بهترین وقت برای نوشیدن شیر چه زمانی است؟

atoosamirzavandi
بهترین وقت برای نوشیدن شیر اگر برای معده ایجاد نفخ نکند قبل از خواب شبانه است و بدترین زمان هنگام ظهر می باشد. زیرا اشتها را از بین می برد مخصوصا در کودکان.

بهترین وقت برای نوشیدن شیر همانقدر مهم است که نوشیدن شیر. علاوه بر این که شیر در رژیم غذایی حتما وجود داشته باشد این که چه زمانی و همراه با چه خوراکی هایی آن را مصرف کنیم تا بیشترین اثربخشی را داشته باشد، بسیار مهم و ضروری است. در ادامه به بهترین وقت برای نوشیدن شیر اشاره شده است.

 

چه زمانی شیر بنوشیم؟

اگر با مصرف شیر دچار نفخ و دل درد نمی شوید، بهترین زمان مصرف آن قبل از خواب است، زیرا در حین خواب، بدن این فرصت را دارد که کلسیم و پروتئین خود را از این ماده غذایی تامین کند. همچنین چون شیر حاوی تریپتوفان است به برقراری خوابی آرام و راحت کمک می کند.

البته مصرف یک واحد شیر (یک لیوان) در وعده صبحانه نیز توصیه می شود چون موجب رفع بی حالی، بی حوصلگی و عصبانیت می شود و مغز را برای یادگیری بیشتر و یادآوری آسان تر آماده کرده و چون کلسیم شیر از جذب آهن غذا جلوگیری می کند و صبحانه کمترین میزان آهن را دارد، مصرف شیر در این وعده مطلوب است، اما بدترین زمان مصرف شیر در وعده ناهار است، چراکه جلوی اشتها بخصوص اشتهای کودکان را می گیرد و از جذب آهن و روی محصولات گوشتی می کاهد.

در طب سنتی آمده است افراد سالمند مبتلا به پوکی استخوان و آرتروز، شیر را با دارچین میل کنند. دارچین سردی شیر را می گیرد و باعث افزایش جذب مواد مغذی شیر می شود. در ضمن ویتامین C موجود در میوه ها به جذب بهتر آهن و کلسیم شیر کمک می کند، بنابراین مصرف شیر همراه میوه های تازه پیشنهاد می شود.

 

سرد یا گرم؟
در مورد نوشیدن شیر به‌صورت سرد، گرم یا ولرم هم انتخاب با خود فرد است. مصرف شیر به‌صورت گرم یا سرد در محتوای آن تأثیری ندارد. برخی افراد تحمل شیر سرد را ندارند و برخی دیگر با نوشیدن شیر گرم و ولرم دچار مشکلات گوارشی مانند نفخ و دل‌پیچه می‌شوند. اگر شما با مصرف شیر سرد دچار دل‌درد یا هر نوع مشکل گوارشی دیگری نمی‌شوید، اشکالی ندارد که این عادت غذایی را ادامه دهید.

 

چند لیوان شیر بنوشیم؟
بهتر است در طول روز، کودکان زیر هفت سال 1.5 تا دو لیوان، پسرها در سن بلوغ سه لیوان، دخترها در همین سن 2.5 لیوان، افراد بالغ و سالمند دو لیوان و خانم های شیرده و باردار 3.5 تا چهار لیوان شیر در کنار مصرف سایر لبنیات بنوشند.

برای آن که کودک به نوشیدن شیر ترغیب شود بهتر است دو لیوان شیر را به چهار نصف لیوان تقسیم کرده و در فواصل معینی که بهتر است در میان وعده ها باشد به او بخورانید. شیری که به سوپ کودک افزوده می شود جزو واحد شیر محسوب می شود به شرطی که زیاد در غذا نجوشد و اواخر پخت به غذا افزوده شود. اگر طعم و بوی شیر برای خانم های باردار آزاردهنده است می توانند از شیر خشک استفاده کنند.

شیر را با چه بنوشیم؟
*
در شیر به‌جای شکر از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند موز و توت‌فرنگی استفاده کنید.
*
اگر میزان استفاده از کاکائو در شیر در حد کم باشد مشکلی در تأثیر مثبت آن ایجاد نمی‌کند.
*
برخی از افراد با مصرف شیر حالت نفخ پیدا می‌کنند که با اضافه کردن چای و عسل با این مشکل مقابله می‌کنند. اما نباید مصرف شیرچای به صورت عادت درآید و به مقدار مساوی با هم مصرف شود. یکی از مشکلاتی که در اثر مخلوط کردن شیر با چای به‌وجود می‌آید، کاهش ارزش تغذیه‌ای شیر است. البته باید بدانیم که هدف مصرف‌کننده از نوشیدن شیرچای، به‌دست آوردن خواص شیر است یا مزایای چای. اگر فردی برای دریافت ریزمغذی‌های موجود در شیر که مهم‌ترین آن‌ها کلسیم است، شیرچای مصرف می‌کند، باید بداند ارزش تغذیه‌ای شیر مصرفی او تحت تأثیر ترکیب‌های موجود در چای مانند پلی‌فنول‌ها و کافئین قرار می‌گیرد و تا حد چشمگیری پایین می‌آید. پلی‌فنول‌ها می‌توانند با کلسیم شیر ترکیب و باعث دفع آن از بدن شوند.

بد نیست بدانید که کلسیم برای جذب در بدن به محیطی اسیدی نیاز دارد درحالی‌که چای یا قهوه، محیط قلیایی دارند بنابراین زمانی که شیر را به قهوه یا چای اضافه می‌کنید، اسیدیته دستگاه گوارش پایین می‌آید و در این حالت، pH دستگاه گوارش، pH خنثی یا قلیایی می‌شود. به‌این‌ترتیب، جذب کلسیم شیر درصورتی‌که به‌صورت شیر خالص یا مخلوطی با چای و قهوه وارد بدن شود، بسیار متفاوت خواهد بود. به‌طورکلی، تراکم کلسیم دریافتی از یک لیوان شیر ساده، به‌مراتب بیشتر از شیری است که با چای یا قهوه مخلوط شده باشد. کلسیم، مهم‌ترین ریزمغذی شیر است که تحت تأثیر ترکیب‌های موجود در چای قرار می‌گیرد و غیر از آن، سایر ریزمغذی‌های شیر هم تا حدی در صورت ترکیب با چای تخریب خواهند شد. ازاین‌رو، با خوردن شیرچای، نه می‌توانید از خواص چای بهره‌مند شوید و نه از خواص شیر، مگر اینکه نسبت ترکیب در حدی باشد که یکی از این مواد بر دیگری برتری مشهودی داشته باشد. شیرچای می‌تواند به‌صورت تفننی در برنامه غذایی قرار گیرد اما مصرف مداوم این نوشیدنی توصیه نمی‌شود.

شیر را با چی بخوریم بهتر است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ