علائم و راه های درمان سرطان کبد

سرطان کبدی برای بسیاری از افراد از جمله سرطان های خوفناک می باشد که بهتر است با علائم و راه های درمانی آن بیشتر آشنا شوید

 به گزارش الودکتر: کبد یک عضو به اندازه توپ فوتبال است که در قسمت فوقانی راست شکم , زیر دیافراگم و بالای معده قرار دارد . سرطان کبد در سلول های کبد شروع می شود و یکی از شایع ترین انواع سرطان در جهان است که درادامه با علائم وراه های درمان سرطان کبد آشنا خواهید شد.

چطور بفهمیم که به سرطان کبد دچار شدیم یا نه؟

         آزمایش برای تشخیص زودهنگام سرطان اولیه کبد به صورت منظم انجام نمی شود، اما ممکن است برای افرادی که در معرض خطر بالای این بیماری هستند چند بار انجام شود. با این حال، مطالعات نشان نداده است که آیا چک اپ برای سرطان کبد برای دیگر افراد می تواند در تضخیص به موقع و درمان آن مفید باشد یا خیر. برای تشخیص سرطان کبد، پزشک باید دیگر علتهای اختلال عملکرد کبد را رد کند. کسانی در ریسک بالای ابتلا به سرطان کبد هستند که هپاتیت مزمن داشته باشند و یا به بیماری هموکروماتوز دچار باشند و یا اعتیاد به الکل داشته باشند.

آزمایش هایی که نشانه های سرطان کبد را نشان می دهد

آزمایش خونی که  تومور را اندازه گیری می کند که اگر سطح مواد خاصی از آن بیشتر از مقدار مورد نظر باشد شخص مبتلا به یک سرطان است. سرطان کبد ماده ای به نام( fetoprotein (AFP ترشح می کند که معمولا در جنین وجود دارد اما در هنگام تولد آن دفن می شود. افزایش سطح ( fetoprotein (AFP در بزرگسالان نشان دهنده خطر ابتلا به سرطان کبد می باشد که در 70% موارد نیز درست می باشد و فرد مبتلا به سرطان کبد است. البت هسطح بالای آهن نیز می تواند نشان دهنده توموری باشد که این مواد را ترشح می کند.

         تشخیص اولیه سرطان کبد با تصویربرداری اولتراسوند انجام می گیرد که می تواند تومرها را تا 1 سانتی متر نیز نشان دهد و بعد از ان از سی تی اسکن هایی با کنتراست بالا و MRI برای تشخیص این تومورها استفاده می شود.

         بیوپسی کبدی یک تومور خوشخیم را از بد خیم تشخیص می دهد با این حال بسته به آزمایشات ممکن است بیوپسی برای تشخیص سرطان لازم نباشد.

         لاپاروسکوپی، با استفاده از ابزار و دوربین ها از طریق برش های کوچک، برای تشخیص تومورهای کوچک مفید است  میزان سیروز را تعیین  می کند ، یا بیوپسی و موارد دیگر را تایید می کند.

درمان های سرطان کبد چگونه است؟

هر سرطان کبد درمان خاص خودش را دارد و راه های درمانی متفاوت می باشد. در اوایل سرطان کبد که بیشتر قابل درمان است، تشخیص اولیه ان به ندرت اتفاق می افتد. سرطان ثانویه کبد یا متاستاتیک  دشوار است زیرا سرطان دیگر گسترش یافته است. شبکه پیچیده کبد و ارتباط با عروق خونی جراحی را بسیار مشکل می سازد. بیشتر درمان ها فقط باعث می شوند بیماران طول عمر بیشتری را داشته باشند و راحت تر زندگی کنند. (معمولا وقتی مردم از سرطان کبد صحبت می‌کنند، منظور آنها نوعی از سرطان است که در جای دیگری از بدن شروع شده است و سپس به کبد گسترش پیدا کرده است. به این وضعیت بیماری “متاستاتیک یا متاستاز” می‌گویند. کبد تا حدودی به خاطر جریان خون بالا یکی از شایع‌ترین مکان‌ها برای گسترش بدخیمی‌های احشایی به صورت متاستاز است. تومورهایی که در کولون {روده بزرگ} پانکراس، معده، ریه، پستان یا جایی دیگر به وجود می‌آیند، می‌توانند به کبد گسترش پیدا کنند و به فعالیت کبد آسیب وارد ‌کنند. بنابراین اغلب موارد سرطان کبد در واقع سرطان‌هایی هستند که در ارگان دیگری شروع شده و به وجود آمده است.سرطان‌ اولیه کبد معمولا در ارتباط‌ با یک‌ بیماری‌ زمینه‌ای‌ در کبد مثل‌ “سیروز کبد” رخ‌ می‌دهد. این‌ سرطان‌ در هر دو جنس‌ به‌ وجود می‌آید، اما در مردان‌ شایع‌تر است‌.)

بیماران مبتلا به تومورهای مرحله اول که می توانند با جراحی ان را  بردارند، بهترین شانس زندگی طولانی مد ترا خواهند داشت. متأسفانه اکثر سرطان های کبدی در زمانی که تشخیص داده می شوند، غیرقابل درمان می باشند، زیرا سرطان بسیار پیشرفته است و یا کبد برای جراحی بسیار بیمار است. در بعضی از بیماران، شیمی درمانی به طور مستقیم بروی کبد  انجام داده می شود تا تومور را به اندازه ای کاهش دهد که بتوانند عمل جراحی را انجام دهد. این ممکن است در بعضی موارد بدون شیمی درمانی انجام شود با استفاده از اتانول، اما بیماران مبتلا به سرگیجه باید به دقت بررسی شوند تا دچار مشکل نشوند و بیماری دوباره عود نکند.

فریز کردن تومور،نابودی تومور با رادیوفرکانس با استفاده از امواج ممکن است برای درمان برخی از انواع سرطان کبد مناسب باشد.

پرتو درمانی می تواند به روش های مختلفی انجام شود اما محدودیت اصلی برای انجام آن خود کبد است که تحمل اشعه را ندارد. نقش پرتو و اشعه بیشتر برای از بین بردن علائمی در خارج از کبد است و یا برای کاهش درد انجام می شود و در از بین بردن علائم سرطان کبد تاثیری ندارد.

پیوند کبد

پیوند کبد برای کسانی که مبتلا به سیروز کبدی و یا سرطان کبد هستند می تواند مفید باشد. اگرچه که این روشی خطرناک است اما یک فرصت برای زندگی طولانی مدت است.

منبع: الودکتر

تمام علائم سرطان کبد را بشناسید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ