هرگز آب یخ زده در بطری پلاستیکی ننوشید!

faateme1366
نوشیدن آب خنک لذتبخش است اما هر چیزی حدی دارد. اینکه آب یخ و اصطلاحا تگرگی بخورید می تواند برایتان ضرر داشته باشد. در این مطلب عوارض آب یخ زده در بطری های پلاستیکی را می خوانید.

 

هرگز بطری های پلاستیکی آب یخ نزند

به گزارش سایت الودکتر، نباید بطری های پلاستیکی از دمای طبیعی خارج شود یعنی در تآبش مستقیم خورشید قرار نگیرد و اگر آب جوش داخل آن بریزیم و یا یخ بزند به عنوان مثال الیاف سازنده بطری در آب آزاد و ترکیب می شود و سلامت مصرف کننده را به خطر می اندازد. در فصل تآبستان خرید آب معدنی خصوصا هنگام مسافرت بیشتر می‌شود. افراد باید زمان خرید آب معدنی یا آبمیوه‌ها به تاریخ تولید و انقضا حتما توجه داشته باشند. توجه به آرم سازمان غذا و دارو و پروانه بهداشتی ساخت هم از‌جمله موارد مهم دیگر است. اما نکته مهم در نحوه نگهداری نوشیدنی‌هاست.  تمام نوشیدنی‌ها ازجمله آب‌های معدنی حتما باید داخل یخچال‌های مناسب و با دمای مناسب یخچال نگهداری شوند؛ البته این نوشیدنی‌ها نباید یخ‌زده باشند. به‌علاوه نوشیدنی‌ها و مواد غذایی که امکان فاسد شدن آنها بالاست به هیچ عنوان نباید زیر نور آفتآب قرار بگیرند و مصرف‌کنندگان هنگام خرید به‌خصوص در مسافرت‌ها به این موضوعات توجه جدی داشته باشند. گذشته از بحث سرطان‌زایی آب معدنی‌هایی که یخ زده‌اند، اصولا متخصصان توصیه می‌کنند که آب بسیار سرد یا اصطلاحا یخ ننوشید چراکه حتی اگر بحث سرطان‌زایی ظروف را کنار بگذاریم باز هم دمای بسیار پایین نوشیدنی‌ها می‌تواند باعث مشکلات دیگری شود. طبق مطالعه‌ای که در Journal of Physiology به چاپ رسیده و یافته‌ای در طب سنتی چین است، دمای نوشیدنی‌ها می‌تواند تاثیری جدی روی سیستم گوارش داشته باشد. این تاثیر در افراد مختلف، متفاوت است، اما معلوم شده که آب سرد تاثیری منفی روی هضم غذا دارد. اگر آب سرد را همراه غذا بنوشید، تمام چربی‌ها سفت و جامد شده و غذای‌تان را به یک رسوب چسبناک تبدیل کرده که باعث کندی گوارش شده و  آن را ضعیف می‌کند، به‌علاوه نوشیدنی سرد باعث تنگ شدن رگ‌های خونی شده و مانع گوارش می‌شود. در این صورت بدن شما به‌جای فعالیت روی تجزیه و جذب غذای خورده شده، انرژی زیادی تلف می‌کند تا دمای بدن‌تان را تنظیم کند.

 

نظارت بر بطری های پلاستیکی

وزارت نیرو به هیچ عنوان نظارت و نقشی در تهیه و تولید آب این بطری ها نمی تواند داشته باشد.حتی جایگاه حقوقی نظارتی نیز نمی تواند داشته باشد و برای تأیید آن نیز نقشی ندارد. نظارت بر بهداشت آب این بطری ها به عهده وزارت بهداشت (سازمان غذا و دارو) و بخشی از آن نیز به عهده سازمان استاندارد است. پروانه تولید آن را نیز وزارت صنایع و معادن صادر می کند. یکی از بزرگترین مشکلات استفاده از این دستگاه ها این است که مواد مغذی موجود در آب حذف می شود و آبی تولید می شود که فاقد ارزش غذایی است و فرد با خوردن آن دچار بسیاری از بیماری ها می شود.این بیماری ها برای بزرگسالان شامل بیماری های قلبی و عروقی ، گواتر برای کودکان، نرمی استخوان برای زنان باردار ،بیماری پوکی استخوان و برای نوزادان یرقان به همراه دارد.در واقع استفاده از دستگاه های تصفیه آب به معنای استفاده از آب مقطر است که فاقد هرگونه املاح مفید برای بدن می شود.مشکل دوم این است که اگر قطعات دستگاه استاندارد نباشد چون آب در تماس مستقیم با این دستگاه قرار می گیرد و زمان این تماس طولانی است می تواند مواد ناشناخته به آب اضافه و سلامت استفاده کننده را به خطر بیندازند.اگر فیلترهای تصفیه آب به موقع تمیز نشوند و بر آن نظارتی نباشد حتی می توانند آلودگی های میکروبی ایجاد کنند در حالی که سازمان بهداشت جهانی آبی را قآبل آشامیدن می داند که فاقد آلودگی باشد.

همه آزمون های کنترل کیفی در آزمایشگاه های استان تهران که ۶۰ واحد آزمایشگاهی است هر روز استاندارد کنترل کیفی آب را انجام می دهند.در آزمایشگاه های آب آزمون های میکروبی ، کلرسنجی ، آزمون های شیمیایی ، فیزیکی ، فلزات سنگین و بیولوژی انجام می شود.

به همه مشترکان و مصرف کنندگان آب اطمینان می دهیم الزامات استانداردهای آب ایران را تبعیت و از رهنمودهای سازمان بهداشت جهانی نیز پیروی می کنیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ