قبل از استفاده از خمیردندان زغالی بزنید حتما این مطلب را بخوانید

faateme1366
دندان های سفید شما را زیباتر می کند و ممکن است برای داشتن دندان های سفید روش های مختلفی را امتحان کنید. اگر برای داشتن دندان های سفید به استفاده از خمیردندان زغالی فکر می کنید و نمی دانید آیا خمیردندان زغالی مفید است یا خیر این مطلب را بخوانید.

محققان درباره خمیردندان زغالی چه می گویند؟

بروس کیسیس یک دندانپزشک مشهور است که در این باره چنین می‌گوید: زغال فعال سال‌ها برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان یک دندانپزشک، من نیز بیمارانی داشتم که از این محصولات استفاده می‌کردند. این افراد بر این باور بودند که استفاده از خمیر دندان  حاوی زغال فعال می‌تواند اثربخش باشد. بروس هشدار می‌دهد که هیچ مطالعه طولانی مدتی بر روی خاصیت زغال فعال و اثربخشی آن بر روی دندان انجام نشده است. او در این باره می‌گوید: ما دانش زیادی در مورد خاصیت جذب کنندگی زغال داریم که مطالعات زیادی بر روی آن انجام شده است اما هنوز امن بودن این مورد به اثبات نرسیده است. به خصوص در حوزه دهان و دندان به مطالعات بیشتری نیاز داریم تا بتوانیم بی خطر بودن زغال فعال را به اثبات برسانیم. به عنوان مثال ما هنوز نمی‌دانیم زغال فعال اگر بلعیده شود چه تاثیری بر روی بدن خواهد داشت. دکتر ویلسون معتقد است که اگر نگرانی اصلی شما سفید کردن دندان‌هاست، بهتر است از بسته‌های سفید کننده که دارای مجوز هستند استفاده کنید. همچنین استفاده از رویکردهای طبیعی و درمان‌های خانگی برای سفید کردن دندان موثر است. به عنوان مثال شما می‌توانید بخش داخلی پوست پرتغال را بر روی دندان‌های خود بکشید. این گزینه اثربخشی بیشتری دارد و امن‌تر است.

 

خمیردندان زغالی دندان ها را سفید می کند؟

استفاده از خمیردندانهای زغالی این روزها یکی از مواردیست که در دنیای زیبایی و سلامتی بسیار محبوب شده است. حتما بارها تبلیغ این خمیردندانها بعنوان یک ماده جادویی برای سفید کردن دندان ها را دیده اید. اما آیا واقعا این خمیردندان زغالی موثر و مفید است. آیا باعث سفید شدن دندانها می شود یا فقط تبلیغات و شایعات است؟ پاسخ این است که استفاده از خمیردندانهای زغالی که برخی آن را خمیردندان سیاه نیز می خوانند در حقیقت بازگشت یک تکنیک پزشکی باستانی است. به طور تئوری می توان اینگونه توضیح داد که خمیردندان سیاه هر چیزی که سر راهش باشد از لکه ها، باکتری، ویروس و هر چیز دیگری را با خود جمع می کند و از دندان پاک می کند. در نتیجه باعث می شود دندان سفیدتر شود که این در زیبایی تاثیر بسزایی دارد و باعث می شود دندان ها نیز سالم تر باشد. اما این ماده باعث می شود برخی از موادی که برای بدن مفید هستند حتی باکتری هایی که نیاز دارید هضم کنید را نیز از بین می برد. بنابراین خیلی مهم است از خمیردندانی استفاده شود که مطمئن بوده و خطرناک نباشد. این مشخص نیست که آیا تمام تولید کنندگان خمیردندان از فرمول صحیح برای تولید چنین خمیردندانی استفاده می کنند یا خیر.

 

آنچه درباره خمیردندان زغالی نمی دانید

در ابتدا فرض می‌کنیم که در ترکیبات این خمیر دندان ‌از زغال استفاده شده است، در این صورت باید گفت زغال موجود در این خمیر دندان  با دو روش می تواند سبب سفیدی دندان شود، جذب یونی به دلیل کربن موجود در خمیردندان و دوم اثر سایندگی ذغال. فضای بین کربنی‌های موجود، جذب رنگدانه دندان شده و باعث سفیدی دندان‌ها می‌شود اما برای این کار به مدت زمان زیاد و حجم زیادی احتیاج است که عملاً با خمیردندانامکانپذیر نیست. دوم، اثر سایندگی ذغال موجود در این خمیردندان‌ها است که این اثر در طولانی‌مدت باعث سایش مینا، ایجاد حساسیت، پوسیدگی و ضعف دندان‌ها می‌شود و عملا دندان‌ها را زودتر از موعد زرد می‌کند. قدرت سایندگی در خمیردندان‌های ذغالی برای سفید شدن در کوتاه مدت شاید اثرگذار باشد اما در طولانی‌مدت دندان‌ها را زرد می‌کند.حال اینکه آیا این شرایط در خمیردندان ذغالی وجود دارد یا خیر، جای تردید است زیرا یک خمیردندان برای اینکه به سطح عرضه برسد،‌باید تأییدیه انجمن علمی دندانپزشکی کشور یا دندانپزشکی جهانی را داشته باشد. تا جایی که من می دانم خمیر دندان  ذغالی تا این زمان تاییدیه انجمن «متخصصین دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران» و انجمن های « WHOو ADA » دریافت نکرده است. بعضی خمیردندان‌ها ماده‌ای دارند که به عنوان سفیدکننده عمل می‌کند اما این ماده سایشی نیست که اثر مخرب سایش ذغال را داشته باشد،  همچنین مردم باید بدانند که خمیردندان به تنهایی دندان‌ها را سفید نمی‌کند و برای سفید شدن دندان‌ها باید به متخصص مراجعه کرد تا تحت نظر پزشک و به‌وسیله ماده مخصوصی این کار انجام شود.

 

نکاتی درباره استفاده از خمیردندان زغالی

اگر تصمیم گرفته‌اید از این خمیردندان‌ها استفاده کنید، باید اینکار را با احتیاط انجام دهید و از به کاربردن مکرر آن بپرهیزید. شما نمی توانید دندان‌های خود را بیشتر از هفته‌ای یکبار با این خمیردندان‌ها مسواک بزنید. استفاده مکرر از آن آسیب رسان خواهد بود. دکتر بروس در این باره می‌گوید: زغال فعال ماده خورنده‌ای است و استفاده مکرر از آن می‌تواند مینای دندان را از بین ببرد. اگر بافت لثه‌های شما بیمار است، ریشه دندان ممکن است در نتیجه خاصیت خورندگی این زغال حساس‌تر گردد. اگر می‌خواهید از چنین خمیردندان‌هایی استفاده کنید بهتر است از یک برند مشهور و معتبر خرید کنید. همچنین مراقب نشانه‌های غیر عادی همچون خونریزی لثه و افزایش حساسیت آن باشید. اگر چنین نشانه‌هایی را بعد از مصرف خمیردندان تجربه کردید حتما با یک دنداپزشک تماس بگیرید و مصرف خمیردندان حاوی زغال فعال را متوقف کنید. به فکر سلامت دندان‌های خود باشید.

بهترین خمیر دندان طبیعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ