نکاتی که باید هنگام گیر افتادن در آسانسور به آن توجه کنید!

atoosamirzavandi
ماندن در کابین آسانسور ایمن تر است. ممکن است هنگامی که در چاله آسانسور می واهید خود را بالا بکشید دچار برق گرفتگی به واسطه سیم های برق روی دیوارها شوید.

بعضی از افراد هستند که هنوز هم از گیر افتادن درون آسانسور وحشت دارند و همین باعث می شود که اگر اتفاقی برای آن ها رخ داد کنترل خود را از دست بدهند و کارهای احمقانه انجام دهند. در این مقاله به نکاتی که باید حین گیر افتادن در آسانسور به آن توجه کرد می پردازیم.

 

هنگام گیر کردن در آسانسور

«توصیه می‌شود هرگونه عملیات نجات مسافران از داخل کابین آسانسور تحت نظارت مستقیم پرسنل آسانسور انجام شود، چرا که این افراد به واسطه تجربه و تخصص خود، تدبیر لازم برای فائق آمدن بر خطرات پیچیده احتمالی را دارا هستند. در شرایط اضطراری، عملیات نجات مسافران بایستی توسط پرسنلی انجام که به دقت انتخاب شده و آموزش دیده‌اند…»
این متخصصان و افراد دیگری که در صنعت آسانسور مشغول به کار هستند، به افرادی که در آسانسور مانده‌اند توصیه‌های زیر را دارند. با عمل به این توصیه‌ها جلوی خطرات احتمالی را خواهید گرفت.
در آسانسور بمانید. آسانسور سقوط نمی‌کند و ایمن است. شما درامان هستید.
نگران هوا نباشید. هوا در چاه و کابین آسانسور جریان دارد و اکسیژن شما تمام نمی‌شود.
روی زمین بنشینید. با این کار وقتی آسانسور دوباره حرکت کند تعادل‌تان به هم نمی‌خورد.
مردم را در کابین نگه دارید. مسافران آسانسور نبایستی با اهرم انداختن درها را باز کنند. دلیلی دارد که درها بسته هستند. توسل به اهرم برای باز کردن درها ممکن است مانع از حرکت آسانسور به منظور نجات دادن مسافران شود.
نگران ماندن در تاریکی نباشید. سیستم روشنایی اکثر آسانسورها هنگام توقف آسانسور همچنان کار می‌کند. حتی اگر جریان برق قطع شود، بسیاری از آسانسورها مجهز به سیستم باتری پشتیبان برای تأمین روشنایی اضطراری هستند.
با افرادی که خارج از آسانسور هستند تماس بگیرید.
خونسرد و صبور باشید. سعی کنید دیگران را آرام نگه دارید.
هنگام باز شدن درهای آسانسور توسط تیم نجات، از آن‌ها فاصله بگیرید.

 

راهنمایی خارج کردن سرنشینان ازکابین آسانسور در مواقع اضطراری

 

درهنگام توقف آسانسور به دلیل قطع برق و یا نقص فنی
ابتدا کلید اصلی برق را قطع نموده و سپس موارد مشروحه ذیل را انجام دهید:

1- اگر قسمت های رنگ خورده سیم بکسل ها با قسمت های رنگ خورده پایه موتورگیربکس هم سطح هستند کابین در تراز یکی از طبقات ایستاده وگرنه با یک دست اهرم ترمز روی موتورگیربکس را فشار دهید و با دست دیگر فلکه دستی زردرنگ روی موتور را در جهتی که راحت تر می چرخد بچرخانید(در صورتی که سرعت حرکت زیاد شد با شل کردن اهرم جلوی سرعت را بگیرید) تا قسمتهای رنگ خورده روی سیم بکسل ها با قسمت های رنگ خورد پایه موتور گیربکس هم سطح شوند دراین حالت اهرم ترمز را رها کنید تا کابین متوقف شود.
2-
ازسوراخهای سقف چاه موقعیت کابین را پیدا کرده و به آن طبقه بروید.
3-
با کلید سه گوش درب طبقه را بازکنید و با فشاردادن لته درهای کابین درب کابین را هم بازکنید تا سرنشینان از آن خارج شوند.
4-
بلافاصله با شرکت آسانسور تماس گرفته تا برای بررسی وضعیت و رفع اشکال در محل حاضر شوند.

 

سیستم نجات اضطراری در آسانسور چیست؟

همانطور که می دانید روش سنتی و متداول امروزی برای به حرکت در آوردن کابین در هنگام قطع برق،باز کردن ترمز مکانیکی آسانسور توسط اهرم و گرداندن چرخ دستیhand wheel) با رعایت احتیاط های لازم می باشد.اما در قرن بیست و یکم که تکنولوژی پیشرفت قابل ملاحظه ای کرده است  و ابزار و سیستم های کمکی مناسبی در همه ی زمینه ها طراحی و ساخته شده است ،بهتر نیست که به جای دست و پنجه نرم کردن با شرایط پر دغدغه از تکنولوژی بهره گرفت.سیستم های نجات اضطراری طوری طراحی شده اند که قطع برق را تشخیص داده و با پخش پیغام هایی موجب آرامش گردیده و با رعایت نکات ایمنی،آسانسور را به حرکت در می آورد و به راستای طبقه رسانده و درب را باز می کند تا افراد از داخل کابین آزاد شوند.این سیستم در کنار تابلو فرمان هنگام قطع برق،کنترل موتور و ترمز مکانیکی و درب آسانسور را در دست گرفته و فرامین لازم را صادر می نماید.بعد از قرارگیری و نصب این سیستم در آسانسور به کمک تغذیه باطری ولتاژ مدار ایمنی تامین شده و پس از اطمینان از بسته بودن درب کابین فرمان باز شدن ترمز را صادر و تغذیه ی لازم را برای حرکت موتور با سرعت کند تولید می نماید.

در این مرحله برای مدت زمان کوتاهی هر دو جهت حرکت تست می گردد و جهتی را که جریان کمتری نیاز داردانتخاب نموده و به حرکت ادامه می دهدتا به راستای طبقه برسد.با فعال شدن سنسور توقف،فرمان بسته شدن ترمز صادر می گردد و بعد از توقف کامل فرمان های لازم جهت باز شدن در کابین منتقل می شود.

 

چند نکته در مورد سیستم نجات اضطراری:

در سیستم های نجات اضطراری معمولا از باطری های سیلد اسید استفاده می گردد.
اگر این باطری ها برای مدت طولانی بدون استفاده در انبار باقی بماند رفته رفته از شارژ آن کم شده و از عمر مفید آن کاسته می گردد،بنابراین در سفارش سیستم های اضطراری این نکته حائز اهمیت است که بعد از تحویل سیستم به سرعت نسبت به نصب آن اقدام گرددو باطری ها زیر شارژ قرار گیرد.معمولا دیده می شود که بین تحویل تابلو تا نصب آن مدت زمان زیادی طول می کشد که این مورد برای سیستم های نجات اضطراری نا مناسب می باشد،بنابراین در بازدیدهای دوره ای باید ولتاژ باطری ها بررسی گردد.در نهایت برای افزایش اطمینان از صحت عملکرد کلی سیستم می توان با قطع برق عملکرد درست سیستم نجات اضطراری را مورد تست قرارداد.

 

هشدارها
ماندن در کابین آسانسور ایمن تر است. ممکن است هنگامی که در چاله آسانسور می واهید خود را بالا بکشید دچار برق گرفتگی به واسطه سیم های برق روی دیوارها شوید. تنها در صورتی که شرایط بحرانی است و در خطر فوری قرار دارید، چنین ریسکی را می توانید انجام دهید.
سیگار نکشید و از کبریت استفاده نکنید چون ممکن است باعث روشن شدن هشدار آتش سوزی و متوقف شدن آسانسور شوید.

 

توصیه ها 
در صورتی که می دانید در جایی هستید که احتمال دارد بخواهید از آسانسور استفاده کنید، حتما گوشی همراه خود را ببرید
همیشه باید در جیب خود خوراکی کوچکی داشته باشید تا در شرایط خاص آن را مصرف کنید
تعمیرکاران آسانسور می گویند در صورتی که در تراز با سطح طبقه قرار داشته باشید، به هیچ وجه نمی توانید در را با اهرم کردن چیزی، باز کنید چون مکانیسم قفل شدن آن به شیوه ای است که این کار غیر ممکن است و در صورتی که بین طبقات قرار دارید، رسیدن به سطح طبقه خیلی دشوار است. همچنین نمی توانید از دریچه داخل آسانسور فرار کنید. به جای انجام این کارهای خطرناک، منتظر رسیدن تعمیرکار آسانسور بمانید

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ