رفع کم‌خونی با غذایی محلی

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی غذای محلی را در افزایش وزن افراد لاغر و رفع کم‌خونی موثر دانست.

تنورچه (ترونچه) یکی از غذا‌های محلی استان سیستان و بلوچستان است که حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، E ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶، B۱۲ ، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، پروتئین، آهن، کلسیم، سلنیوم، کولین، منیزیم، منگنز، فسفر، اسید فولیک و اسید چرب امگا ۳ است.

برای بررسی خواص تنورچه و اینکه مصرف این غذا برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص تنورچه

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص تنورچه اظهار کرد: این غذا سرشار از پروتئین است بنابراین نقشی موثر در تقویت عمومی، افزایش انرژی و عضلانی شدن بدن دارد؛ تنورچه برای افراد لاغر بسیار مفید است و آن‌ها را چاق می‌کند.

وی درباره خواص دیگر تنورچه بیان کرد: این غذا به علت داشتن آهن، اسید فولیک و ویتامین B۱۲ تعداد گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد بنابراین کم‌خونی را رفع می‌کند؛ تنورچه برای زنان باردار و جنین بسیار مفید است.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: تنورچه به علت وجود کلسیم، منیزیم و فسفر استخوان‌ها و دندان‌ها را محکم و از ابتلای افراد به پوکی استخوان و آرتروز جلوگیری می‌کند؛ این غذا تاثیری چشمگیر در طراوت و شادابی پوست و مو دارد.

عظمایی تاکید کرد: تنورچه نقشی موثر در عملکرد بهتر مغز و تقویت حافظه دارد و از بروز آلزایمر در افراد جلوگیری می‌کند؛ این غذا قدرت باروری را در مردان افزایش می‌دهد.

وی یادآوری کرد: تنورچه به علت داشتن ویتامین‌های A ،C  و E خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد بنابراین این غذا سیستم ایمنی بدن را تقویت و بدن را در برابر بیماری‌های مختلف به ویژه انواع سرطان‌ها محافظت می‌کند.

مواد لازم برای تهیه تنورچه (۶ تا هفت نفر)

گوشت گوسفندی خُرد شده با استخوان در قطعات بزرگ                                             ۶ تا هفت تکه

نمک، فلفل سیاه و پودر زردچوبه                                                                           به مقدار لازم

طرز تهیه تنورچه

گوشت گوسفندی خُرد شده با استخوان را به سیخ بکشید و در داخل تنور یا روی زغال آن را بپزید.

پس از پختن گوشت، نمک، فلفل سیاه و پودر زردچوبه را به آن اضافه کنید.

تنورچه را همراه با نان یا برنج میل کنید.

تنورچه به روش دیگری هم پخته می‌شود در این روش یک گوسفند کامل را ذبح و شکم آن را خالی کنید سپس دست‌ها، پا‌ها و شکم گوسفند را با نخی نسوز به هم ببندید و آن را به صورت آویزان درون تنور قرار دهید تا بپزد.

باشگاه خبرنگاران

کم خونی و فقر آهن را با راه کارهای طب سنتی درمان کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ