این علایم کمبود ویتامین C را جدی بگیرید

ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است و کمبود آن می تواند خطرات جدی برای سلامت ایجاد کند.

ویتامین C در رشد و ترمیم بافت ها و استخوان های بدن بسیار موثر است. ویتامین C از جمله ویتامین های محلول در آب بوده و باقیمانده آن از طریق ادرار خارج می شود و به دلیل عدم ذخیره آن در بدن، این ویتامین باید به صورت مداوم مصرف شود.کمبود ویتامین C  عوارض بدی برای بدن دارد و باید نیاز روزانه بدن به این ویتامین تامین گردد. در این مطلب به بررسی علایم کمبود ویتامین C در بدن می پردازیم.

ضرورت نیاز بدن به ویتامین C

ویتامین C برای رشد و ترمیم بافت ها، ترمیم غضروف های استخوانی و سلامت استخوان ها، درمان زخم و ترمیم و سلامت دندان ها مفید و موثر است. 

ویتامین ث مناسب برای پیش گیری از سرماخوردگی و درمان بیماری سرما خوردگی است . ویتامین ث نقش مهمی در حمایت از سیستم ایمنی بدن ایفا میکند ، برای سرما خوردگی نیز مفید است.

ویتامین ث آنتی اکسیدان است، آنتی اکسیدان ها در جریان خون قرار گرفته و اثر شیمایی موادی که به بافت‌های بدن آسیب می‌رسانند را خنثی می‌کنند. مصرف ویتامین ث باعث جذب بهتر آهن در بدن می‌شود ، افرادی که کم خونی دارند توصیه میشود ویتامین ث مصرف کنند چون ویتامین ث جذب آهن را بهتر میکند و اگر آهن بدن به اندازه کافی باشد فرد دچار کم خونی نمیشود .

ویتامین C ، خواص آنتی اکسیدان داشته و در جریان خون باعث خنثی کردن اثرات شیمیایی مربوط به  آسیب رساندن به بافت های بدن ، می شود. این ویتامین قدرت ایمنی بدن را افزایش داده و باعث استحکام لثه ها و دندان ها و تراکم استخوان ها می شود.

همانطور که اشاره شد یکی از خواص اصلی ویتامین C ، کمک به رشد و ترمیم بافت ها و استخوان های بدن می باشد.  ویتامین ث موجود در کپسول مکمل اسید هیالورونیک خوراکی ( هیالورونان ) با خاصیت اثر پذیری بسیار بالا در ترمیم مفاصل آسیب دیده کمک فراوانی می کند.

اکثر افراد ویتامین ث مورد نیاز بدن را به طور کافی از منابع غذایی شان دریافت می کنند. این ویتامین هم به صورت گیاهی و جانوری موجود است، هم به صورت مصنوعی و به شکل قرص و دارو. میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین ث فراوان هستند . از جمله مواد غذایی حاوی ویتامین C میتوان طالبی ، مرکبات ، توت فرنگی ، کلم و گل کلم، اسفناج و سیب زمینی شیرین را نام برد.

علایم کمبود ویتامین C در بدن

خونریزی و التهاب لثه ها

بخشی از لثه ها از ماده ی کلاژن ساخته می شود، به همین دلیل لثه ها نسبت به کمبود ویتامین سی حساس تر هستند. در این حالت خونریزی لثه ها بیشتر می شود و از طرفی دیگر با توجه به نقش ویتامین سی در درمان زخم ها، لثه ها دیرتر ترمیم می شوند. التهاب لثه ها هم به دلیل آن است که ویتامین سی به عنوان یک آنتی اکسیدان به جلوگیری از التهابات بدنی کمک می کند.

خونریزی مکرر بینی

وقتی عروق خونی کوچک داخل بینی دچار پارگی می شوند خون دماغ می شویم، بنابراین خونریزی مکرر بینی نشانه ی ضعف عروق خونی آن است. از آنجایی که دیواره ی عروق خونی با ماده ی کلاژن مستحکم می شود، کمبود ویتامین سی باعث تضعیف و پارگی این عروق و خونریزی مکرر بینی می شود.

خشکی موها و موخوره

سلامت و درخشندگی موها نشانه ی مناسب بودن رژیم غذایی است. اما وقتی موها خشک و دچار موخوره می شوند، ممکن است دچار کمبود ویتامین سی باشید. استحکام و سلامت موها به ماده ی کلاژن بستگی دارد بنابراین کمبود ویتامین سی موها را ضعیف و شکننده می کند.

پایین بودن سرعت ترمیم زخم ها

بخشی از مکانیزم ترمیم بدن به ویتامین سی وابسته است، در واقع دستگاه ایمنی بدن برای ترمیم زخم ها و مقابله با عفونت به ویتامین سی نیاز دارد. این ویتامین به تولید کلاژن کمک می کند، ماده ای که نقش مهمی در استحکام بافتی که روی زخم تشکیل می شود دارد.

کمبود آهن

بدن ما دو نوع آهن را جذب می کند: هِم و نانهِم. آهن هِم معمولا منابع حیوانی دارد و به راحتی جذب می شود، اما آهن نانهِم منابع گیاهی دارد (مثل اسفناج، کلم کیل، کلم بروکلی و غیره) و به سختی جذب می شود. ویتامین سی به بدن کمک می کند آهن نانهِم را بهتر جذب کند. این ویتامین شاخص مهمی برای وضعیت آهن بدن است و به همین دلیل است که اغلب کمبود آهن با کمبود ویتامین سی همراه است.

پوست خشک، قرمز یا چروک خورده

ماده ی کلاژن باعث انعطاف پذیری و چروک نخوردن پوست می شود. بنابراین مصرف ویتامین سی به نرمی و انعطاف پذیری پوست کمک می کند. به علاوه، این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان، آسیب پوستی ناشی از پرتوهای فرابنفش و در نتبجه خطر آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

کبودی مکرر پوست

پوست زمانی کبود می شود که عروق خونی کوچک زیر سطح پوست دچار پارگی می شوند. اگر پوست تان به سادگی کبود می شود، این مسأله می تواند نشانه ی ضعف دیواره ی عروق خونی باشد. بخش عمده ی دیواره ی این عروق از ماده ی کلاژن ساخته می شود. 

عفونت های مکرر

ویتامین سی به تولید گلبول های سفید خون کمک می کند. این گلبول ها بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند و به باکتری ها و ویروس ها حمله می برند. به علاوه این ویتامین، به عنوان یک آنتی اکسیدان به حفظ سلامتی سلول های ایمنی کمک می کند و به این ترتیب این سلول ها بهتر می توانند با عفونت ها مقابله کنند. ابتلای مکرر به عفونت های زخمی یا عفونت های شایعی مثل آنفولانزا، عفونت ادراری یا گلودرد اترپتوکوکی نشان دهنده ی ضعف سیستم ایمنی بدن است.

احساس خستگی و نوسانات خلقی

احساس خستگی نشانه ی بسیاری از بیماری ها و انواع کمبود مواد مغذی است، اما وقتی این مسأله با نشانه های دیگری همراه باشد احتمالا دچار کمبود ویتامین سی هستید. این ویتامین نقش مهمی در تولید انرژی بدن و ثبات خلقی دارد. مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین سی روحیه را بالا می برد، خستگی را کم می کند، انرژی را زیاد می کند و احساس افسردگی را کاهش می دهد.

افزایش وزن

وقتی خستگی ناشی از کمبود ویتامین ادامه پیدا می کند، این مسأله نشان دهنده ی آن است که روند تولید انرژی در بدن شما کاهش یافته و فرآیند سوخت و ساز مختل شده است. کاهش سرعت سوخت وساز بدن باعث افزایش وزن می شود. به علاوه ، تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین سی در جریان خون با افزایش چربی بدن و چاقی مرتبط است، در حالی که مصرف این ویتامین فرآیند چربی سوزی را افزایش می دهد و کاهش یا ثابت نگهداشتن وزن را آسان تر می کند.

متورم و دردناک شدن مفصل ها

از آنجایی که بخش عمده ی غضروف مفصل ها از ماده ی کلاژن ساخته شده، کمبود ویتامین منجر به کاهش این لایه ی میانی استخوان ها و دردناک شدن مفصل ها می شود. این مسأله باعث التهاب و متورم شدن مفصل ها شده و به دلیل کمبود ویتامین، بدن شما توانایی کمتری در واکنش به این التهاب دارد.

چه مقدار ویتامین C برای بدن کافی است؟

از آنجا که ویتامین C، یک ویتامین محلول در آب است، بدن شما به یک عرضه روزانه مداوم از آن نیاز دارد. ویتامین C مانند ویتامین های محلول در چربی در بدن شما ذخیره نمی شود. موسسه پزشکی خاطر نشان می کند که مقادیر مجاز روزانه ۹۰ میلی گرم در روز برای مردان، ۷۵ میلی گرم برای خانم ها، ۸۵ میلی گرم در طول دوران بارداری و ۱۲۰ میلی گرم در روز برای زنان شیرده است. خوردن انواع میوه ها و سبزیجات و مصرف یک مکمل مولتی ویتامین حاوی ویتامین C، به احتمال زیاد به شما کمک خواهد کرد نیازهای روزانه تان را رفع کنید.

از ویتامین‌ C غافل نشوید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ