کفیر معجزه ای برای گوارش

pegiu
با کفیر و خواص بینظیر آن در ادامه این مطلب بیشتر آشنا شوید

کفیر چیست

کِفیر Kefir فرآورده تخمیرشده شیر است که همراه محصولات لبنی عرضه می شود و در اروپای شرقی، روسیه و جنوب غرب آسیا شهرت بیشتری دارد. کلمه کفیر از کلمه از سال 1884 در روسیه کاربرد داشته و احتمالا از غفقاز شمالی سرچشمه گرفته است و گاهی گفته می شود که از کلمه ترکی köpür به معنی چیزی پف کرده می آید و کلا در زبان های مختلف رایج می باشد. در قدیم کفیر را در مشک های چرمی بعمل می آوردند ولی در حال حاضر بصورت صنعتی و در شرایط بهداشتی قابل تولید می باشد.

محصولات کفیر و پروبیوتیک ها

یکی از مهم ترین فواید کفیر، وجود پروبیوتیک و پری بیوتیک های آن است. کفیر حاوی حدود ۳۰ میکروارگانیزم مختلف بوده که آن را تبدیل به منبع غنی پروبیوتیک در مقایسه با سایر محصولات لبنی تخمیرشده می نماید.

انواع مختلف باکتری های پروبیوتیک در محصولات کفیر عبارتند از لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، بیفیدوباکتریوم بیفیدوم، استرپتوکوک ترموفیلوس، لاکتیس لاکتوباسیلوس. بولگاریکوس، helveticus لاکتوباسیلوس، kefiranofaciens لاکتوباسیلوس. لاکتوکوکوس لاکتیس و Leuconostoc گونه است. لاکتوباسیلها در کفیر ممکن است در غلظت های مختلف از حدود 1 میلیون تا 1 میلیارد مورد، بصورت کلونی در هر میلی لیتر وجود داشته باشند، باکتری ها مسئول سنتز پلی ساکاریدهای کفیری هستند

پروبیوتیک ها میکروارگانیزم هایی هستند که به روند هضم کمک کرده و نقش حفاظتی در مقابل باکتری های مضر دارند. پری بیوتیک ها، کربوهیدرات های هستند که پروبیوتیک ها از آنها به عنوان سوخت استفاده می کنند. کفیر حاوی هر دو آنها هست.

همچنین این ماده مغذی حاوی کلسیم، پروتئین و ویتامین های B نیز هست. افرادی که در گوارش شیر مشکل دارند، ممکن است کفیر را بهتر از شیر تحمل کننند. باکتری‌های اسید لاکتیک، لاکتوز یا قند شیر موجود در کفیر را تا حدودی هضم کرده‌اند. افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، اغلب می‌توانند بدون مشکل از کفیر استفاده کنند.

کفیر

 اصطلاح کفیر بیان‌گر میکروارگانیسم‌هایی است که به منظور تخمیر آبمیوه، شیر و سایر نوشیدنی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروزه تولید کفیر از کشت‌های شناخته‌شده خالص مورد نظر است، زیرا این روش موجب کنترل بهتر میکروارگانیسم‌ها و تولید آسان‌تر و باکیفیت‌تر محصول می‌شود. ضمن آنکه زمان ماندگاری این محصول طولانی‌تر (حدود 15-10 روز در 4 درجه سانتیگراد) است. در این روش شیر به طور همزمان با باکتری‌های لاکتیک و مخمر تلقیح شده و دو تخمیر اتفاق می‌افتد که اولی ناشی از باکتری‌های لاکتیکی و دومی به دلیل فعالیت مخمرهاست.

فواید کفیر

مناسب برای افرادی که نمی‌توانند قند شیر را تحمل کنند، غذای تکمیلی مناسب برای خانم‌های باردار و شیرده، کمک به سلامت و تقویت سیستم ایمنی و بنابراین موثر در بیماری‌های ایدز، هرپس، سرطان و…، دارای اثرات آرام‌بخش بر روی سیستم عصبی و بنابراین موثر برای افرادی که از مشکلات کم‌خوابی، افسردگی و سندرم بیش‌فعالی کم توجهی (ADHD) رنج می‌برند.

داشتن نقش موثر در درمان بیماری‌های روده‌ای، بهبود حرکات روده و در نتیجه مفید در درمان یبوست، کاهش نفخ و کمک به سلامت سیستم گوارش پس از مصرف داروهای آنتی‌بیوتیک.

علاوه بر موارد ذکر شده، کفیر سرشار از ویتامین‌هایی از قبیل B1، B6، B12 ،K بیوتین، اسیدفولیک و املاحی مانند کلسیم، منیزیم، فسفر و اسیدهای آمینه (مانند تریپتوفان) می‌باشد که در بهبود و حفظ عملکرد بدن بسیار موثرند.

می‌توان کاملا ادعا کرد که کفیر نه تنها به هیچ عنوان بیماری‌زا نیست، بلکه بسیاری مطالعات حاکی از اثرات سودمند آن بر سلامت پوست و سیستم گوارشی می‌باشند.

همچنین این بررسی‌ها نشان داده‌اند که کفیر در درمان سل نیز موثر است و می‌تواند باکتری‌های بیماریزا اعم از گرم مثبت و گرم منفی را از بین ببرد. همچنین کفیر مواد جهش‌زایی همچون ایندول و ایمیدازول را غیرفعال می‌کند.

امروزه غذاهای ما از نظر تغذیه‌ای بسیار فقیرند و دستگاه گوارش ما توسط داروهای مصنوعی مورد حمله قرار می‌گیرد و در این زمینه می‌توان گفت استفاده از برخی غذاها مانند کفیر نقش موثری در حفظ میکروفلور روده بازی می‌کند و از کلیدهای اصلی سلامتی است.

تمام خواص سیاه دانه و روش مصرف آن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ