خواص زنیان برای لاغری

atoosamirzavandi
عرق زنیان یکی از عرقیات گرم و موثر در هضم غذاست و بنابراین با هضم بهتر غذا، مانع از انباشته شدن چربی در بدن میگردد

زنیان دفع را سریع و راحت تر می کند در نتیجه اجازه ی کافی به بدن  برای جذب نمی دهد در نتیجه باعث کاهش وزن و لاغری می گردد. در این مقاله با مدل های مختلف زنیان و طریقه ی مصرف آن برای لاغری آشنا خواهید شد.

زنیان

میوه ی زنیان کوچک، بیضوی، به رنگ قهوه ای مایل به زرد و دارای بویی شبیه بوی تیمول است. روی میوه ی آن، خطی طولی و نخی شکل، به رنگ روشن تر و دو تار نازک تک سلولی مشاهده می شود، به طوری که بعضی از آن ها کوتاه و مخروطی و برخی دیگر دارای یک قسمت متورم در انتها هستند.

قسمت مورد استفاده ی این گیاه، میوه ی آن است که زنیان نیز نامیده می شود. محل رویش این گیاه در ایران بلوچستان، تبریز، اصفهان، خوزستان، فارس، کرمان و خراسان است.

 

خواص گیاه زنیان:

بیماری های معده و کبد را رفع می کند.

مقوی معده و بادشکن است.

ضد اسپاسم و ضد درد است.

سموم بدن را دفع می کند.

ضد تهوع و استفراغ است.

ناراحتی های گلو، سرفه و روماتیسم را از بین می برد.

ضد کرم و میکروب کش است.

مدر و قابض است.

درد حاد شکم، قولنج و سوء هاضمه ای که ناشی از ضعف و کمی نیرو باشد رابرطرف می کند.

زنیان از قدیم به عنوان ادویه و نگهدارنده ی مواد غذاییترشی جات، بیسکویت و مواد خوراکی دیگر به کار می رود. همچنین از آن به عنوان ضدقارچ پوستی و ضد نزله ی تنفسی می توان استفاده کرد.

درمان امراض ریه و ضدسرماخوردگی، ضدتب و ضد یبوست است.

برای بیماری های عصبی مفید محسوب می شود.

 

خواص دارویی زنیان

خواص زنیان متعدد بوده، برخی خواص دارویی آن عبارتند از:آنتیاکسیدان، ضد تب، ضد میکروب، ضد نفخ، ضد آسم، ادرارآور، قاعده آور، پایین آورنده فشار خون، مسهل، استفاده از زنیان برای لاغری، درمان سرفه، روماتیسم، تنگی نفس و بیماریهای معده است. همچنین زنیان ضد میکروبهایی نظیر سالمونلا تیفوزا، میکروسپوریوم و اشرشیاکلی میباشد.

 

خواص زنیان برای لاغری

عرق زنیان یکی از عرقیات گرم و موثر در هضم غذاست و بنابراین با هضم بهتر غذا، مانع از انباشته شدن چربی در بدن میگردد.

از خواص زنیان تقویت معده و معالجه سوء هاضمههای ناشی از ضعف و کمی نیرو است که به جذب بهتر و موثرتر مواد غذایی کمک کرده و مانع از بروز چاقی می شود.زنیان خاصیت مسهل بودن دارد، لذا باعث دفع سریع غذا و غیر قابل دسترس کردن غذا برای جذب بدن شده و به تبع از انباشته شدن چربی و ایجاد چاقی جلوگیری میکند.کند.

 

میزان و طریقه مصرف زنیان برای لاغری

دمنوش:دو تا چهار گرم از گیاه زنیان را در آب جوش دم کرده، روزی سه بار نیم فنجان مصرف شود.

پودر:می توان روزانه سه تا چهار گرم پودر دانه ها را به شکل های مختلف یا همراه با غذا مصرف کرد. باوجود این که دانه ها ریز هستند، برای اثربخشی بیشتر لازم است پودر شوند تا مواد آن ها در بدن بهتر استخراج شود.

عصاره خشک:عصاره خشک دانه های زنیان را می توان روزانه 125 میلی گرم مصرف کرد.

عصاره مایع یا تنتور: از عصاره مایع زنیان می توان روزانه تا شش میلی گرم مصرف کرد.

عرق زنیان: بعد از هر وعده غذایی ظهر و شب نصف استکان همراه با نصف استکان آب مصرف شود تا هضم غذا را آسان و از نفخ و ترشی معده جلوگیری کند.

لا زم به ذکر است استفاده از زنیان برای لاغری به همراه سایر گیاهان دارویی موثر در کاهش وزن به همراه تغذیه مناسب و انجام ورزش، تاثیر آن را چندین برابر میکند. یکی از نخسههای لاغری با استفاده از برخی گیاهان دارویی به شرح ذیل است:

50گرم سیاه دانه + 50گرم زیره سیاه +25 گرم طباشیر + 25گرم تخم گشنیز + 25گرم هلیله سیاه +25 گرم لاک مغسول +50 گرم زنیان

مواد گیاهی فوق را کاملا پودر کرده روزی نصف قاشق چای خوری باعسل و آب گرم مصرف کنید.

عرق زنیان برای کاهش وزن

افرادی که قصد کاهش وزن‌دارند می‌توانند از عرق زنیان در برنامه رژیمی‌شان استفاده کنند تا به کنترل بهتر وزنشان کمک شود.عرق زنیان یکی از عرقیات گرم و مؤثر در هضم غذاست و بنابراین با هضم بهتر غذا، مانع از انباشته شدن چربی در بدن می‌گردد. از خواص زنیان تقویت معده و معالجه سوءهاضمه‌های ناشی از ضعف و کمی نیرو است که به جذب بهتر و مؤثرتر مواد غذایی کمک کرده و مانع از بروز چاقی میشود.زنیان خاصیت مسهل بودن دارد، لذا باعث دفع سریع غذا و غیرقابل‌دسترس کردن غذا برای جذب بدن شده و به تبع از انباشته شدن چربی و ایجاد چاقی جلوگیری می کند.

همچنین از عرق گیاه زنیان به‌عنوان داروی ضد تهوع و ضد اسهال در افرادی که دچار دل‌درد یا ناراحتی‌های گوارشی می‌شوند می‌توان استفاده کرد.

افرادی که اعتیاد را ترک می‌کنند بعد از ترک یا در طی دوره درمان می‌توانند از عرق زنیان استفاده کنند.

فواید شگفت‌انگیز عرق زنیان برای لاغری

مقدار و طریقه مصرف عرق زنیان

مقدار مصرف برای بزرگ‌سالان: روزی سه بار دو قاشق غذاخوری عرق زنیان در کمی آب حل کرده بعد از غذا میل شود.

مقدار مصرف برای کودکان: روزی سه بار دو قاشق مرباخوری عرق زنیان در کمی آب حل کرده بعد از غذا میل شود.

جهت استفاده برای استعمال خارجی: یک قاشق غذاخوری از این عرق گیاه را در گلو بریزید و قرقره کنید و سپس قورت دهید. همچنین می توانید در دو سوراخ بینی دو قطره عرق زنیان بچکانید و استنشاق کنید.

دمنوش رازیانه و زنیان برای لاغری

دمنوش دانه های زنیان و رازیانه یکی دیگر از روش های عالی برای از دست دادن وزن است. برای تهیه این نوشیدنی سالم، نصف قاشق چایخوری دانه زنیان و یک قاشق چایخوری دانه رازیانه بردارید (اگر تر هستند آنها را خالی بو بدهید) و در ۴ فنجان آب بریزید و آن را به جوش بیاورید. بگذارید جوش بیاید تا وقتی که متوجه تغییر رنگ در آن شوید. آن را از روی شعله بردارید و بگذارید خنک شود و بعد آن را در صافی بریزید. این دمنوش زنیان برای لاغری را در طول روز به جای کافئین مصرف کنید.

ادویه مخلوط با پودر زنیان برای لاغری

این ترکیب مخلوطی از ادویه جات پودری است که می توانید با آن یک نوشیدنی تازه تهیه کرده و هر روز برای کاهش وزن مصرف کنید. به منظور مصرف زنیان برای لاغری باید دانه های سیاه دانه، دانه های زنیان، دارچین و دانه های رازیانه را به مقادیر برابر بردارید و آنها را بکوبید تا به یک پودر نرم تبدیل شوند. اطمینان حاصل کنید که مخلوط پودر ادویه کاملا خشک است (اگر دانه ها خیس هستند، آنها را به تنهایی تفت دهید) و سپس آن را در یک ظرف کاملا در بسته نگهداری کنید.

آیا پودر زنیان برای لاغری مفید است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ