آیا گیاه عجیب خارخاسک را می شناسید؟

atoosamirzavandi
خارخاسک گیاهی است با طبیعت گرم و خشک اما عرق آن طبیعت سردی دارد که برای درمان التهاب هاب داخلی و عفونت مثانه بسیار مفید است.

خارخاسک از گیاهان دارویی مفید است که در مناطق گرم می روید. عرق خارخاسک نیز دارای طبع سرد است که برای درمان التهاب های داخلی مناسب می باشد. در این مقاله بیشتر با گیاه خارخاسک و خواص آن آشنا خواهید شد.

خارخسک چیست ؟

به گزارش آسان طب نام علمی خارخسک Tribulus terrestris و از خانواده Zygophyllaceae میباشد. خارخسک در کتب طب سنتی، به نام حَسَک (بر وزن حسد) نامیده شده است. تمام قسمت‌ های خارخسک ، قابل استفاده برای موارد دارویی است، ولی در ایران ، بیشتر میوه آن را استفاده می‌کنند. این گیاه، اصولا بیابان‌زی و کویری است؛ اما به‌صورت علف‌ هرز در بیشترِ مناطق رشد میکند.

خواص خارخاسک

 طبیعت خارخاسک گرم و خشک است.

خارخاسک مدر، تسکین دهنده درد مثانه، افزاینده منی، ایجاد نعوظ، شکننده سنگ کلیه و مثانه و ملین است و به دلیل ادرار آور بودن میتواند خطر ابتلا به عفونتهای مجاری ادرار را کاهش دهد.

چنانچه نخود را در آب جوشانده خارخاسک پرورده کنید در تقویت نیروی جنسی دارویی بینظیر است.

آشامیدن عصاره برگ و ریشه و میوه تازه آن جهت زخم مجاری ادراری، شکستن سنگها، سختی دفع ادرار و قولنج مفید است.

مضمضه عصاره خارخاسک با عسل جهت زخم و عفونت دهان، درد لثه و تورم عضله حلق مفید است.

در طب سنتی از خواص خارخاسک برای تقویت کبد، درمان پرخوری و مسمویت غذایی استفاده میشود.

از خواص خارخاسک بین ورزشکاران به ویژه بدنسازان استفاده به همراه مکملهای غذایی برای تقویت توده عضلانی و افزایش قدرت است.

جوشانده گیاه خارخاسک ضدچاقی است مخصوصا وقتی با دم گیلاس و کاکل ذرت مخلوط شود.

گیاه خارخاسک باعث کاهش قند خون بیماران دیابتی میشود.

تخم (دانه) خارخاسک که “حسک دانه” مینامند، اگر با شیر تازه سه مرتبه طبخ شود و هر مرتبه خشک شود، در تقویت نیروی جنسی بی نظیر است.

خارخسک و ناتوانی جنسی:

 این ماده از زمان‌های قدیم در اروپا و آسیا قبل از اینکه پیشرفت‌های علمی، داروهای شیمیایی و درمان‌های پزشکی برای این عارضه پیدا شود و ماده اصلی آن که “پروتودیوسین” نامیده می‌شود کشف شود، برای درمان ناتوانی‌های جنسی و ناباروری استفاده می‌شده است. شش دانشگاه و بیمارستان آکادمیک، بیش از نه تحقیق روی این گیاه انجام داده‌اند که آثار آن را روی ناتوانی جنسی به اثبات می‌رساند. این تحقیقات نشان داده است خارخسک در مواقعی کاربرد دارد که هورمون‌های جنسی فرد نامتوازن بوده یا تستوسترون کاهش یافته باشد. در این حالت ماده فعال موجود در خارخسک می‌تواند با استفاده از آنزیم‌های طبیعی بدن فرد این کمبود را جبران کند. همچنین، تحقیقات دیگری نشان داده است که خارخسک می‌تواند DGEA که ماده‌ای موثر برای برقراری یک رابطه جنسی سالم و کامل می‌باشد را در بدن فرد بالا ببرد. این ماده برای درمان ناتوانی‌های جنسی و بالابردن کیفیت عملکرد فرد بسیار خوب عمل می‌کند و اگر به طور مرتب مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند این مشکل را درمان کند.

میزان و طریقه مصرف خارخاسک

میزان مجاز برای هر بار مصرف خوراکی این گیاه، از ریشه، برگ یا میوه، حداکثر 20 گرم و از روغن آن، حداکثر 28 گرم است که این میزان اغلب باید به همراه شیره‌ انگور یا شیره‌ خرما و یا عسل مصرف شود.

میوه این گیاه باید روزی سه مرتبه و به میزان 2 تا 4 گرم به صورت دم کرده مصرف شود.

میزان مصرف عرق خارخاسک روزانه دو فنجان همراه با آب است و بهتر است قبل از غذا میل شود.

عرقیجات مفید و مضر در دوران بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ