دانه های شگفت انگیزی که آن ها را دور میریزیم!

atoosamirzavandi
تخمه کدو این دانه های شگفت انگیزی که آن ها را دور میریزیم سرشار از منیزیم می باشند و برای جلوگیری از پروستات معجزه می کنند.

تخمه کدو معمولا در آجیل های شب عید دیده می شود و کمتر کسی پیدا می شود که دنبال تخمه کدو باشد. ایندانه های شگفت انگیزی که دور می ریزیم سرشار از خواصی است که در این مقاله به آن ها اشاره خواهیم کرد.

کمک به سلامت پروستات و مثانه

تخم کدو می‌تواند در کاهش علائم هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات (BPH) مؤثر باشد. در این بیماری غده‌ی پروستات بزرگ و موجب بروز اختلالاتی در دفع ادرار می‌شود.

مصرف تخم کدو می‌تواند علائم ناشی از هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات را کاهش دهد. در مطالعه‌ای بر روی بیش از ۱۴۰۰۰ مرد، تأثیر مصرف تخم کدو بر این بیماری بررسی شد. پس از یک سال مصرف تخم کدو، علائم این بیماری در مردان کاهش یافت و کیفیت زندگی‌شان بهبود پیدا کرد.

مصرف تخم کدو یا مکمل‌های آن می‌تواند به درمان علائم سندروم مثانه‌ی بیش‌فعال کمک کند. براساس یک مطالعه، مصرف مکمل محتوی ۱۰ گرم از عصاره‌ی تخم کدو در روز توانست به بهبود عملکرد دستگاه ادراری در ۴۵ مرد و زن مبتلا به سندروم مثانه‌ی بیش‌فعال کمک کند.

کاهش قند خون

مطالعات جانوری نشان می‌دهند کدوتنبل، تخم کدو، پودر تخم کدو و آب کدوتنبل می‌تواند موجب کاهش قند خون شود. این امر در بیماران مبتلا به دیابت اهمیت چشمگیری دارد، زیرا این افراد سخت تلاش می‌کنند تا سطح قند خون‌شان را کنترل کنند.

براساس برخی مطالعات افزودن آب کدوتنبل یا پودر تخم کدو می‌تواند سطح قند خون را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش دهد. براساس مطالعه‌ی مشاهده‌ای که روی بیش از ۱۲۷۰۰۰ مرد و زن انجام گرفت، داشتن رژیم غذایی سرشار از منیزیم توانست احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را در مردان ۳۳٪ و در زنان ۳۴٪ کاهش دهد. البته برای تأیید تأثیرات مثبت تخم کدو روی قند خون به مطالعات بیشتری نیاز است.

بهبود کیفیت اسپرم

مقادیر کم عنصر روی موجب کاهش کیفیت اسپرم و افزایش خطر ناباروری مردان می‌شود. تخم کدو با دارابودن مقدار زیادی روی به افزایش کیفیت اسپرم کمک می‌کند.

براساس شواهد حاصل از مطالعه‌ای بر روی موش‌ها، به‌نظر می‌رسد تخم کدو می‌تواند از اسپرم انسان در برابر آسیب‌های ناشی از شیمی‌درمانی و بیماری‌های خودایمنی محافظت کند.

همچنین تخم کدو با دارابودن آنتی‌اکسیدان‌ها و سایر مواد مغذی موجب تنظیم سطح هورمون تستوسترون و درنهایت سلامت عمومی فرد می‌شود.

ضدعفونت

ترکیب‌های پروتئین و ریزمغذی‌های موجود در تخمه ‌کدو و روغن تخمه ‌کدو، می‌تواند باعث دفع عوامل میکروبی، قارچی و ویروسی از بدن شود. به‌همین دلیل معمولا به افراد بیمار، به‌خصوص آنهایی که به بیماری‌های عفونی مبتلا هستند، توصیه می‌شود از پودر تخمه ‌کدو‌ی خام یا روغن تخمه ‌کدو در سالادها یا سس‌های سالاد استفاده کنند.

ضددیابت

نتیجه تازه‌ترین تحقیقاتی که در مورد رابطه مصرف تخمه ‌کدو و دیابت روی حیوانات آزمایشگاهی انجام شده، نشان می‌دهد مصرف حجم متعادلی از این ماده غذایی در طول روز می‌تواند باعث پیشگیری از ابتلا یا کنترل سریع‌تر بیماری دیابت شود. تخمه ‌کدو باعث بهبود ترشح انسولین و تنظیم سطح قندخون در بدن هم می‌شود و می‌تواند کاهش استرس‌های اکسیداتیو را در پی داشته باشد. استرس اکسیداتیو، یکی از عوامل بر هم خوردن میزان قندخون و اختلال در ترشح انسولین در بدن افراد مبتلا به دیابت است.

منبع الودکتر

  با خواص تخم کدو بیشتر آشنا شوید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ