به این دلایل حتما تخمه کدو بخورید

faateme1366
تخمه کدو خواص بیشماری دارد که در این مطلب به برخی از مهمترین خواص تخمه کدو اشاره می کنیم.

 

مواد مغذی بیشمار تخم کدو

به گزارش سایت الودکتر، تخمه کدو پوسته‌ای زرد دارد و مغز آن سبز است. هر ۲۸ گرم تخم کدو (بدون پوست) محتوی ۱۵۱ کالری انرژی است. بیشتر این کالری به‌خاطر وجود چربی و پروتئین در آن است. یک وعده‌ی ۲۸ گرمی تخم کدو محتوی مواد مغذی زیر است:

فیبر: ۱۷ گرم؛

کربوهیدرات: ۵ گرم؛

پروتئین: ۷ گرم؛

چربی: ۱۳ گرم (از این مقدار ۶ گرم را چربی‌های امگا-۶ تشکیل می‌دهند)؛

ویتامین K: مقدار ۱۸٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ویتامین؛

فسفر: ۳۳٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی؛

منگنز: ۴۲٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی؛

منیزیم: ۳۷٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی؛

آهن: ۲۳٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی؛

زینک (روی): ۱۴٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی؛

مس: ۱۹٪ نیاز روزانه‌ی بدن به این ماده‌ی معدنی.

 

به این دلایل حتما تخم کدو بخورید

تخمه‌ی کدو تنبل منبع فوق‌العاده‌ای از روی است. روی یکی از ۶ بهترین ماده‌ی مغذی برای تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان است. روی برای حمایت از سلامت سیستم ایمنی بدن‌تان بسیار حیاتی است و کمبود آن می‌تواند شما را مستعد ابتلا به عفونت کند.

علاوه بر روی فراوانی که در تخمه‌ی کدو تنبل، که یک آنتی‌اکسیدان نیز است، وجود دارد، این دانه‌های خوشمزه منبع مهمی از ویتامین E هستند. ویتامین E یکی از ۹ آنتی‌اکسیدان بسیار مهم برای سلامتی بدن است. این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند از بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کنند.

تخمه‌ی کدو نه تنها آنتی‌اکسیدان است، بلکه مواد تشکیل دهنده‌ی آن در واقع ممکن است به کاهش مواد شیمیایی التهابی در بدن‌تان کمک کنند و شما می‌توانید آنها را در کنار مواد غذایی دیگری که می‌توانند التهاب را کاهش دهند، مصرف کنید. ثابت شده‌است که التهاب علت بسیاری از بیماری‌های مدرنی است که مبتلا می‌شویم مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و تصلب شرایین. کنترل التهاب می‌تواند راهی برای جلوگیری از این بیماری‌ها ارائه دهد یا حتی آنها را درمان کند.در مطالعه‌ی دیگری که در ژورنال جهان علمی (Scientific World) منتشر شده‌است، افرادی که ۳۰ گرم از ترکیب دانه‌های مختلف که شامل تخمه‌ی کدو تنبل، تخم کتان، و دانه‌های کنجد می‌شد، مصرف کردند، با کاهش اینترلوکین (IL۶) و بهبود سطح تری‌گلیسیرید مواجه شدند. به عبارت دیگر، این ترکیب سبب کاهش التهاب شد و سلامت قلب و عروق را با کاهش سطح تری‌گلیسیرید بهبود داد. تخمه‌ی کدو تنبل می‌تواند یک افزودنی ترد و خوشمزه برای سالاد یا مخلفات کنار غذا باشد. شما همچنین می‌توانید دانه‌های آسیاب شده‌ را به اسموتی‌ها اضافه کنید.

تخمه‌ی کدو حاوی مواد تشکیل دهنده‌ای است که تحت عنوان فیتواستروژن‌ها دسته‌بندی می‌شوند. فیتواستروژن‌ها ترکیبات موجود در گیاهان هستند که خواصی مشابه خواص استروژن که به طور طبیعی در بدن یافت می‌شود، دارند. فیتواستروژن موجود در تخمه‌ی کدو تنبل ممکن است به تنظیم برخی از فاکتورهایی که نقش مهمی در توسعه‌ی سرطان پستان دارند، کمک کند و در نتیجه این دانه‌ی خوراکی می‌تواند در پیشگیری یا درمان سرطان پستان مفید باشد. تخمه‌ی کدو همچنین می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را که پس از یائسگی رخ می‌دهد، کاهش دهد. اضافه کردن تخمه‌ی کدو تنبل به سالاد یا مخلفات غذا می‌تواند روش ترد و خوشایندی برای گنجاندن این ماده‌ی خوراکی در رژیم غذایی روزانه‌تان باشد. شما همچنین می‌توانید آنها را همراه با ماهی‌های روغنی که ثابت شده‌است، خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهند، مصرف کنید.

فیتواستروژن‌های موجود در تخمه‌ی کدو تنبل، نه تنها از شما در برابر خطرات ابتلا به سرطان حفاظت می‌کند، بلکه در واقع می‌تواند نقش مهمی در تنظیم سطح کلسترول بدن ایفا کند. لطفا توجه داشته باشید که نظرات مختلفی در مورد نقش کلسترول در بدن ما وجود دارد و چیزهایی در مورد کلسترول وجود دارد که احتمالا پزشک‌تان به شما نخواهد گفت.در یک مطالعه که در ژورنال پژوهش‌های گیاه‌درمانی (Phytotherapy Research) منتشر شد، محققان ثابت کردند که مصرف روغن تخمه‌ی کدو تنبل می‌تواند به تنظیم سطح چربی خون و فشار خون کمک کند. تخمه‌ی کدو تنبل همچنین منبع خوبی از منیزیم است و منیزیم برای حمایت از سلامت قلب و تنظیم فشار خون شما، عنصری حیاتی است. عصاره‌ی روغن تخمه‌ی کدو را می‌توان به صورت مکمل پیدا کرد و اضافه کردن دانه کدو تنبل به نان و سایر خوراکی‌های پختنی در فر می‌تواند راه بسیار خوبی برای گنجاندن تخمه‌ی کدو تنبل در رژیم غذایی‌تان باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ