ترفندهایی که دندان قروچه را از بین می برند!

atoosamirzavandi
دندان قروچه را می توان با یک رژیم غذایی مناسب از بین برد.

دندان قروچه و صداهای ناشی از آن بسیار آزار دهنده است. فشار زیادی که به دندان ها وارد می کند باعث سابیده شدن و حرکت دندان ها می گردد. در این مقاله راهکارهایی ساده برای از بین بردن دندان قروچه ارائه شده است.

انواع دندان قروچه

در کل دو نوع دندان قروچه وجود دارد:

نوع اولیه: زمانی که علت مشخص پزشکی برای بروز آن وجود ندارد.

نوع ثانویه: زمانی که دندان قروچه با اختلالاتی مانند اختلالات روانی (اضطراب و افسردگی)، مصرف داروها (مانند داروهای ضدافسردگی) یا بعضی بیماری ها (مانند پارکینسون) یا آپنه تنفسی (اختلال در تنفس هنگام خواب) همراه است. در نوع ثانویه معمولا با درمان اختلال زمینه ای مشکل دندان قروچه هم حل می شود. البته در بعضی موارد، دندان قروچه به یک عادت تبدیل می شود و در این حالت با درمان و رفع مشکل زمینه ای باز هم این عادت از بین نخواهد رفت.

درمان خانگی دندان قروچه

اسطوخودوس

قطعا اسطوخودوس بوی خوبی دارد. اما عطر و بوی جذاب آن دارای اثرات آرام بخش و تسکین دهنده بر روی سیستم عصبی نیز هست. فقط آن دسته از روغن‌ها و لوسیون‌هایی که برچسب «آرام بخش» زده‌اند موثر هستند. در اینجا یک ترفند برای جلوگیری از دندان قروچه دائم توسط پات برونسون، ماساژ درمانگر به شما آموزش داده می‌شود: چند قطره از روغن اسطوخودوس را در یک بطری اسپری آب مقطر بریزید. سپس قبل از خواب، دو طرف بالش جایی که راه‌های تنفسی خود را قرار می‌دهید، از این مایع اسپری کنید، روغن اسطوخودوس بدن شما را ریلکس خواهد کرد بنابراین عضلات صورت نیز ریلکس خواهند شد.

استفاده از محافظ دندان

شما در ابتدا ممکن است احساس ناخوشایندی داشته باشید انگار که یک بازیکن هاکی هستید که به دنبال توپ یخی است اما اگر یک مدل محافظ دهان سفارشی ساخته شده را در طول شب استفاده کنید، دندان قروچه را کاهش داده و از صدمه به دندان جلوگیری می‌کند. دندانپزشک (یا دستیارش) برای انجام این کار، فرم دندان شما را  قالب زده و یک محافظ دهان کاملا متناسب با فرم دندان و دهان شما درست می‌کند. البته اگر به دنبال صرفه جویی در هزینه‌ها هستید، می‌توانید یکی از نمونه‌های آماده آنها را انتخاب کنید و بخرید. برای این منظور یک محافظ دهان ورزشی با کیفیت بالای دندانپزشکی خریداری کنید. پیتر دروز متخصص دندانپزشکی گفت: وقتی که این وسیله در دهان شما قرار می‌گیرد، دندانهای نیش شما را گرفته و باعث می‌شود که وقتی دندانها به هم می‌آیند بین آنها فاصله ایجاد شده و دندانهای عقب همدیگر را لمس نکنند. در نتیجه دندان‌های قدامی آزاد شده و رفلکس طبیعی آرامش عضلاتی به وجود آید.

منیزیم

یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به رفع دندان قروچه کمک کند. منیزیم یکی از عناصر غذایی است که بخاطر مشارکت در سلامت قلب و عضلات شناخته شده است و این فلز قلیایی خاکی (طبق جدول مندلیف) مفید نیز بخشی از بافت عضلانی و عروق خونی است. به گفته آلیسون ویلیامز، متخصص دندانپزشکی، اغلب اوقات دندان قروچه به علت گرفتگی یا اسپاسم عضلات فک است. اثرات آرام بخش منیزیم به صورت موضعی (اسپری منیزیم یا لوسیون آن موجود است)، خوردن غذاهای غنی از منیزیم یا مصرف مکمل‌های منیزیم نیز می‌تواند مفید باشد.

الکل را کنار بگذارید

الکل عامل پریشانی است و خوابیدن سالم را برای شخص دشوار می کند.دندان قروچه بعد از استفاده ازالکل بدترخواهد شد.اگرچه الکل سبب میشود که بتوانید زودتر به خواب بروید.البته این خواب بدون استراحت و خوابی کم عمق است که سبب افزایش دندان قروچه میگردد.

قهوه را از رژیمتان حذف کنید

سعی کنید سودا ، نوشابه، قهوه ، نوشیدنی های انرژی زا و شکلات را از رژیمتان حذف کنید. کافئین یک محرک است و سبب میشود شما کنترل استراحت مغزتان و ماهیچه های دهانتان را مخصوصا در شب هنگام از دست دهید و در طول روز نیز مضطرب باشید.

قبل از خواب ریلکس کنید

کاهش استرس قبل از خواب بسیار مهم است چون ریلکس شدن در طول شب سبب کاهش دندان قروچه می گردد. در اینجا یکسری راه کار برای کاهش استرس و خواب خوب ارائه شده است:

عضله های گردن و شانه ها و صورتتان را قبل خواب ماساژ دهید .از انگشتانتان برای ماساژ کناره های سر و پیشانی و فک با یک حرکت دورانی استفاده کنید.

یک تیکه لباس را در داخل آب گرم غوطه ور کنید و در مقابل گونه تا نرمه گوشتان قرار دهید این کار به ریلکس شدن عضلات کمک می کند.

یک تیکه پارچه ی داغ را در مقابل کل صورتتان بگیرید این کار سبب آرامش ذهن و ریلکس شدن عضلاتتان می گردد.

موزیک های سفید و آرامش بخش برای آرامش ذهن و شروع خوابی راحت کمک کننده است.

در هنگام استراحت روی تخت تا حدود نیم ساعت قبل از خواب مطالعه کنید.این کار سبب آماده شدن برای خواب بهتر می گردد.

تلویزیون و کامپیوتر و هرنوع نور روشنایی را حداقل یک ساعت قبل از خواب خاموش کنید .این کار سبب کاهش حساسیت قبل از خواب می گردد.

روش های درمان دندان قروچه 

دلیل دندان قروچه در کودکان چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ