از خواص آووکادو برای سلامت بدن اطلاعی دارید؟

sahar.d
آووکادو میوه ای استوایی است که در سال های اخیر محبوبیت زیادی در کشور ما پیدا کرده است. از همین رو بد نیست که با خواص فوق العاده آووکادو برای سلامت بدن آشنا شوید.

درخت آووکادو در مناطق گرم و استوایی می‌روید و میوه‌ای سبز رنگ و قرمز رنگ با هسته‌ای درشت دارد. آووکادو میوه ای به شدت مقوی سرشار از چربی های اشباع مفید از جمله  اسید اولئیک، اسید لینولئیک و اسیدهای چرب از جمله امگا 3 و امگا 6 است. همچنین آووکادو ۳۵٪ بیشتر از موز پتاسیم دارد و سرشار از اسید فولیک و ویتامین K است و از منابع غذایی غنی برای ویتامین B6، ویتامین C و ویتامین E و اسید پانتوتنیک به‌شمار می‌آید. آووکادو دارای ۷۵٪ فیبر نامحلول و ۲۵٪ فیبر محلول است. در این مطلب تمامیفواید آووکادو برای  سلامت بدن را به شما معرفی می کنیم.

سرشار از مواد مغذی

آووکادو دارای بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن شماست. آووکادو گرم به گرمش پتاسیم بیشتری نسبت به موز دارد، که برای رشد عضلات و عملکرد اعضای بدن ضروری است. حدود ۳۰ گرم آووکادو می‌تواند ۸ درصد نیاز بدن شما به ویتامین کا در روز، که باعث لخته شدن خون می‌شود را جواب دهد. همچنین حاوی ویتامین سی، ای، و آنتی اکسیدان هم هست که سیستم ایمنی بدن را تقویت خواهد کرد. مواد مغذی دیگری که در آووکادو یافت می‌شوند شامل فولات، ریبوفلاوین، فیبر و ویتامین B-6 است.

همانطور که می‌دانید سبزیجات به خاطر داشتن کالری اندک و ویتامین‌های فراوان بهترین انتخاب برای رژیم غذایی سالم محسوب می‌شوند اما هیچ چیزی همانند آووکادو سالاد سبزیجات شما را کامل نخواهد کرد. اگر در سالاد خود چربی مفید نداشته باشید خوردن آن مزیت زیادی برای شما نخواهد داشت. زمانی که صحبت از چربی سالم به میان می‌آید، آووکادو بهترین انتخاب و بهترین گزینه است.

در یکی از مطالعات منتشر شده در مجله Molecular Nutrition & Food Research محققان گروهی از افراد را مورد بررسی قرار دادند. این افراد با سالادهایی تغذیه می‌شدند که با چربی‌های اشباع، چربی‌های تک غیر اشباع و چربی‌های چند غیر اشباع پر شده بود. در این شرایط افرادی که با چربی‌های تک غیر اشباع تغذیه شده بودند جذب کارتنوئید بالایی داشتند. این در حالیست که اسیدهای اشباع و اسیدهای چندغیر اشباعی به این شرایط دست نیافته بودند. شما می‌توانید سالاد خود را با تکه‌هایی از آووکادو یا یک قاشق غذاخوری از روغن آن تکمیل کنید.

ضد التهاب

خواص ضدالتهاب آووکادو، شاید ارزشمندترین ویژگی آن باشند و از میان طیف وسیعی از گیامغذی‌ها، فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، فیتوسترول‌ها، الکل‌های چرب، و اسیدهای چرب امگا۳، آووکادو یکی از بهترین خوراکی‌ها برای کاهش التهاب بافت‌ها، مفاصل، و ماهیچه‌ها است. آرتریت ده‌ها میلیون نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار می‌دهد، و تحقیقات بسیاری نشان داده است با مصرف مقدار مناسبی آووکادو علائم و درد مرتبط با آن به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.

ضد سرطان

فواید آووکادو برای سلامتی شامل کاهش خطر ابتلا به سرطان‌هایی از جمله سرطان سینه و پروستات نیز می‌شود. آووکادو حاوی کاروتنوئیدها و چربی‌های تک‌سیرنشده‌ای است که به کاهش چشمگیر سرطان کمک می‌کنند. آووکادو دارای گلوتاتیون نیز هست، آنتی‌اکسیدانی که از سلول‌ها در برابر سرطان و اثرات خطرنانک رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. فهرست ترکیبات ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدان آووکادو  تحسین‌برانگیز است، و برتری دادن یکی از آن‌ها نسبت به بقیه کار دشواری است. مطالعات بسیاری بر روی سرطان‌های دهان، پوست و پروستات انجام شده است و نتایج نشان می دهد ترکیبات ارگانیک موجود در آووکادو باعث می‌شود سلول‌های سرطانی به جای متاستاز (فراگستری) دچار آپوپتوز (مرگ سلولی خودکار) شوند. تحقیقات بیش‌تری درباره‌ی رابطه‌ی آووکادو و سرطان در حال انجام است.

خواص آنتی‌اکسیدان

آووکادو حاوی ویتامین‌های سی و ای است، که به ارتقای خواص آنتی‌اکسیدان بدن انسان کمک می‌کنند. ویتامین سی، ویتامین ای را بازیافت می‌کند و اکسیداسیون کلسترول ال‌دی‌ال را کاهش می‌دهد. آووکادو آنتی‌اکسیدان‌هایی چون اپی‌کاتچین، وایولاگزانتین، نئوکروم، و یک دوجین آنتی‌اکسیدان دیگر دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها اثرات رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند، که محصولات جانبی خطرناک متابولیسم سلولی هستند. این رادیکال‌های آزاد مسئول تعداد زیادی از مشکلات جدی بدن هستند، از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، مشکلات بینایی، پیری زودرس، اختلالات ذهنی، و بسیاری بیماری‌های دیگر.

تقویت سیستم گوارش 

اعتقاد بر آن است که آووکادو روده را تسکین می‌دهد و به این ترتیب به گوارش کمک می‌کند. این میوه حاوی فیبرهای محلول و غیرمحلول است که باعث می‌شود سیستم گوارش روان شود. این دو نوع فیبر بسیار برای گوارش اهمیت دارند زیرا مدفوع را حجیم می‌کنند و حرکت روان مواد غذایی در طول دستگاه گوارش را تضمین می‌کنند. هم‌چنین ترشح مایعات گوارشی و شیره‌ی معده را تحریک می‌کند و به این ترتیب مواد مغذی به سریع‌ترین و موثرترین روش ممکن جذب می‌شوند. آووکادو علائم مشکلاتی چون یبوست و اسهال را کاهش می دهد. در مجموع، مقادیر عظیم فیبر موجود در آووکادو (۴۰٪ از نیاز روزانه به ازای هر سهم) باعث می‌شود خوراکی مهمی برای ارتقای سلامت گوارشی باشد.

آب کردن چربی شکم با آووکادو

اگر چربی شکمی زیادی دارید بهتر است خوردن آووکادو را جدی بگیرید. محققان بر این باورند که خوردن روغن آووکادو در غذاهای مختلف می‌تواند چربی‌های شکمی را تا حد زیادی از بین ببرد و همین امر موجب کاهش خطر ابتلا به سندروم متابولیک خواهد شد. این خاصیت نیز به خاطر محتوای غنی آووکادو از اسیدهای چرب تک غیر اشباع است. مطالعه انجام شده در ایالت پن نشان می‌دهد افرادی که حدود ۴۰ گرم ( سه قاشق غذاخوری) از روغن‌های سرشار از اولئیک را در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند، ۱.۶ درصد نسبت به سایر افراد چربی شکمی کمتری خواهند داشت.

مطالعه دوم که در مجله Diabetes Care منتشر شده است به نتایج مشابهی دست یافته است. رژیمی که سرشار از اسیدهای چرب تک غیر اشباع است می‌تواند توزیع چربی در اطراف شکم را تا حد زیادی کاهش دهد. یک قاشق غذاخوری از روغن آووکادو حدود ۱۲۰ کالری و ۱۰ گرم چربی تک غیر اشباع دارد. پروفایل تغذیه‌ای این روغن شبیه پروفایل تغذیه ای روغن زیتون فوق بکر است. اما بر خلاف روغن زیتون فوق بکر؛ روغن آووکادو نقطه دود بسیار بالایی دارد و می‌توان از آن برای سرخ کردن مواد نیز استفاده کرد بدون اینکه نگران ایجاد رادیکال‌های آزادی باشید که می تواند به سلامت بدن شما آسیب برساند.

مبارزه آووکادو با رادیکال های آزاد

به خاطر داشته باشید که جنگی در درون بدن شما وجود دارد. رادیکال‌های آزاد بر علیه بدن شما مبارزه می‌کنند. رادیکال‌های ازاد مولکول‌های اکسیژن مخربی هستند که می‌توانند واکنش‌های زنجیره ای متعددی را در بدن آغاز کنند که سلول‌ها و DNA را تخریب می‌کند. این موضوع باعث ایجاد مشکل در سلامت بدن می‌شود.

آنتی اکسیدان‌هایی که در میوه‌های تازه و سبزیجات یافت می‌شود می‌تواند برخی از این رادیکال‌های آزاد را خنثی نماید اما در برخی از موارد به نیروی بیشتری برای مبارزه با آن نیاز است. در این شرایط بهتر است آووکادو را نیز وارد رژیم غذایی خود کنید. محققان بر این باورند که خوردن آووکادو می‌تواند به بدن در مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک کند. بهتر است به جای روغن آووکادو از میوه تازه آن استفاده کنید.

سلامت پوست

آووکادو دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی است که به حفظ سلامت پوست کمک می‌کنند. کاروتنوئیدهای موجود در آووکادو سبب کاهش التهاب پوستی ناشی از اشعه‌ی ماوراءبنفش می‌شود که به علت قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می‌شود. روغن تهیه شده از آووکادو به محافظت از پوست در برابر آسیب آفتاب‌سوختگی کمک می‌کند. سطح بالای بتاکاروتن آووکادو می‌تواند به صورت آنزیماتیک به ویتامین آ تبدیل شود، که همواره به خاطر محافظت از پوست در برابر انواع مشکلات و اثرات مضر آفتاب، شناخته شده است.

چربی سالم برای قلب

تقریبا هر ۳۰ گرم آووکادو دارای ۴.۵ گرم چربی اشباع نشده است. انجمن قلب آمریکا می‌گوید: این نوع چربی از آنجایی که سطح LDL یا کلسترول بد شما را افزایش نمی‌دهد، برای سلامت قلب ضروری است. حتی با مصرف آن بجای چربی‌های ترانس یا اشباع، می‌تواند کلسترول شما را کاهش هم بدهد! یکی از مضرات خوردن بیش از اندازه‌ی آووکادو این است که چربی زیادی به بدنتان می‌رسد. مجموع مصرف چربی شما در روز نباید بیش از ۲۵ تا ۳۵ درصد از کالری دریافتی‌تان باشد. مثلا اگر ۲۰۰۰ کالری در روز مصرف می‌کنید، خوردن حدود ۱۵۰ گرم آووکادو می‌تواند با ۵۰ تا ۷۰ گرم چربی، بیش از نیمی از نیاز بدن شما را پوشش دهد.

مراقبت کبدی

آووکادو در کاهش آسیب کبدی بسیار موثر است. این میوه مواد ارگانیک خاصی دارد که به بهبود سلامت کبد کمک می‌کنند. آسیب کبدی معمولا به خاطر هپاتیت سی ایجاد می‌شود. یافته‌های یک تحقیق جدید نشان می‌دهد آووکادو می‌تواند در تقویت کبد و حفاظت از آن در برابر مشکلات گوناگون، نقش مهمی داشته باشد.

حفظ سلامت چشم ها

آووکادو به حفظ سلامت چشمان‌تان کمک می‌کند. آن‌ها حاوی کاروتنوئیدهایی چون لوتئین و زآگزانتین هستند که به محافظت از چشم‌ها در برابر آب‌مروارید، بیماری‌های چشمی مرتبط با سن، و دژنراسیون ماکولا کمک می‌کند. این شرایط اغلب توسط رادیکال‌های آزادی ایجاد می‌شوند که در بافت‌های چشم جمع می‌شوند. فعالیت آنتی‌اکسیدانی کاروتنوئیدهای خاص آووکادو باعث خنثی شدن اثرات این رادیکال‌های آزاد خطرناک می‌شود.

سلامت کلیه

رژیم غذایی در حفظ تعادل مواد معدنی و مایعات در افراد مبتلا به اختلالات مزمن کلیه، نقش بسیار مهمی دارد. پتاسیم یکی از مواد معدنی است که به حفظ ضربان قلب عادی کمک می‌کند. آووکادو منبع خوب پتاسیم است و گنجاندن آن در رژیم غذایی می‌تواند فواید دیگری نیز داشته باشد. نکته‌ی مهم آن است که مطمئن شوید سطح پتاسیم خیلی زیاد نباشد، زیرا پتاسیم بیش از حد نیز می‌تواند برای قلب خطرناک باشد. پتاسیم یکی از جنبه‌های کلیدی حفظ تعادل مایعات کانال‌های شیمیایی سلول‌ها و اندام‌ها است. این تعادل مایعات برای عملکرد کلیه که حرکت مایعات و سموم را در بدن کنترل می‌کند، ضروری است.

تامین ویتامین کا

کمبود ویتامین کا چندان رایج نیست، اما در نوزادن بسیار مشاهده می‌شود. این امر ممکن است به اختلال خونریزی منجر شود که خونریزی مرتبط با کمبود ویتامین کا (VKDB) نام دارد. این اختلال بیش‌تر به خاطر مصرف ناکافی ویتامین کا در دوران بارداری رخ می‌دهد. گنجاندن آووکادو در رژیم غذایی یک زن باردار می‌تواند به کاهش خطر ابتلای نوزاد به خونریزی مرتبط با کمبود ویتامین کا کمک کند زیرا آووکادو یکی از معدود میوه‌هایی است که مقدار زیادی ویتامین کا دارد (تقریبا ۴۰٪ از نیاز روزانه در هر سهم!).

 سلامت استخوان‌ها

آووکادوها حاوی کاروتنوئیدهایی همچون زآکسانتین و لوتئین هستند که با کاهش خطر نواقص غضروفی (علامت پوکی استخوان) در ارتباط است. مصرف خوراکی‌هایی همچون آووکادو و سویا می‌تواند به کاهش خطر پوکی استخوان کمک کند. به علاوه سطح مواد معدنی ضروری در آووکادوها قابل توجه است، از جمله روی، فسفر، مس، و مقادیر کمی کلسیم و سلنیوم. تمام این مواد با خطر کمتر پوکی استخوان و بهبود تراکم معدنی استخوان در ارتباط هستند.

پاکسازی روده بزرگ

آووکادو در فهرست داروهای خانگی برای تمیز کردن روده‌ی بزرگ گنجانده شده‌است. فقط باید آووکادو را در رژیم غذایی‌تان به طور منظم بگنجانید. آووکادو توانایی پاک کردن روده‌ی بزرگ و جلوگیری از آسیب‌های مربوط به روده‌ی بزرگ را دارد به این دلیل که این میوه منبع بزرگی از فیبر محلول و نامحلول است. آووکادو غنی از اسیدهای چرب ضروری و پروتئین است که می‌توانند به فرآیند هضم کمک کنند.

فیبرهای محلول موجود در آووکادو نقش مهمی در افزایش جذب آب در روده‌تان و خارج کردن مواد زائد از دستگاه گوارش‌تان دارند. خوردن آووکادو به طور منظم می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به مشکل یبوست کمک کند.

مراقب حساسیت به آووکادو باشید

حساسیت به لاتکس، موز، گوجه فرنگی، کیوی و یا شاه بلوط، می‌تواند زمینه ساز تاثیر برعکس آووکادو شود. مخصوصا اگر به لاتکس آلرژی دارید، آووکادو را با احتیاط مصرف کنید، چرا که می‌تواند شوک آنافیلاکتیک به بدنتان وارد کند. اگر آووکادو خوردید و دهانتان تورم کرد، کهیر زدید، تنفستان به مشکل خورد، یا در بلعیدن غذاها با مشکل مواجه شدید، سریعا به اورژانس مراجعه کنید. اگر به آووکادو واکنش‌های آلرژیک نشان می‌دهید، دکترتان را در جریان بگذارید تا نوع حساسیت شما را بررسی کند.

به 8 دلیل هسته آووکادو بخورید!

 معجزه‌ آووکادو روی جوان شدن پوست….

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ