کنترل دیابت با گیاه مریم گلی

mahdie.mohtashami
شاید درمورد اثربخشی مریم گلی در بعضی از مشکلات پزشکی توضیح داده‌شده در بالا تردید وجود داشته باشد، ولی درمورد اثربخشی مریم گلی بر بیماری دیابت، توافق گسترده‌ای وجود دارد.

شاید درمورد اثربخشی مریم گلی در بعضی از مشکلات پزشکی توضیح داده‌شده در بالا تردید وجود داشته باشد، ولی درمورد اثربخشی مریم گلی بر بیماری دیابت، توافق گسترده‌ای وجود دارد.

این گیاه عصاره‌ها و مواد شیمیایی خاصی دارد که اثر داروهایی را تقلید می‌کنند که به‌طور معمول برای کنترل دیابت تجویز می‌شوند.

به‌نظر می‌رسد، مریم گلی آزادسازی گلوکز ذخیره‌شده در کبد را منظم و از نوسانات شدید قند خون جلوگیری می‌کند.

به‌همین‌دلیل به جلوگیری از بروز دیابت نوع ۲ کمک می‌کند یا دست‌کم، اگر فرد قبلا دچار این بیماری شده باشد، آن را کنترل می‌کند.

بهبود سلامت استخوان‌ها

یکی از مهم‌ترین خواص مریم گلی که نادیده گرفته شده است، مقدار بسیار بالای ویتامین K در آن است. ویتامین K از ویتامین‌های ضروری برای بدن است که در غذاهای فراوانی یافت نمی‌شود.

ویتامین K از عناصر حیاتی برای افزایش تراکم استخوان‌ها و تضمین استحکام استخوان‌ها با افزایش سن است. اگر دچار نشانه‌های اولیه‌ی پوکی استخوان شده‌اید یا در طول زندگی خود موادغذایی مغذی کافی مصرف نکرده یا کم‌تحرک بوده‌اید، سلامت استخوان‌های شما پایین خواهد بود.

اضافه کردن برگ‌های مریم گلی به رژیم‌ غذایی می‌تواند سطح ویتامین K مصرفی شما را به میزان چشمگیری افزایش دهد، زیرا هر وعده ۲۷٪ از میزان مصرف توصیه‌شده‌ی روزانه‌ی شما را تأمین می‌کند.

مراقبت از پوست

با استفاده از برگ‌های مریم گلی می‌توان مرهمی موضعی یا تنتور گیاهی را تولید کرد. مشخص شده است که مرهم یا تنتور مریم گلی برای رفع بعضی از مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس و آکنه مفید است.

اگر به‌طور منظم از عصاره و مرهم مریم گلی روی مناطق ملتهب یا آسیب‌دیده استفاده کنید، به‌سرعت می‌توانید این آسیب‌های ناخوشایند را آرام کنید و ظاهر ناخوشایند آنها به‌تدریج بهبود می‌یابد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

مریم گلی از خواص ضدمیکروبی نیز برخوردار است. درست است که معمولا در مقادیر اندکی از مریم گلی استفاده می‌شود، ولی می‌توانید از این گیاه به‌صورت موضعی (مرهم یا تنتور) نیز استفاده کنید و با استفاده از آن از ورود عفونت‌های باکتریایی و ویروسی که ازطریق پوست به بدن حمله می‌کنند، جلوگیری کنید.

بسیاری از ما تصور می‌کنیم که بیماری‌ها ازطریق بینی یا دهان وارد بدن می‌شوند، ولی پوست نیز گاهی به‌صورت دروازه‌ای برای ورود عوامل خارجی عمل می‌کند.

استفاده از کرم‌های موضعی یا شوینده‌های ضدباکتری حاوی مریم گلی خط دفاعی مضاعفی در برابر این شکل از بروز بیماری ایجاد می‌کند.

ویژگی‌های آنتی‌اکسیدانی مریم گلی

بیماری‌های مزمن و بیماری‌های دژنراتیو (بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون که در نتیجه‌ی تخریب تدریجی سلول‌های عصبی در دستگاه عصبی مرکزی ایجاد می‌شوند) از ناتوان‌کننده‌ترین و خطرناک‌ترین مشکلات سلامتی در زندگی هر فرد هستند.

بسیاری از این بیماری‌ها به‌وسیله‌ی رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌شوند. رادیکال‌های آزاد محصولات جانبی و خطرناک سوخت‌وساز سلولی هستند که به سلول‌های سالم حمله می‌کنند و موجب خزان یاخته‌ای یا جهش ژنتیکی می‌شوند.

ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در مریم گلی مانند رزمارینیک اسید، لوتئولین (luteolin) و آپی‌ژنین (آپی ژنین) رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کنند و مانع از ایجاد استرس اکسیداتیو در قلب، سیستم‌های بدن، پوست، مفاصل، عضلات و حتی مغز می‌شوند.

 جلوگیری از بیماری آلزایمر

همان‌طور که در بالا گفتیم مریم گلی عملکردهای مغزی را تحریک می‌کند و قدرت حافظه و تمرکز را افزایش می‌دهد. مریم گلی به برطرف کردن اختلالات شناختی مانند آلزایمر و زوال عقل نیز کمک می‌کند.

البته پژوهش‌های مربوط به این کاربردهای مریم گلی هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، ولی برداشتن گام‌های جدی برای جایگزین کردن داروهای گیاهی به‌جای داروهای شیمیایی بسیار هیجان‌انگیز است.

تحریک مسیرهای عصبی توسط عصاره و عطر گیاهی مریم گلی می‌تواند در سنین پیری نیز ذهن شما را تازه و جوان نگاه دارد.

تقویت حافظه با گیاه مریم گلی

مزایای مریم گلی؛ از بهبود دیابت تا پشتیبانی از حافظه

مریم گلی به عنوان یک گیاه مفید در آشپزخانه های مختلف سراسر جهان استفاده می شود. مریم گلی به خانواده نعناع در کنار گیاهان دیگر مانند پونه کوهی، رزماری، ریحان و آویشن تعلق دارد.

مریم گلی دارای عطر قوی و طعم خاکی است به همین دلیل به طور معمول به میزان کم استفاده می شود. با این وجود، این ماده حاوی انواع مختلف مواد مغذی و ترکیبات مهم است.

علاوه بر این، مریم گلی به عنوان یک ماده پاک کننده طبیعی، سموم دفع آفات و شیء در سوزاندن یا لکه گیری نیز استفاده می شود. این گیاه سبز به صورت تازه، خشک یا به شکل روغن موجود است و مزایای بیشماری برای سلامتی دارد. به گزارش هلث لاین، در ادامه برخی فواید مریم گلی برای سلامتی توضیح داده می شود.

مریم گلی سرشار از چندین ماده مغذی

مریم گلی دارای دوز سالم ویتامین ها و مواد معدنی است.

یک قاشق چای خوری معادل 0.7 گرم مریم گلی حاوی:

کالری: 2

پروتئین: 0.1 گرم

کربوهیدرات: 0.4 گرم

چربی: 0.1 گرم

ویتامین k: 10 درصد مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه

آهن: 1.1 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه

ویتامین B6: 1.1 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه

کلسیم: 1 درصد مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه

منگنز: 1 مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه

همانطور که مشاهده می کنید مقدار کمی مریم گلی 10 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین K را تامین می کند، همچنین مریم گلی حاوی مقادیر کمی منیزیم، زینک، مس و ویتامین های A ، C و E است.

علاوه بر این، این ادویه معطر دارای کافئیک اسید، کلروژنیک اسید، رزمارینیک اسید، الاجیک اسید و روتین است که همه آنها در تاثیرات مفید آن بر سلامتی نقش دارند. از آنجا که مقدار کمی از آن مصرف می شود مریم گلی تنها مقادیر کمی کربوهیدرات، کالری، پروتئین و فیبر را برای بدن تامین می کند.

مریم گلی مملو از آنتی اکسیدان ها

مولکول های آنتی اکسیدان ها ضمن کمک به تقویت سیستم دفاعی بدن رادیکال های آزاد بالقوه مضر مرتبط با بیماری های مزمن را خنثی می کنند. مریم گلی حاوی بیش از 160 پلی فنول مجزا است که ترکیبات شیمیایی گیاهی هستند و به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کنند.

کلروژنیک اسید، کافئیک اسید، رزمارینیک اسید، الاجیک اسید و روتین همه در مریم گلی یافت می شوند که با مزایای چشمگیری برای سلامتی مانند کاهش خطر ابتلا به سرطان و بهبود عملکرد مغز و حافظه مرتبط هستند.

نتایج یک مطالعه نشان می دهد نوشیدن یک فنجان معادل 240 میلی لیتر چای مریم گلی دو بار در روز به طور قابل توجهی دفاع آنتی اکسیدانی را افزایش می دهد، همچنین ضمن کاهش کلسترول کل و کلسترول بد باعث افزایش کلسترول خوب می شود.

مریم گلی از سلامت دهان حمایت می کند

اثرات ضدمیکروبی مریم گلی می تواند میکروب های ایجاد کننده پلاک دندان را خنثی کند. در یک مطالعه نشان داده شد یک دهانشویه مبتنی بر مریم گلی به طور موثر باکتری های استرپتوکوک موتانس را که در ایجاد حفره های دندانی بدنام هستند را از بین می برد.

در یک مطالعه آزمایشگاهی نشان داده شد یک اسانس بر پایه مریم گلی باعث از بین رفتن و توقف گسترش کاندیدا آلبیکانس می شود، قارچی که باعث ایجاد حفره نیز می شود.

علاوه بر این، نتایج یک بررسی نشان داد مریم گلی عفونت های گلو، آبسه های دندانی، لثه های عفونی و زخم های دهان را درمان می کند. با این حال، تحقیقات بیشتری در فاز انسانی نیاز است.

مریم گلی علائم یائسگی را تسکین می دهد

در دوران یائسگی بدن کاهش طبیعی هورمون استروژن را تجربه می کند. این امر می تواند طیف وسیعی از علائم ناخوشایند را ایجاد کند. علائم آن شامل گرگرفتگی، تعریق زیاد، خشکی واژن و تحریک پذیری است. مریم گلی به طور معمول برای کاهش علائم یائسگی استفاده می شود.

اعتقاد بر این است ترکیبات موجود در مریم گلی دارای خواص شبه استروژن هستند و به آنها اجازه می دهد تا به گیرنده های خاصی در مغز برای کمک به بهبود حافظه و درمان گرگرفتگی و تعریق زیاد کمک کند.

در یک مطالعه، استفاده روزانه از مکمل مریم گلی تعداد و شدت گرگرفتگی را در طول 8 هفته به میزان قابل توجهی کاهش داد.

مریم گلی سطح قند خون را کاهش می دهد

از برگ های مریم گلی معمولی به طور سنتی به عنوان داروی ضددیابت استفاده می شده است. تحقیقات در فاز انسانی و حیوانی نشان می دهد به کاهش سطح قند خون کمک می کند.

در یک مطالعه، عصاره مریم گلی سطح گلوکز خون را در موش های صحرایی مبتلا به دیابت نوع 1 با فعال سازی گیرنده خاصی کاهش داد.

هنگام فعال شدن این گیرنده می تواند به پاکسازی اسیدهای چرب آزاد اضافی در خون کمک کند که به نوبه خود حساسیت به انسولین را افزایش می دهد.

مطالعه دیگری روی موش های مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد چای مریم گلی مانند متفورمین عمل می کند، دارویی که برای کنترل قند خون در افراد مبتلا به همان بیماری تجویز می شود.

در انسان ها عصاره برگ مریم گلی قند خون را کاهش داده و حساسیت به انسولین را با تاثیر مشابه روزیگلیتازون، یکی دیگر از داروهای ضددیابت بهبود می بخشد.

با این حال، هنوز شواهد کافی برای توصیه مریم گلی به عنوان درمان دیابت وجود ندارد. تحقیقات بیشتری در فاز انسانی مورد نیاز است.

مریم گلی از حافظه و سلامت مغز پشتیبانی می کند

مریم گلی به روش های مختلف از مغز و حافظه حمایت می کند. مریم گلی، حاوی ترکیباتی است که می توانند به عنوان آنتی اکسیدان عمل کنند، همچنین به نظر می رسد تجزیه پیام رسان شیمیایی استیل کولین (ACH) که در حافظه نقش دارد متوقف می شود. به نظر می رسد سطح این پیام رسان در بیماری آلزایمر کاهش می یابد.

در یک مطالعه، 39 شرکت کننده مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط ​​روزانه 60 قطره معادل 2 میلی لیتر مکمل عصاره مریم گلی یا دارونما را به مدت چهار ماه مصرف کردند.

افراد مصرف کننده مریم گلی در آزمایش های اندازه گیری کننده حافظه، حل مسئله، استدلال و سایر توانایی های شناختی بهتر عمل کردند.

در بزرگسالان سالم نشان داده شد مریم گلی در دوزهای پایین حافظه را بهبود می بخشد، همچنین وزهای بالاتر خلق و خو و هوشیاری، آرامش و رضایت را افزایش می دهد. به نظر می رسد مریم گلی در تقویت حافظه و عملکرد مغز نقش دارد.

مریم گلی کلسترول LDL “بد” را کاهش می دهد

در هر دقیقه، بیش از یک نفر در ایالات متحده بر اثر بیماری قلبی می میرند. کلسترول LDL “بد” بالا به عنوان یکی از عوامل خطر اصلی بیماری های قلبی از هر 3 آمریکایی یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد.

مریم گلی ضمن کمک به کاهش کلسترول LDL “بد” می تواند در عروق جمع شده و به طور بالقوه باعث آسیب شود.

در یک مطالعه، مصرف چای مریم گلی 2 بار در روز کلسترول LDL “بد” و کلسترول کل خون را کاهش داده و کلسترول HDL “خوب” را نیز تنها پس از 2 هفته افزایش داده است. این مطالعه انسانی دیگر نیز تاثیر مشابهی را با عصاره مریم گلی نشان می دهد.

مریم گلی در برابر برخی از سرطان ها محافظت می کند

در سرطان به عنوان عامل اصلی مرگ سلول ها به طور غیرطبیعی رشد می کنند. جالب است مطالعات در فاز حیوانی و آزمایشگاهی نشان می دهد مریم گلی با انواع خاصی از سرطان از جمله دهان، روده بزرگ، کبد، دهانه رحم، پستان، پوست و کلیه مبارزه می کند.

در این مطالعات، عصاره مریم گلی نه تنها رشد سلول های سرطانی را سرکوب کرده بلکه باعث تحریک مرگ سلولی نیز شده است.

در حالی که این تحقیقات دلگرم کننده است، اما تحقیقات بیشتری در فاز انسانی نیاز است تا مشخص شود آیا مریم گلی در مبارزه با سرطان در انسان موثر است یا خیر.

سایر مزایای بالقوه مریم گلی برای سلامتی

مریم گلی و ترکیبات آن با چندین مزیت دیگر برای سلامتی مرتبط است. با این حال، این مزایا به طور گسترده مورد بررسی قرار نگرفته است.

اسهال را کاهش می دهد: مریم گلی تازه یک درمان سنتی برای اسهال است. مطالعات در فاز آزمایشگاهی و حیوانی نشان می دهد ترکیبات موجود در آن با تسکین روده می تواند اسهال را بهبود بخشد.

از سلامت استخوان ها حمایت می کند: ویتامین K زیاد  در مریم گلی در سلامت استخوان ها نقش دارد. کمبود این ویتامین با نازک شدن و شکستگی استخوان مرتبط است.

با پیری پوست مقابله می کند: چندین مطالعه در فاز آزمایشگاهی نشان می دهد ترکیبات موجود در مریم گلی به مبارزه با علائم پیری مانند چین و چروک کمک می کند.

به راحتی مریم گلی را در برنامه غذایی خود بگنجانید

مریم گلی به اشکال مختلفی برای مصرف به روش های گوناگون وجود دارد. برگ های تازه مریم گلی دارای طعم معطر قوی هستند و بهتر است از آنها در تهیه غذاها به میزان کم استفاده شود. در اینجا چند روش برای اضافه کردن مریم گلی به برنامه غذایی وجود دارد:

به عنوان چاشنی روی سوپ ها بپاشید.

در یک ظرف با غذاهای برشته مخلوط کنید.

برای تهیه کره مریم گلی برگ های خرد شده را با کره ترکیب کنید.

برگ های خرد شده آن را به سس گوجه فرنگی اضافه کنید.

آن را با تخم مرغ در املت سرو کنید.

مصرف مریم گلی اغلب توسط آشپزها به صورت خشک شده ترجیح داده می شود، البته به صورت آسیاب شده، ساییده شده یا برگ های کامل سرو می شود. در اینجا چند روش برای استفاده از مریم گلی خشک آمده است:

به عنوان یک طعم دهنده برای گوشت.

به عنوان چاشنی سبزیجات تفت داده شده.

برای طعم خاکی ترش با سیب زمینی پوره یا کدو سبز ترکیب می شود.

همچنین می توانید محصولات مریم گلی مانند چای و مکمل های عصاره آن را خریداری کنید.

آیا مصرف مریم گلی عوارض جانبی دارد؟

مریم گلی بدون عوارض جانبی گزارش شده ایمن تلقی می شود. با این حال، برخی از مردم نگران توژون هستند، ترکیبی که در مریم گلی معمولی یافت می شود.

تحقیقات روی حیوانات نشان داده است دوزهای بالای توژون ممکن است برای مغز سمی باشد. با این وجود، هیچ شواهد خوب و کافی مبنی بر سمی بودن توژون برای انسان وجود ندارد.

علاوه بر این، تقریبا غیرممکن است که مقادیر سمی توژون را از طریق غذاها مصرف کنید. با این حال، نوشیدن زیاد چای مریم گلی یا خوردن روغن های ضروری مریم گلی- که در هر صورت باید از مصرف آن اجتناب شود- ممکن است اثرات سمی داشته باشد. برای اطمینان بیشتر مصرف چای مریم گلی را به 3 تا 6 فنجان در روز محدود کنید.

در غیر این صورت، اگر نگران توژون در مریم گلی معمولی هستید می توانید به جای آن از نوع اسپانیایی آن استفاده کنید زیرا حاوی توژون نیست.

در پایان

گیاه مریم گلی دارای چندین مزیت برای سلامتی است. آنتی اکسیدان سرشار در مریم گلی به سلامت دهان و دندان، عملکرد مغز و کاهش قند و کلسترول خون کمک می کند. این ادویه سبز رنگ را می توان تقریبا به هر غذای خوش طعمی اضافه کرد حتی به صورت تازه، خشک یا چای نیز استفاده می شود.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ