی‌ هستند و برای‌ برداشتن‌ آنها نیاز به‌ عمل‌ جراحی‌ است‌.

درمان‌ ضد انگل‌ دوره‌ای‌ حیوان‌ خانگی‌ (سگ‌)، رعایت‌ بهداشت‌ فردی‌ و نیز ضدعفونی‌ کردن‌ سبزیجات‌ مصرفی‌ از موارد پیشگیری‌ است‌.

بیماری ‌های انگلی سگ

این بیماری‌ ها را می ‌توان به دو دسته انگل‌ های خارجی و داخلی تقسیم کرد.

نوع خارجی شامل گری، کک و شپش است.

کک

کک‌ ها روی کف لانه یا بستر تخم‌ می‌ گذارند و تخم‌ ها در عرض 2 تا 3 هفته به کک‌ های بالغ تبدیل می ‌شوند. کک سگ(Ctenocephalides canis) به ‌عنوان میزبان واسط برای لارو، یک کرم نواری شایع به نام دیپلیدیوم کانینوم عمل می ‌کند. این نکته ضرورت کنترل آلودگی به کک را بیشتر می‌ کند البته با تذکر این ‌که کک‌ سگ می ‌تواند باعث گزش شدید صاحب حیوان نیز ‌بشود. جالب است که بدانید کک انسان یا همان پولکس ایریتانس(pulex irritans) روی بدن سگ نیز زندگی می‌ کند.

شپش‌:

سگ به دو گونه از شپش‌ ها مبتلا می‌ شود: یک شپش مکنده به نام لینوگناتوس پیلیفروس(linognathus piliferus) و یک شپش گزنده به ‌نام تریکودکتس کانیس((Trichodectes canis. شپش باعث خارش شدید و پوسته پوسته شدن پوست می گردد. این موجودات با تماس مستقیم منتقل می شوند. تخم های شپش به موهای بدن می چسبد و لاروهای آن نیز در همان جا از تخم خارج می گردند. برخی از شپش ها خونخوار بوده و باعث کم خونی می شوند.

 

نوع داخلی شامل کرم‌ ها است که دو نوع از آن ‌ها وجود دارد: کرم‌ های گرد و کرم ‌های نواری.کرم نواری: کرم نواری متداول در سگ کانینوم((caninum نامیده می‌ شود ولی انواع دیگری نیز وجود دارد. نشانه ‌های شاخص آلودگی حیوان به کرم نواری شامل اشتهای حریصانه همراه با تحلیل رفتن حیوان است. همچنین می ‌توان کرم را در مدفوع یا چسبیده به موهای اطراف مقعد سگ نیز مشاهده کرد.

 

کرم‌های گرد:

گاه در تابستان، سگ ‌ها در بین پنجه‌ های خود دچار بیماری جرب مزمن می ‌شوند که البته جرب ‌های واقعی نیستند بلکه لاروهای انگلی هستند که در زیر پوست نقب می ‌زنند.

کرم‌های هوک

 کرم‌های هوک در پوشش روده سگ زندگی می‌کنند و عامل اصلی در خونریزی و مرگ در توله سگ‌ها هستند. تخم‌های این کرم در مدفوع حیوان یافت می‌شود و از طریق پوست می‌تواند جذب بدن شود. به همین خاطر سعی کنید در محیط باز با پای برهنه قدم نزنید. علائم در حیوانات خانگی: اسهال، کاهش وزن. علائم در انسان: اغلب هیچکدام از موارد بالا نمی‌تواند درانسان رخ دهد، اما می‌تواند ایجاد سرفه، خس خس، درد معده، کم خونی یا از دست دادن اشتها شود. درمان آن: نسخه داروهای ضد انگلی برای حیوانات خانگی و انسان مبتلا. روش جلوگیری از انتشار کرم انگلی هوک این است که مدفوع سگ را از حیاط جمع کرده و به صورت کاملا بهداشتی معدوم کنید. با این روش احتمال تکثیر این کرم‌ها دیگر وجود ندارد.

با آسم و آلرژی حیوان خانگی چه کنیم؟
 حیوان خانگی دوست کودکمان است یا دشمن؟

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات

1397-02-31 - 17:32 پاسخ

توناراحت مباش انی که حیوان نگهداری می کند خودش بلد می داند