خوراکی های خوشمزه برای کنترل قند خون

sahar.d
قند خون بالا یکی از حساس ترین بیماری هایی است که انسان ممکن است با آن روبرو شود. عدم رسیدگی و درمان آن عوارض ناخوشایندی را به همراه دارد. اگر شما یا یکی از عزیزانتان با این بیماری مواجه هستید توصیه می کنیم این مطلب را دنبال کنید تا با بهترین مواد غذایی برای کنترل قند خون آشنا شوید.

قند خون میزان گلوکز موجود در خون انسان است که افزایش آن از استاندارد نیز باعث بیماری هایپرگلیسمی می‌گردد که نوع حاد آن، دیابت نامیده می‌شود. قند خون بالا علایمی همچون خستگی شدید، احساس تشنگی مداوم، تکرر ادرار، مشکلات بینایی، کاهش شدید وزن و … را به همراه دارد. در این مطلبخوراکی های طبیعی مفید برا کنترل قند خون را به شما معرفی می کنیم.

نکته بسیار مهم در رابطه با بیماران مبتلا به دیابت

در افراد دیابتی همان‌طور که میزان قند خون بالا می‌تواند مضر باشد، افت ناگهانی و مکرر قند خون نیز می‌تواند آثار نامطلوبی را به همراه داشته باشد. 

افت قند خون یا هیپوگلیسمی یکی از عوارض بیماری دیابت است که در کنترل دیابت باید به آن توجه نمود. هیپوگلیسمی عبارت است از کاهش قند خون به کمتر از ۷۰ تا ۸۰ میلی‌گرم در دسی لیتر و علایم آن عبارتند از: افزایش ضربان قلب، سرگیجه، سنگینی سر، احساس گیجی و گنگی، لرزش، اضطراب، عرق کردن، خواب آلودگی، احساس ضعف و گرسنگی و اختلال در صحبت کردن.

ممکن است پزشک معالج تان بسته به شرایط بالینی شما یک محدوده قند خون خاص را برای شما به عنوان قند خون مناسب در نظر گیرد؛ لذا باید توجه داشته باشید که کنترل قند خون شما به منظور پیشگیری از بروز عوارض نامطلوب دیابت می‌باشد و نباید نگاه وسواس گونه به آن داشته باشید. بلکه باید قند خون خود را با مشورت پزشک متخصص، در یک محدوده مناسب حفظ کنید. همچنین می‌بایست از خطر افت قند خون مصون بمانید.

لذا بسیار مهم است که به توصیه های پزشک معالج در این زمینه توجه داشته باشید. 

مواد غذایی مفید برای کنترل قند خون

آووکادو

این میوه غنی از چربی‌های اشباع نشده مفید است. آووکادو می‌تواند فرایند سرعت هضم غذا در بدن را کاهش دهد و از بالا رفتن به یک‌باره و شدید قند خون بعد از غذا که ممکن است در بعضی از افراد با حالت انفجاری سطح قند خون در بدن فوران کند، جلوگیری کند. رژیم غذایی سرشار از چربی‌های خوب، روند ثابت ماندن قند خون را طولانی‌تر می‌کند و آووکادو همان میوه‌ای است که دیابتی‌ها به آن احتیاج دارند.

این میوه را له کنید و به جای سس روی غذاها بریزید یا به جای کره روی نان بمالید و یا اینکه تکه‌ای از آن را همیشه با غذا میل کنید.

ماست

ماست، مخصوصا ماست یونانی، یک میان وعده‌ی سالم برای دیابتی‌هاست. این اسنک پُر پروتئین و کم کربوهیدارت، منبع خوبی از کلسیم بوده و کالری بسیار کمی دارد. ضمنا ماست مقادیر قابل توجهی پروبیوتیک دارد که با تعدیل باکتری‌های سالم روده به گوارش کمک می‌کنند. برخی دیگر از مواد مغذی ماست یونانی شامل ویتامین‌های B، اسید فولیک، پتاسیم، فسفر و روی می‌شود. ماست یونانی طعم بسیار خوبی هم دارد که به شیوه‌های گوناگونی می‌توانید آن را مصرف کنید. می‌توانید یک فنجان ماست یونانی یا ماست معمولی را با توت فرنگی، بلک بری، بلو بری، کشمش و یا سایر مغزها ترکیب کرده و یک اسنک لذیذ تهیه کنید.

آناناس

آناناس قند خون را کاهش نمی‌دهد، اما شاخص گلیسیمی آن پایین است و این بدین معنی است که از افزایش خوشه‌های قند در خون جلوگیری می‌کند و سرعت آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. بنابراین قند خون ثابت می‌ماند و این برای بیمارانی که دایما قند خونشان در حال کم و زیاد شدن است بسیار مفید است . سطح قند خون را در آن‌ها کنترل و تثبیت می‌کنید.

از این میوه به عنوان یک میان‌وعده علی در نیمروز خود استفاده کنید و مطمین باشید که سطح قند خون را در یک میزان قابل اطمینانی نگه می‌دارد.

کرفس

کرفس، سبزی است که معمولا نادیده گرفته می‌شود اما یکی از بهترین میان وعده‌ها برای افراد دیابتی‌است. کرفس به دلیل داشتن فیبر و آب زیاد، فورا سیرتان می‌کند و بسیار کم کالری و کم کربوهیدرات و کم چربی و کم کلسترول است. ضمنا کرفس، مواد مغذی دیگری چون ویتامین A، C، K و ویتامین‌های B، کلسیم، منیزیم، فسفر، اسید فولیک و پتاسیم نیز دارد. کرفس، غذای خوبی برای قبل از ناهار یا عصرانه است. می‌توانید کرفس را همراه کره بادام زمینی یا پنیر کاتج میل کنید.

سیب

نیازی به گفتن امتیازات سیب نیست؛ میان وعده‌ی کم کالری و سرشار از فیبر محلول که می‌تواند شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارد. فیبر موجود در سیب، گوارش و جذب فروکتوز سیب را کُند می‌کند. سیب دارای ویتامین C، فیتونوترینت‌ها، آهن، پتاسیم، فسفر و کلسیم است. ضمنا سیب بدون اینکه قند خون‌تان را بالا ببرد، میل شما به شیرینی را به خوبی جواب می‌دهد. می‌توانید برش‌های سیب را همراه با کمی کره بادام زمینی یا دارچین میل کنید.

انجیر

انجیر دارای میزان فیبر بالایی است و ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی دارد که نیاز بدن از لحاظ را به خوبی تامین می‌کند. فیبر بالای این میوه برای بهبود عملکرد انسولین در بدن مفید است. اما برای مصرف انجیر خشک حتما باید با پزشک متخصصتان مشورت کنید، زیرا ممکن است این میوه خشک با قند بالایی که دارد برای قند خونتان مضر باشد. اما مصرف نوع تازه آن ضرری در پی ندارد و برای کاهش قند خون مفید است.

انار

این میوه جواهر نشان، در کاهش و تثبیت قند خون در بدن نقش دارد و مصرف آن برای بیماران دیابتی مناسب است. انار کاهش دهنده قند خون و تنظیم کننده دیابت است. مصرف انار برای زیبایی بیشتر نیز بسیار مورد تاکید و توجه است. نکته‌ای که وجود دارد این است که هرگز به آبمیوه‌های آماده اطمینان نکنید و حتما خودتان در منزل آب انار را تهیه و میل کنید.

میوه‌های خشک شده همراه با مغزها

میوه‌های خشک شده‌ای که بصورت آماده و بسته بندی در فروشگاه‌ها موجودند ممکن است ناسالم باشند، اما شما می‌توانید خودتان در خانه میوه‌های خشک شده درست کنید. ضمنا می‌توانید همیشه مقداری میوه‌ی خشک شده در یک ظرف دربسته با خود داشته باشید و هر وقت لازم شد چیزی بخورید سراغ این اسنک عالی بروید. میوه‌های خشک شده را می‌توانید با مغزها و دانه‌هایی که برای شما مناسب هستند ترکیب کنید.

انواع توت ها

تمشک قرمز و سیاه، ذغال‌اخته و دمنوش آن، توت‌فرنگی و توت سفید همه و همه برای دیابت مفید هستند. این میوه‌های شکیل و خوش‌رنگ دارای پلی‌فنول هستند که برای کاهش و تثبیت قند خون خیلی موثر و مناسب است. 

پاپ کورن

پاپ کورن، یک اسنک بسیار خوب برای مبتلایان به دیابت است که می‌تواند بدون کالری اضافی، سیرتان کند. پاپ کورن منبع خوبی از فیبر بوده و مقدار کمی هم ویتامین‌ و مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم، ویتامین A، فسفر، روی، منگنز، آهن و مس دارد. ضمنا پاپ کورن، شاخص گلیسمی پایینی دارد.

زیتون

تمام انواع زیتون‌ها، میان وعده‌هایی کامل و سالم برای دیابتی‌ها هستند. اسیدهای چرب موجود در زیتون به کنترل قند خون کمک زیادی می‌کنند. برای مبتلایان به دیابت، چربی‌های تک غیر اشباع، بهترین نوع چربی هستند چون این چربی‌ها توانایی کاهش گلوکز خون، افزایش حساسیت به انسولین، کاهش کلسترول، کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و بهبود سلامت عمومی را دارند. سایر مواد مغذی مهم زیتون شامل مس، آهن، فیبر و ویتامین E می‌شوند. یک مشت زیتون را به آرامی در طول روز بجوید و پاسخ گرسنگی‌تان را به خوبی بدهید.

 بیسکوئیت‌های سبوسدار

بیسکوئیت‌های سبوسدار نیز اسنک‌های خوبی برای دیابتی‌ها هستند. بیسکوئیت سبوسدار سرشار از فیبر است که برای بین وعد‌ه‌ها مناسب است. حتما نوعی را تهیه کنید که با آرد کامل درست شده باشد.

 سالاد لوبیای سیاه

یک انتخاب بسیار خوب برای افراد مبتلا به دیابت، سالاد لوبیای سیاه همراه با سبزیجات است. این نوع سالاد، هم فیبر زیادی دارد و هم پروتئین و کمک می‌کند تا ساعت‌ها سیر بمانید. یک دوم فنجان لوبیا سیاه پخته شده، یک دوم فنجان گوجه فرنگی خرده شده، یک دوم فنجان خیار خرد شده و یک دوم فنجام آوکادو را با هم ترکیب کرده و دو قاشق چایخوری آبلیمو و کمی نمک و فلفل سیاه بزنید، یک سالاد بسیار خوشمزه و مغذی خواهید داشت.

اسموتی

اگر در خانه هستید و ناگهان احساس گرسنگی کردید، اسموتی چیزی است که به آن نیاز دارید. اسموتی‌ها بسیار مغذی بوده و در لیست میان وعده‌های سالم برای دیابتی‌ها قرار می‌گیرند. اما نباید میوه‌های پُر قند زیادی در آن استفاده کنید. برای درست کردن اسموتی، از میوه‌ها و سبزی‌های تازه استفاده کنید. می‌‌توانید در اسموتی‌تان دانه‌ی چیا هم بریزید تا پروتئین آن بیشتر شود.

آیا قند خون شما نرمال است؟

علائم بالا بودن قند خون که نمی دانستید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ