چرا قد من کوتاه اما قد دوستم بلند است؟

faateme1366
قد بلند بودن آنقدر مهم است که مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است. اما چرا برخی افراد قدبلند و برخی قدکوتاه هستند؟ پاسخ را در این مطلب بخوانید.

 

قد کشیدن تا چه زمانی ادامه پیدا می کند؟

به گزارش سایت الودکتر، از نظر ژنتیکی طوری برنامه ریزی شده ایم که پس از اتمام دوران بلوغ قد کشیدن متوقف شود. در این نقطه، فعل و انفعالات پیچیده ژن ها، موادمغذی و هورمون ها به اوج خود می رسد. وقتی ژن ها با همکاری هم رشد بدن را به نقطه ای رساندند که قادر به تولید مثل باشد، هدف رشد به اتمام رسیده است. این اتفاق به طور متوسط در سن 16 سالگی برای دختران و 18 سالگی برای پسران می افتد. شواهد بسیار کمی از رشد قد بعد از دوران بلوغ دیده شده است. انسانها معمولاً در دوران کودکی سریعترین رشد را دارند. همچنین در دوران بلوغ نیز به خاطر جهش های رشد، رشد سریعی  دارند.

 

اولین عامل موثر در قد

قد شما بیش از هر چیز تابعی از عوامل ژنتیکی است. اما اگر والدین شما هر دوقدی کوتاه یا متوسط داشته باشند شما لزوما سرنوشت مشابهی نخواهید داشت. قد، خصوصیتی چندژنی است. یعنی گروهی از ژن‌ها روی آن اثر دارند. اگر در خاندان شما افراد بلندقدی وجود داشته باشند این شانس وجود دارد که ژن بلندی قد به شما هم رسیده باشد. تعیین سقف قد شما امکان‌پذیر نیست. اما با استفاده از فرمول ساده‌ی زیر می‌توانید پتانسیل قد خود را حساب کنید: قد مورد انتظار = (مجموع قد پدر و مادر شما + ۱۳ اگر پسر هستید یا – ۱۳ اگر دختر هستید) / ۲

عددی که به دست می‌آورید،‌ به اضافه و منهای ۵ سانتی‌متر،‌ قد مورد انتظار شماست. در نظر داشته باشید که اگرچه این یک تخمین کلی است باز هم باید خیلی به قدی که در نهایت به آن می‌رسید نزدیک باشد.

 

عوامل دیگر موثر در قد

عوامل غیرژنتیکی دیگری هم می‌توانند روی قد مورد انتظار شما اثر بگذارند. تعیین‌کننده‌ی بیشتر این فاکتورها محیطی است که فرد در آن رشد می‌کند. بلندی قد با رشد در ارتباط است. بنابراین،‌ عواملی که مخل رشد باشند همان تأثیر را بر قد خواهند داشت.

برخی از این عوامل غیرژنتیکی عبارتند از:

قرار گرفتن در معرض دود تنباکو در زمان جنینی

بیماری زمان کودکی یا بلوغ

کیفیت مراقبت‌های پس از تولد

وزن پایین هنگام تولد

با اینکه بسیاری از عوامل موثر بر قد از کنترل شما خارج هستند، چندین کار هست که می‌توانید برای رسیدن به نهایت قد خود انجام دهید.

 

چرا قدم کوتاه است؟

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود یک فرد به اندازه ای که باید یا مد نظر دیگران است رشد نکند. به طور کلی مسایل ژنتیکی اولین ومهم ترین علت کوتاهی قد در کودکان است. در این نوع کوتاهی قد، سرعت رشد کودک در سال طبیعی است و سن استخوانی نسبت به سن تقویمی عقب نیست.

نوع دیگر از کوتاهی قد، تأخیر سرشتی در رشد نامیده می شود که شامل کوکانی است که از سن 2 سالگی، کوتاهی قد دارند. این کودکان سرعت رشدشان در سال تقریبا طبیعی است، اما سن استخوانی آنها عقب‌تر است. بلوغ در این کودکان با تأخیر است، اما در نهایت، بیشتر این کودکان به حد ژنتیکی قد خود می‌رسند.

یادتان باشد بیماری‌هایی مانند سوءتغذیه، کمبود ویتامین D و کمبود کلسیم که موجب نرمی استخوان می‌‌شود، بیماری سلیاک (ناتوانی در تحمل گلوتن موجود در گندم)، کم‌خونی‌ها، بیماری‌های التهابی دستگاه گوارش، بیماری‌های کلیوی مزمن، نارسایی قلبی، بیماری‌های مزمن ریوی یا کبدی و کم‌کاری تیروئید از عوامل موثر در کوتاهی قد هستند.همچنین مصرف برخی داروها مانند داروهای کورتونی و اختلالات رشد داخل رحمی نیز ازعلل دیگر کوتاهی قد کودکان هستند.به طور کلی همه ما در 3 مرحله رشد می‌‌کنیم؛ 2 سال اول زندگی 30 تا 35 سانتی‌متر افزایش قد داریم. اینرشد سریع قد با افزایش سن کاهش می‌ یابد؛ از2 سالگی به بعد کودکان هر سال 5 تا 7 سانتی‌متر قد می‌‌کشند.

 

هورمون درمانی در افزایش قد تاثیر دارد؟

مصرف هورمون رشد فقط طی سالهای شکل گیری موثر هستند. مصرف بیش از حد آن به صورت مصنوعی موجب رشد غیرطبیعی و نامناسب می شود. این واژه توسط تولیدکننده های مختلف مورد استفاده و سوءاستفاده برای فروش محصولات خود که ادعای تقویت رشد را دارند، قرار گرفته است. واقعیت این است که فروش داروهای هورمون رشد شدیداً تحت کنترل است و فقط توسط متخصین تجویز می شود.

 

هورمونی ویژه که شما را قدبلند می کند!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ