مهم ترین عوارض جانبی شربت کتوتیفن

faateme1366
اگر می خواهید از شربت کتوتیفن استفاده کنید حتما این مطلب را مطالعه کنید.

موارد مصرف شربت کتوتیفن چیست؟

به گزارش سایت الودکتر، درباره مصرف کتوتیفن، همانند داروهای دیگر بهتر است دستورات روی بسته دارو را نیز به دقت مطالعه نمایید. اگر در همان ابتدا اثرات کتوتیفن را احساس نکردید نگران نباشید ممکن است چند هفته طول بکشد تا شما اثرات کتوتیفن را به طور کامل احساس کنید. حتی در صورت احساس بهبودی بدون مشورت با پزشک معالج خود، مصرف دارو را قطع نکنید.کتوتیفن (KETOTIFEN) به گروه داروهای آنتی هیستامین تعلق دارد. این دارو معمولا برای پیشگیری از آسم استفاده می شود.کتوتیفن در موارد دیگری از آلرژی همچون التهاب بینی و التهاب ملتحمه، نیز به کار می رود. اصولا کتوتیفن با کاهش التهاب در مجاری هوایی، باعث حرکت آزادتر هوا در آن ها می شود. کتوتیفن به شکل قرص و شربت در دسترس است. از جمله موارد مصرف شربت کتوتیفن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در پیشگیری از آسم

برونشیت آلرژیک

رینیت آلرژیک

درماتوز آلرژیک استفاده می شود.

 

در دوران بارداری می توان از شربت کتوتیفن استفاده کرد؟

هیچ مطالعه کافی و دقیقی برای بررسی عوارض ناشی از این دارو در دوران بارداری مورد بررسی قرار نگرفته است. بنابراین از مصرف این دارو در دوران بارداری باید پرهیز کرد. مصرف این دارو در دوران شیردهی به شیر مادر نفوذ می کند. بنابراین نباید در این دوران از این دارو استفاده کرد.

به علاوه مصرف این دارو با معده خالی، باعث بروز مشکلات گوارشی در معده می شود. بنابراین حتما پس از خوردن غذا، این دارو را مصرف کنید. کتوتیفن حاوی کتوتیفن فومارات به عنوان یک ماده فعال است.

اگرچه بی شک هیچ دارویی نباید همزمان مصرف شود، اما در برخی موارد با وجود رخ دادن تداخل دارویی، ممکن است نیاز به مصرف همزمان دو داروی مختلف باشد. در چنین مواردی ممکن است پزشک مربوطه مقدار مصرف دارو را تغییر دهد و یا داروی دیگری تجویز کند. بنابراین در صورت مصرف داروی دیگر آنرا با پزشک خود مطرح سازید.

 

عوارض جانبی شربت کتوتیفن

در زیر لیستی از عوارض جانبی که ممکن است از تمام ترکیبات تشکیل دهنده کتوتیفن به وجود آید، ذکر شده است. تمام این عوارض ممکن است رخ ندهد یا خیلی نادر اما جدی باشد. در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

تحریک پذیری

عصبی شدن

سوزش چشم

    سرفه

    اسهال

    تب

    احساس کسالت و بیماری

    سردرد

    درد مفاصل

    از دست دادن اشتها

    درد عضلانی

    تهوع

    آبریزش بینی

    لرز

    گلو درد

    تعریق

    مشکل خواب

    خستگی و ضعف غیر عادی

    استفراغ

در صورتی که دچار عارضه های دیگری غیر از موارد بالا شدید، به پزشک خود مراجعه کنید.

 

در مصرف کتوتیفن این نکات را به یاد داشته باشید

بسیار حائز اهمیت است که پزشک برای بررسی عملکرد صحیح دارو در بازدیدهای منظم وضعیتتان را کنترل کند تا بتواند برای ادامه مصرف دارو تصمیم گیری کند. چنانچه پس از گذشت چند روز علائم بهبود نیافت و یا وخیم تر شد، به پزشک مراجعه کنید. شربت کتوتیفن در برخی موارد منجربه خواب آلودگی، سرگیجه و از دست دادن هوشیاری میگردد. بنابراین نسبت به مصرف آن قبل از رانندگی و استفاده از ماشین آلات و اموری که به هوشیاری کامل نیاز دارد، محتاط باشید. شربت کتوتیفن ممکن است منجربه بروز هیجان زدگی، تحریک پذیری، خشم و یا مشکلات مربوط به خواب شود. این علائم مربوط به تحریک سیستم عصبی مرکزی است که بیشتر در کودکان اتفاق می افتد.

برای بیماران مبتلا به دیابت: ممکن است شکل شربت کتوتیفن بر سطح قند خون تاثیرگذار باشد. چنانچه متوجه هر گونه تغییر در نتایج آزمایش خون یا ادرار خود شدید، فورا مراتب را به پزشک مربوطه اطلاع دهید.

آلرژی و حساسیت: در صورت داشتن حساسیت خاص به این دارو یا دیگر داروها مساله را با پزشک خود درمیان بگذارید. همچنین درصورتیکه نسبت به برخی مواد غذایی، رنگ مو، مواد نگهدارنده یا حیوانات حساسیت دارید پیش از مصرف این دارو، موضوع را با پزشک خود مطرح سازید. در صورتیکه بصورت آزاد و بدون تجویز پزشک قصد استفاده از این دارو را دارید حتما بروشور و یا توضیحات مندرج بر روی بسته را با دقت مطالعه فرمایید.

اطفال: مصرف این دارو در کودکان بررسی شده، اما بروز عوارض جانبی و مشکلات متعدد در آن اثبات نشده است.

سالمندان: بسیاری از داروها بصورت انحصاری در افراد سالمند مطالعه و بررسی نشده اند. بنابراین بروز هرگونه مشکل و عوارض خاص در افراد سالمند احتمال میرود. در مقایسه با گروه های سنی دیگر، اطلاعات خاصی مبنی بر مصرف این دارو در این گروه سنی وجود ندارد.

عوارض خطرناک قرص امگا 3 که حتما باید بدانید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ