هیولا ها در رخت خواب شما!

atoosamirzavandi
موجودات ریز میکروسکوپی که با چشم قابل دیدن نیستند در همه جا پراکنده اند بخصوص درون تخت خواب ها. با نظافت به موقع ملحفه ها از رشد آن ها و ایجاد آلرژی جلوگیری کنید.

گردو و غبار و باکتری های موجود در آن با نشستن بر روی تخت خواب و تغذیه کردن از سلول های مرده ی پوست آن ها را تبدل به هیولاهایی درون تخت خواب می کند که باعث ایجاد حساسیت های پوستی می شوند. با مطالعه این مقاله تا انتها بیشتر با این موجودات آشنا خواهید شد.

مایت های غبار خانگی مخلوقات میکروسکوپی ریزی هستند که معمولا از باقی مانده پوست بدن حیوانات و انسان ها تغذیه می کنند. آنها شما را گاز نمی گیرند یا زیر پوست تان نمی روند. اما همیشه روی سطح آن هستند. چه شما خواب باشید و چه بیدار.

هر یک از این موجودات ریز جثه در هفته بیش از ۴۲ گرم از پوست مرده ای که از بدن شما جدا می شود را می خورند. مایت های غبار خانگی معمولا 0.4 میلیمتر طول و 0.25 تا 0.32 میلیمتر عرضه دارند.
از آنجایی که این موجودات از پوست مرده انسان و حیوانات تغذیه می کنند، محل زندگی آنها هم جایی است که بتوان توده ای از این مواد را پیدا کرد. برای مثال تخت خواب، تشک ها و روکش های مبلمان مکان های بسیار خوبی برای این موجودات هستند.

غبار موجود در خانه هم می تواند حاوی مقدار زیادی از فلس حیوانات و پوست بدن باشد. لذا هر محلی که کمی گرد و غبار انباشته شده باشد، لنگرگاه مایت ها خواهد بود، همان طور که از نام شان بر می آید.

مایت های غبار خانگی بیشتر به دنبال جاهای گرم با دمای ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتی گراد هستند. آنها به ویژه از رطوبت بالا بسیار لذت می برند. پارچه ها و پرده هایی که نمناک باقی مانده اند یا اینکه با جذب رطوبت هوا و عرق بدن نمدار شده اند (مانند حوله ها) بهترین مکان برای این موجودات هستند. پس بهترین جاهایی که می توانید این موجودات ریز را بیابید پرده ها، روپوش تخت خواب، بالش ها و دیگر بخش های مبلمان خانه است که حتی شاید فکرش را هم نمی کنید.

علت و اهمیت شستن لحاف و کالای خواب

همه ی ما با علل و اهمیت شستن کالای خواب آشنا هستیم، اگر بتوانید کالای خواب خود را زیر میکروسکوپ قرار دهید قطعا با ملحفه‌های تخت خود را زیر میکروسکوپ بگذارید، از آن چه می‌بینید متعجب می شوید، تقریبا در هر کالای خوابی غباراتی متشکل از موجودات ریز میکروسکوپی وجود دارد که از سلول های مرده پوست تغذیه می کنند و تنها راه حل کنترل این موجودات شستشوی منظم کالاهای خوابتان می باشد.

زمان مناسب شستن لحاف و کالای خواب

به طور کلی ممکن است شستن لحاف و کالای خواب ماهی یک بار انجام پذیرد، اما بهتر است در صورت امکان  زمان این شستشو را به دو هفته یک بار تغییر دهید. بالش های قابل شست و شو را باید دو بار در سال بشویید و به صورت هفتگی رویه ی آن ها را تعویض نمایید

منبع الو دکتر

 هر چند وقت یک بار باید ملحفه های روی تخت را عوض کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ