چرا بدن شما همیشه درد می‌کند؟

mahdie.mohtashami
در این مقاله تیم الودکتر در نظر دارد به شما کمک کند تا علت خستگی‌های مزمن و بدن دردهای همیشگی را تشخیص دهید. همراه با تیم الودکتر باشید.

چرا بدنمان درد می‌کند؟

وقتی درد را همه‌جا بدنتان احساس می‌کنید

درد عضلانی که قسمت کوچکی از بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد، معمولا به دلیل استفاده بیش از حد از بدنتان است. به طور مثال درد بازوها به دلیل بلند کردن جعبه‌های سنگین می‌تواند باشد یا می‌تواند یک آسیب جزئی مانند سقوط از یک ارتفاع و کبودی پشت شانه‌ها باشد. اما زمانی که در کل بدنتان احساس درد می‌کنید به احتمال زیاد بیشتر از یک عفونت، بیماری و خوردن دارویی سرخود می‌باشد.

سرماخوردگی

هنگامی که یک ویروس آنفلوانزا رخ می دهد، تب و گرفتگی عضلات ایجاد می شود و می تواند عضلات شما را بخصوص در کمر،پشت پاها و بازوها دچار مشکل کند. این درد یک هفته یا بیشتر به خودی خود درمان می‌شود اما اگر این اتفاق نیفتاد با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر سرفه خطرناکی داشتید که درمان نشد حتما با پزشک خود مشورت کنید.

کم‌کاری تیروئید

این زمانی است که غده تیروئید شما به اندازه کافی هورمون های کلیدی خاصی را تولید نمی کند. این امرباعث می شود که درد عضلانی و مفصلی، همچنین تورم و حساسیت ایجاد کند. این امر می‌تواند شما را زود خسته و کلافه کند، مشکلات حافظه‌ای ایجاد کند، ریزش مو، خشکی پوست، کلسترول بالا و ضربان قلب بالا ایجاد کند. شما می‌توانید با یک آزمایش خون ساده مشکل خود را حل کنید. 

مشکلات فشارخونی

اگر درد در بازوها، پاها یا هردوی آن‌ها احساس کنید می‌تواند به این علت باشد که خون کافی به اعضای بدنتان به خوبی نمی‌رسد و این یک مشکل ناخوشایند است. در ابتدا ممکن است زمانی شما این درد است را احساس کنید که در حال انجام ورزش باشید اما به مرور زمانی که نشسته‌اید یا راه می‌روید نیز این درد را احساس خواهید کرد. این مشکل زمانی پیش می‌آید که در لوله‌های خونی عضلات شما انسداد وجود داشته باشد.

لوپوس

لوپوس یک بیماری خودایمنی است، سیستم ایمنی بدن که مسئولیت دفاع از بدن شما را دارد شروع به حمله به بافت‌ها و اندام‌های شما می‌کند. وقتی بیماری لوپوس عضلات شما را درگیر می‌کند، آن‌ها را سفت و منقبض می‌کند و حرکت کردن سخت می‌شود. درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما شما می‌توانید با یکسری تمرینات خاص بیماری را کنترل کنید. با پزشک خود در باره آنچه که برای شما بهتر است، صحبت کنید.

فیبرومیالژیا
این وضعیت می تواند درد در مفاصل و عضلات شما و همچنین مشکلات خواب، خلق و خو و حافظه ایجاد کند. داشنمندان فکر می‌کنند زمانی این اتفاق می‌یفتد که مغز شما سیگنال‌های عادی و نرمال درد را دریافت می‌کند و به اشتباه آن‌ها را بدتر ی‌کند. این بیماری ممکن است به علت بیماری، جراحی یا استرس شدید ذهنی ایجاد شود. پزشک می‌تواند این علائم را درمان کند و تسکین کند همچنین تکنیک‌های ورزشی و آرام مانند یوگا می‌تواند به شما کمک کند.

بیماری التهابی
اگر بیشتر از ۶۵ سال سن دارید، دردهای عضلانی شما ممکن است ناشی از یک بیماری التهاب عضلانی مثل پلی میالژی روماتیکا باشد. این بیماری باعث دردناک و خشک شدن بازو، گردن، ناحیه ی پایینی پشت و ران ها می شود. این علائم ممکن است یک شبه پدیدار شوند و صبح روز بعد ناگهان متوجه شوید بدون کمک نمی توانید لباس هایتان را بپوشید یا قادر نیستید سوار ماشین شده و از آن پیاده شوید. علت بروز این بیماری هنوز مشخص نیست و تشخیص آن دشوار است.

سندرم خستگی مزمن

علامت اصلی این بیماری خستگی شدید است (خستگی) که با هیچ چیز دیگری قابل توضیح نیست. این ممکن است با ورزش یا فشار روحی بدتر شود، اما استراحت آن را بهتر نمی‌کند. همچنین ممکن است درد عضلانی، مشکلات حافظه، گلودرد، درد مفاصل و سردرد داشته باشید و ممکن است نتوانید به خوبی بخوابید. درمان وجود ندارد، اما دارو و فیزیوتراپی می تواند به درمان علائم شما کمک کند.

بیماری آرتروز
شاید تصور کنید که بیماری آرتروز تنها روی مفاصل تأثیر می گذارد اما ممکن است درد ناشی از آن در عضلات هم احساس شود. در حقیقت زمانی که ناحیه ای از بدن دردناک می شود، عضلات به طور خودکار در یک اقدام حفاطتی، منقبض می شوند. برای مثال، اگر در ناحیه ی کتف دچار آرتروز باشید، این مسأله منجر به گرفتگی های دردناک عضلانی می شود
.

داروها
مواد مخدر به نام استاتین ها برای کنترل کلسترول بالا مورد استفاده قرار می گیرند و حدود 30 درصد از افرادی که این دارو را مصرف می‌کنند درد عضلانی دارند. اگر این اتفاق برای شما هم افتاده است با دکتر خود صحبت کنید شاید بتوانید داروهای دیگری را امتحان کنید.

مراجعه به پزشک
اگر برای دردهای عضلانی خود به پزشک مراجعه کردید، درباره ی نشانه های دیگری صحبت کنید که با شروع این دردها تجربه کرده اید. این نشانه ها می تواند تب، احساس خستگی، سردرد، تعریق شبانه، اختلالات خواب، یبوست یا اسهال باشد. در حقیقت باید درباره ی نشانه هایی صحبت کنید که برایتان غیر معمول است.

درمان خانگی دردهای عضلانی

درد عضلانی بعد از ورزش را با این نوشیدنی از بین ببرید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ