به این دلایل حتما جو دوسر بخورید!

faateme1366
شاید در بین غلات کمتر به سراغ جو دوسر بروید چون کمتر روتین است اما اگر این مطلب را بخوانید برای خوردن جو دوسر علاقه نشان خواهید داد.

 

معرفی می کنیم: جو دوسر

به گزارش سایت الودکتر، جو  دو سر در مقایسه با دیگر غلات، از ارزش غذایی بالایی برای انسان برخوردار است و از نظر چربی و پروتئین، بسیار غنی می‌باشد. قسمت اعظم  جو  ذخیره شده، به مصرف خوراک دام می‌رسد؛ ولی توجهات اخیر به فیبر موجود در  جو  دو سر، کاربرد انسانی آن را نیز افزایش داده است. عصاره‌ی  جو  دو سر برای بیش از یک قرن، به عنوان تسکین دهنده جلدی به کار می‌رود. از یک صد سال قبل از میلاد  جو  دو سر بیش‌تر در نواحی شمالی کشت می‌شده است.

 

لاغری به سبک جو  دوسر

به عقیده‌ی متخصصان تغذیه مصرف منظم سبوسجو  دوسر به لاغری کمک می‌کند. اگر می‌پرسید چرا؟ باید بگوییم که این ماده‌ی غذایی جلوی اشتها را می‌گیرد و باعث سیری طولانی مدتی می‌شود. سبوسجو  دوسر سرشار از فیبرهای محلول در آب و فیبر پکتین است و می‌دانید که فیبرها به لاغری کمک زیادی می‌کنند. اگر در طول صرف غذا از این ماده‌ی غذایی میل کنید و آب کافی بنوشید فیبرهای موجود در آن داخل معده حجیم می‌شود و به سرعت احساس سیری ایجاد می‌کند.

از این‌ها گذشته سبوسجو  دوسر اجازه‌ی انباشته شدن کالری‌ها در روده را نمی‌دهد. سبوس خاصیت چسبندگی بالایی دارد و برای همین به مواد مغذی و کالری‌های اطراف خود می‌چسبد. در نتیجه اجازه نمی‌دهد که کالری‌ها وارد خون بشوند و آن‌ها را از طریق مدفوع از بدن خارج می‌کند.

 

خواص بی نظیر جو  دوسر

*جو  دو سر منبع خوبی از انرژی، پروتئین و چربی برای انسان و مخصوصاً بچه‌ها است.

* هم چنین به خاطر داشتن گلوتن خاص، دارای اثراتی ویژه جهت پوست‌های خشک و خارش داراست.

* محصولات حمام از جمله محلول‌های کلوییدی، صابون، ژل و پودرهای حاوی عصاره‌یجو  دو سر در بازار عرضه شده‌اند.

* از عصاره نوعیجو  دو سر در طب سنتی آیورودا جهت ترک اعتیاد تریاک استفاده می‌شده است.

* یک گزارش علمی نشان می‌دهد کهجو  دو سر ممکن است میل به سیگار را کاهش دهد. یک تحقیق که بر روی 26 نفر سیگاری انجام شد، نشان داد که پس از مصرف 4 هفته از عصاره هیدرو الکلیجو  دو سر، تعداد سیگار روزانه‌ی آن‌ها از 20 سیگار در روز به 6 عدد کاهش یافت. کاهش سیگار افراد مذکور حداقل تا دو ماه ادامه یافت و این در حالی بود که گروه کنترل که از دارونما استفاده می‌کردند روزانه 17 سیگار می‌کشیدند.

* از خواص مهم دیگرجو  دو سر، اثر کاهش چربی خون آن است با توجه به این که فیبرهای محلول در آب، کاهش کلسترول بیشتری نسبت به نوع نامحلول ایجاد می‌کنند و درجو  دو سر میزان فیبر محلول نسبتاً بالا است، لذا اثر مذکور در آن چشم گیر است. به احتمال زیاد فیبرهای محلول با کلسترول و اسیدهای صفراوی روده باند شده، در نتیجه از جذب آن جلوگیری به عمل می‌آید. هم چنین این مواد ممکن است در جلوگیری از سنتز کلسترول نقش داشته باشند. از میزان 1/4 گرم فیبر موجود درجو  دو سر، 9/1 گرم آن محلول و 2/2 گرم آن فیبر نامحلول هستند.

یک تحقیق نشان داد که مصرف روزانه‌ی 100 گرمجو  دو سر خشک به مدت سه هفته باعث کاهش 23درصد کلسترول تام، 23 درصد کلسترول LDL، 21 درصد تری گلیسیرید، و 20درصد کلسترول HDL شده است.

* از اثرات دیگرجو  دو سر که در مطالعات اخیر اثبات گردیده است، اثر کاهش اسید اوریک آن است.

* چای تهیه شده ازجو  دو سر دارای اثرات آرام بخش، مسکن و ادرارآور بوده و در تسکین آرتروز و روماتیسم موثر است.

 

 جو  دوسر و  پیشگیری از بیماری های مهم

همه ساله 36 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان کلون شناسایی می‌شود. اگر سبوسجو  دوسر به طور مرتب مصرف شود نقش مهمی در جهت پیشگیری از این بیماری ایفا می‌کند. افراد حساس فیبرهای موجود در این ماده غذایی راحت‌تر از فیبرهای موجود در سبوس گندم تحمل می‌کنند. برای توضیح مکانیسم پیشگیرانه‌ی این ماده‌ی غذایی باید بگوییم زمانی که فیبرهای سبوسجو  دوسر پُر از آب می‌شود یک لایه‌ی محافظتی بین ضایعات و توکسین‌های سرطان‌زای حاصل از مواد غذایی صنعتی (فلزات سنگین، آفت‌کش‌ها، رنگ‌های خوراکی، افزودنی‌ها، چربی‌های مضر) و جداره‌ی کلون تشکیل می‌دهد. در نتیجه از رشد سلول‌های سرطان‌زا جلوگیری می‌کند. اگر به طور مرتب و کافی از فیبرهای موجود در سبوسجو  دوسر بهره‌مند شوید میزان کلسترول خونتان به میزان 15 درصد کاهش می‌یابد. نتایج پژوهشی که در سال 2002 در استرالیا انجام شد نشان می‌دهد که میزان بالای فیبرهای محلول در آب باعث دفع کلسترول از طریق مدفوع می‌شود و میزان تولید آن از طریق کبد را کاهش می‌دهد. متخصصان توصیه می‌کنند این افراد هر روز قبل از هر وعده‌ی غذایی سه قاشق غذاخوری سبوسجو  دوسر را در یک لیوان آب ریخته و میل کنند. باید توجه داشته باشید که سبوسجو  دوسر نمی‌تواند جایگزینی برای دارو باشد اما از افزایش کلسترول جلوگیری و به درمان آن کمک می‌کند. سبوسجو  دوسر منبع فوق‌العاده‌ی املاح معدنی و ویتامین‌هایی مانند ویتامین B، E، زینک (روی)، منگنز و غیره است که محافظ خاصیت ارتجاعی پوست هستند.

رژیم جو دوسر برای شما که اضافه وزن دارید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ