نمک دریای و ناخالصی های کشنده ی آن

atoosamirzavandi
نمک دریا تصفیه شده نیست و حاوی موادی است که سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.

مدتی است که زمزمه ی استفاده از نمک های دریای همه گیر شده و مدادم افراد را ترغیب به استفاده از این نوع نمک می کنند. اما ناخالصی های موجود در آن بسیار خطرناک است. با خواندن این مقاله اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نمک دریایی

برای تهیه‌ی این نمک، آب را توسط کانال‌هایی وارد سینی‌های سفالی نمک گیری می‌کنند تا نور خورشید و وزش باد، به طور طبیعی موجب تبخیر آب و تهیه نمک شود.

تبلیغات گسترده مصرف نمک دریا و عرضه آن از طریق عطاری‌ها، سوپرمارکت‌ها و برخی داروخانه‌ها موجب سردرگمی مصرف کنندگان شده است، اما مردم بدانند نمک دریا تصفیه شده نیست و حاوی موادی است که سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.

نمک معمولی و نمک دریا چه فرقی با هم دارند؟

مدتی است که از گوشه و کنار نام نمک دریایی را می‌شنویم و این که خاصیت درمانی دارد و حتی می‌توان از آن در بهبود فشارخون استفاده کرد.

با شنیدن این مطالب بسیاری از هم‌وطنان تمایل پیدا کرده‌اند که از نمک دریایی بیش از پیش در تهیه غذاهایشان استفاده کنند با این امید که نه تنها به ارتقای سلامتشان کمک می‌کند بلکه درمان‌کننده بسیاری از بیماری‌هایشان به خصوص فشارخون خواهد بود.

اما باید گفت نمک دریایی با نمکی که ما استفاده می‌کنیم .از لحاظ تغذیه‌ای هیچ تفاوتی ندارد.

 و تنها فرقش این است که کریستال‌های آن درشت‌تر است و در برخی غذاها سبب ارتقای کیفیت آن می‌شود. به عنوان نمونه در برخی نان‌ها و شیرینی‌ها اضافه کردن این نوع نمک، سبب قوام بهتر و حتی تردی بیشتر می‌شود و کیفیت را بالا می‌برد.

ارزش غذایی نمک دریا و نمک عادی

اما از لحاظ تغذیه‌ای تفاوتی با نمک سر میز ندارد.پس باید همان نکاتی که در مورد نمک معمولی رعایت می‌کنیم. در مورد نمک دریایی نیز در نظر بگیریم یعنی روزانه بیش از ۳ تا ۴ گرم استفاده نشود. زیرا زیاده‌روی در مصرف این نمک نیز بیماری‌های قلبی و سکته را به همراه خواهد داشت. و طول عمر فرد را پایین خواهد آورد.

نمک دریا نمکی تصفیه نشده است و علاوه بر داشتن فلزات سنگین، دارای ماده خطرناکی همچون آرسنیک است. آرسنیک شبه فلز سمی، معروفی است که مصرف آن سرطان‌زا است.

داشتن رژیم‌های غذایی که نمک فراوانی در آن‌ها وجود دارد احتمال پوکی استخوان را به مراتب افزایش می‌دهد.بنابراین مصرف این نوع نمک آن هم در حجم نامتعارف به فشارخونی‌ها و زنان باردار توصیه نمی‌شود.

انواع نمک های موجود

نمک طبیعی:

این متدوال ترین نوع نمک است که سدیم کلرید از عناصر اصلی آن می باشد و عمدتا از یک فرآیند شیمیایی در سطح صنعتی، استخراج می شود. هنگامی که ساخته می شود، معمولا دیگر مواد معدنی، مانند: ید و فلوئور و همچنین دیگر مواد افزودنی و نگهدارنده ها به آن اضافه می شوند، این نمک از بهترین چاشنی ها برای متعادل کردن طعم غذای شما است.

 

نمک دریایی خام:

این نمک از طریق فرآیندهای طبیعی مانند: تبخیر نمک آب بدست می آید، این ترکیب از کلرید، سدیم، ید و فلوئور و دیگر مواد افزودنی تشکیل می شود و کلرید و سدیم از ترکیب اصلی آن هستند و رنگ متمایل به خاکستری دارند. به غذاها طعمی قوی تر از نمک معمولی و طبیعی می دهند، این نوع نمک بسیار سالم تر و گران تر از نمک های طبیعی هستند.

 

نمک معدنی:

این نوع نمک از لایه های بالایی معادن نمک دریا بدست می آید که برای جمع آوری آن از اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه از تکنیک های سنتی و استثنایی استفاده می کنند و به دلیل طعم خاصی که دارد در دستورالعمل غذاهای لذیذ استفاده می شود. این یک فرضیه اشتباه است، که مصرف آن باعث جذب و حفظ آب نخواهد شد اگر شما با نمک های دیگر مقایسه کنید، متوجه می شوید که میزان سدیم آن 15% و سدیم کلرید آن 92/9% کمتر است و در مقایسه با طعم و مزه، نسبت ضعیف تری دارد زیرا به راحتی در دهان شما حل می شود.

 

نمک هیمالیا:

عمده ی این نوع نمک، در پاکستان و آمریکای لاتین می باشد، نه در کوههای هیمالیا، این نوع برای خیلی سال پیش است و سرشار از مواد مغذی و مواد معدنی می باشد. نمک هیمالیا از انواع کمیاب نمک ها هستند که برای عملکردهای بدن بسیار عالی است. یکی دیگر از دلایلی که باعث محبوب شدن این نمک شده است، رنگ صورتی و خاص آن می باشد.

 

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به اینکه آیا نمک تصفیه‌شده صنعتی بهتر است یا نمک دریا، گفت: «نمک‌های تصفیه شده صنعتی طی فرآیندی در کارخانه، تمامی ناخالصی های نامحلول در آن مانند فلزات سنگین و همچنین ناخالصی های محلول مانند آهک، شن و ماسه حذف می‌شود و این نوع نمک‌ها آلودگی خاصی ندارند اما نمک دریا، دارای آلودگی متعددی از لحاظ میکروبی و همچنین آلوده به فلزات سنگین از جمله سرب، جیوه یا آرسنیک است. به همین دلیل برخلاف توصیه عموم به مصرف نمک دریا باید گفت نمک‌های تصفیه شده بهترین گزینه برای مصرف هستند

 دکتر فرح‌بخش درنهایت با اشاره به اینکه نمک دریا فاقد ید کافی و دارای ناخالصی است، خاطرنشان کرد: «از سوی دیگر، برخی افراد تصور می‌کنند نمک دریا ید بالایی دارد درحالی که این‌طور نیست. تابش نور آفتاب باعث تجزیه شدن ید موجود در نمک دریا شده و در نهایت ید خود را از دست می‌دهد. اما نمک‌های یددار تصفیه‌شده که در بازار موجود هستند، با «ید» غنی‌سازی شده‌اند

مضرات استفاده از نمک دریا و سنگ نمک 

کدام نمک بهتر است؟ نمک دریای یا معمولی؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ