علت سردرد پیشانی چیست؟

faateme1366
سردرد برای همه ما پیش می آید اما از انجا که سر عضو مهمی در بدن محسوب می شود بهتر است علت سردرد خود را بدانید. علت سردرد پیشانی را در این مطلب بخوانید.

 

سردرد پیشانی را بشناسید

به گزارش سایت الودکتر، سردرد در جلوی سر یا درد پیشانی یا سردرد پیشانی ممکن است به همه ناحیه جلوی سر کشیده شود یا در یک قسمت یا یک نقطه باقی بماند. این نوع سردرد ممکن است با درد در ناحیه شقیقه‌ها همراه باشد. درد موجود در جلوی سر ممکن است به سمت چشم‌ها و بینی و حتی تمام صورت کشیده شود. همانند بیشتر سردردها، این نوع سردرد نیز کوتاه بوده اما احتمالاً دارای عودهای مکرر است. به ندرت، سردرد به مدت چند روز یا یک هفته باقی می‌ماند، سردرد برای مدت کوتاهی تا حدودی از بین رفته اما در غیر این صورت ممکن است بدون وقفه ادامه یابد.

ارزیابی و معاینه درد پیشانی همراه با علائم دیگر آن از اهمیت زیادی برخوردار است. بسیاری از دلایل ایجادکننده درد پیشانی خطرناک نیستند. به هر حال، شدت درد یک شاخص مناسب برای مشخص کردن میزان خطرناک بودن دلایل زمینه‌ای نیست. علائم همراه با سردرد ممکن است برای رد احتمال برخی بیماری‌ها مفید باشد. عوامل ساده‌ای مانند پوشیدن کلاه یا هدبند تنگ، برخی از مدل‌های مو و عدم استفاده از عینک مناسب برای افرادی که مشکل بینایی دارند ممکن است باعث سردرد شود که به راحتی قابل پیشگیری هستند.

 

علل سردردهای پیشانی

بیشتر علل سردردهای عمومی می‌توانند باعث درد در پیشانی نیز شوند. ممکن است برخی از علل، بیشتر باعث پیشانی درد شوند. در اینجا به چهار دلیل شایع که باعث ایجاد درد در پیشانی می‌شوند اشاره می‌شود:

 

کشیدگی یا فشار عضلات: فشار عضلات یکی از دلایل سردردهای حاد است که می‌تواند به دلیل اسپاسم یا گرفتگی عضلات یک ناحیه از سر ایجاد شده باشد. ممکن است این درد به قسمت‌های دیگر سر نیز گسترش یابد. سردردهای ناشی از فشار عضلات به سردردهای تنشی معروف هستند و پیشانی یک قسمت از سر است که بیشتر در معرض این نوع سردرد قرار دارد. معمولاً این درد به شکل یک نوار دور سر بوده و در طول روز تشدید شده و پس از استراحت کاهش می‌یابد. فشار عضلات به دلیل استرس، خستگی، وضعیت بدنی نامناسب، اخم و در برخی موارد کم‌آبی بدن ایجاد می‌شود.

 

خستگی چشم: استفاده بیش از اندازه از چشم‌ها به یکی از مشکل شایع در دو دهه اخیر تبدیل شده که علت آن گذراندن زمان زیادی پشت وسایل الکترونیکی است. به هر حال، مطالعه طولانی مدت و قرار گرفتن در معرض نور روشن بدون استفاده از وسایل حفاظتی برای چشم ممکن است باعث خستگی چشم شود. خستگی چشم می‌تواند باعث درد چشم و پیشانی درد شود. غالباً درد در پشت چشم‌ها احساس شده و ممکن است درجاتی از فشار عضلات در ناحیه پیشانی هم به وجود آید. بیماری‌های دیگر چشم مانند گلوکوما، سلولیت اوربیتال نیز ممکن است باعث پیشانی درد شوند.

 

درد سینوس: چهار جفت حفره در استخوان جمجمه وجود دارد که به آنها سینوس‌های پارانازال گفته می‌شود. همه اینها به حفره‌های بینی وصل می‌شوند. در زمانی که سینوس‌ها ملتهب، عفونی یا مسدود می‌شوند، محل سینوس‌های پارانازال به خصوص در سینوس‌های پیشانی می‌توانند باعث پیشانی درد شوند. سینوزیت یک بیماری شایع بوده که باعث ایجاد درد در ناحیه اطراف سینوس‌های پیشانی می‌شود. این نوع از سردرد غالباً به سردردهای سینوسی معروف هستند.

 

میگرن: سردردهای میگرنی یکی دیگر از دلایل پیشانی درد هستند. دلیل اصلی میگرن تاکنون مشخص نشده است اما به نظر می‌رسد اثرات عوامل ژنتیکی و محیطی باعث تغییر سطح هورمون‌های مغزی می‌شوند. درد در یک طرف سر شدیدتر بوده و می‌تواند در دو طرف سر هم ایجاد شود. ممکن است درد با اختلالات بینایی، تهوع، استفراغ، سرگیجه و برخی دیگر از علائم نورولوژیکی همراه باشد. درد معمولاً با یک پیش هشدار شروع می‌شود. میگرن معمولاً یک بیماری است که علائم آن مکرراً تکرار می‌شود.

 

چطور سردرد را تشخیص دهیم؟

1 ـ از زمان شروع سردرد سؤال کنید، چرا که سردردهایی که بتازگی آغاز شده اند، نیاز به بررسی جدی دارند.

2 ـ از کیفیت و شدت درد سؤال کنید، بخصوص اگر فرد، مبتلا به سردرد مزمن است؛ از او بپرسید که کیفیت و شدت سردردش این بار نسبت به دفعات قبل تفاوت کرده است یا نه؟

3 ـ از مراجعه کننده بپرسید که آیا همراه سردرد، علامت دیگری مثل تهوع، استفراغ، اشک ریزش و بی اشتهایی و … دارد یا نه؟

4 ـ سابقه درمان سردرد را از او پرس و جو کنید. اگر پزشک قبلاً برای او دارو تجویز کرده است، نام آن را بپرسید.

5 ـ محل دقیق سردرد را بیابید.

6 ـ سابقه ارثی مبتلا به سردرد را در فامیل وی جستجو کنید.

7 ـ فواصل زمانی حملات سردرد را بپرسید.

علت سر درد در ناحیه ی پیشانی چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ