دلایل تورم غدد لنفاوی زیر بغل

تورم غدد لنفاوی زیر بغل معمولا موجب نگرانی افراد و بخصوص خانم ها می شود اما باید بدانید که تورم غدد لنفاوی همیشه نشانه خطرناکی نیست.

برآمدگی های زیر بغل معمولا بسیار شایع هستند و علل بوجود آمدن شان تورم غدد لنفاوی و یا غدد موجود در زیر بغل می باشد. اگر چه علل بسیار دیگری برای برآمدگی این ناحیه وجود دارد و حتی در برخی از موارد باید درمان مناسب صورت گیرد. در این مطلب قصد داریم تمامیدلایل تورم غدد لنفاوی را بررسی کنیم.

غدد لنفاوی چیست؟

غدد یا گره های لنفاوی اندام بیضی شکل از دستگاه ایمنی بدن هستند که حامل مایع لنف می‌باشند و در سیستم ایمنی بدن شما نقش مهمی ایفا می کنند. این گره‌ها به‌طور گسترده‌ای در سراسر بدن از جمله زیر بغل و معده و مرتبط با رگ‌های لنف پخش شده‌اند. غدد لنفاوی شامل سلول‌های B، T و سایر سلولهای ایمنی می‌باشد. غدد لنفاوی به عنوان فیلتر یا تله ذرات بیگانه مانند برخی سلول‌های سرطانی عمل می‌کنند و در عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن مهم هستند. تغییرات ظاهری غدد لنفاوی می‌تواند یک علامت از یک بیماری باشد.

دلایل ایجاد توده زیر بغل

بیشتر توده ها بی ضرر هستند و معمولا نتیجه رشد بافت غیرطبیعی می باشند. با این حال ، توده های زیر بغل می تواند به یک مشکل بهداشتی جدی تر و وخیم تر مربوط باشد. هر یک از موارد غیر معمول باید به دقت توسط یک پزشک غدد مورد بررسی قرار گیرد.

شایعترین علت های تورم غدد زیر بغل عبارت اند از :

  • عفونت باکتریایی یا ویروسی
  • تومور خوش خیم چربی ( رشد بافت چربی بی ضرر )
  •  فیبروآدنوم ( رشد بافت فیبروز غیرقطعی )
  • عکس العمل های آلرژیتیک
  • واکنش های مضر واکسیناسیون
  • عفونت های قارچی
  • پاسخ به سرطان پستان
  • لنفوم ( سرطان سیستم لنفاوی )
  • لوسمی ( سرطان سلول های خونی )
  • لوپوس ( یک بیماری خود ایمنی است که مفاصل و اندام شما را هدف قرار می دهد ) 

خوشبختانه درمان های متنوعی برای این غدد زیر و روی بازو وجود دارند که درمان بر اساس علل بوجود آمدن آن ها صورت می گیرد. یک پزشک ممکن است علل درونی را برای بوجود آمدن این برآمدگی ها تشخیص دهد و متناسب با آن درمان مناسبش را تجویز کند.

علائم تورم غدد لنفاوی زیر بغل

بیشترین عللائم بوجود آمدن برآمدگی زیر بغل ، برآمدگی خود آن ناحیه است. اندازه ی این برآمدگی ها از خیلی ریز تا خیلی بزرگ می تواند متفاوت باشد. اندازه ی این برآمدگی به توجه به علل ایجاد آن می تواند متفاوت باشد. برای مثال یک کیست، عفونت و بافت چربی را به نرمی در زیر بغل خود حس خواهید کرد، در حالیکه اگر نوع آن سرطانی باشد و یا به دلیل وجود فیبروئید باشد معمولا سفت و غیرقابل حرکت هستند. در برخی از افراد این برآمدگی ها با درد همراه هستند که این برآمدگی های دردناک معمولا علل عفونی و حساسیتی دارند و برآمدگی آن ها نرم تر نیز می باشد. عفونت غدد لنفاوی موجب بروز برآمدگی های دردناک در زیر بغل می شود.

عفونت معمولا موجب التهاب غدد لنفاوی زیر بغل در بدن، تب، عرق شبانه می شود. برآمدگی هایی که برطرف نمی شوند و یا ممکن است بزرگ تر شوند ممکن است جدی تر باشند مانند سرطان سینه، سرطان خون.

خانم ها توجه داشته باشند

در طول قاعدگی سینه ها متحمل تغییرات هورمونی می شوند و ممکن است در طول این دوره تورم شما بیشتر شود و یا ممکن است شما احساس کنید که تورم بیشتر شده است. این کالا طبیعی و نرمال است. برای نتیجه بهتر ،  تست های پستان را در حدود سه روز پس از دوره ی قاعدگی انجام دهید.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنیم

وجود هر گونه برآمدگی در بدن باید نگران کننده باشد ولی همه ی آن ها خطرناک و حتی دردناک هم نیستند. برخی از علائم جدی که نشان دهنده ی مشکلات جدی است عبارتند از بزرگتر شدن برآمدگی، دردناک نبودن آن، برطرف نشدن آن.

اگر هر فردی از علائم زیر را تجربه کرد باید قبل از بروز مشکلات جدی تر به پزشک مراجعه نماید. هر گونه برآمدگی غیر معمول باید به دقت بررسی شود. وقتی فردی به علت برآمدگی غدد زیر بغل به پزشک مراجعه می کند پزشک سوالاتی را در این زمینه از او می پرسد و می پرسد که آیا درد دارد و چقدر این برآمدگی او را اذیت می کند. پزشک ممکن است آزمایشاتی را برایش بنویسد و این آزمایشات به او کمک میکند تا غدد لنفاوی را نیز چک کند.

هشدارهای جدی که زیر بغل به شما می دهد!

درد زیر بغل نشانه چیست؟

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ