با تنگی نفس چگونه غذا بخوریم؟

atoosamirzavandi
تنگی نفس می تواند باعث ایجاد اختلال در غذا خوردن شود. فرد از این که برای مدتی با دهان بسته غذا بشود دچار تنگی نفس می شود و نمی تواند هر دو حرکت تنفس و جویدن را با هم انجام دهد. این مقاله راهکارهایی ارائه می دهد.

به خوبی غذا بخورید تا قوی بمانید

غذا منبع سوخت برای بدن است تا بتواند فعالیت های خود را از جملهتنفس کردن را انجام دهد. اگر شما از بیماری انسداد ریه رنج می برید، غذا خوردن می تواند برای شما امری دشوار باشد. اکسیژن برای جویدن و هضم غذا بسیار ضروری است. تنگی نفس ممکن است انرژی شما را از بین ببرد و تهیه غذای سالم را سخت کند. اما خوردن غذای خوب مخصوصا برای شما مهم و ضروری است و می تواند به افزایش قدرت بدنی و جلوگیری از عفونت ها کمک کند.

وزن خود را چک کنید

اگر دارای اضافه وزن هستید، قلب وریه ها سخت تر کار خواهند کرد. اگر کمبود وزن دارید، بدن قدرت مورد نیاز برای مقابله با عفونت ها را نخواهد داشت. پزشک می تواند می تواند مشاوره درستی به شما بدهد که چگونه به کمک رژیم غذایی صحیح و ورزش کردن وزن خود را کنترل کنید.

تعداد وعده های غذایی را بیشتر کنید

وقتی در یک وعده غذایی مقدار زیادی غذا مصرف می کنید فشار زیادی به ریه ها و دیافراگم وارد خواهد شد و این اتفاق تنفس کردن را سخت می کند. به جای سه وعده غذایی سنگین، 5 وعده سبک غذا بخورید. این کار باعث می شود که میزان کافی انرژی برخوردار باشید و احساس خستگی نکنید.

استراحت کنید.

اگر حین غذا خوردن احساس خستگی می کنید، چرت کوتاهی بزنید. این کار به شما انرژی می بخشد. اگر بعد از غذا خوردن احساس خستگی می کنید حداقل تا 30 دقیقه بعد، از دراز کشیدن خودداری کنید. دراز کشیدن بلافاصله بعد از غذا خوردن هضم آن را سخت تر خواهد کرد.

صاف بنشینید

قوز کردن و کج نشستن باعث می شود که فشار زیاد به ریه ها وارد شود. در عوض، صاف نشستن و قرار دادن پاها بر روی زمین این مشکل را  برطرف خواهد کرد. صاف نشستن به انبساط بهتر ریه ها، تنفس راحت تر و هضم سریع تر کمک خواهد کرد.

بیشتر آب بنوشید

هیدراته شدن بدن موجب می شود که مخاط نازک تری تشکیل شود. برای این منظور روزانه 6 تا 8 لیوان آب بنوشید. اگر این مقدار برا شما زیاد است می توانید از نوشیدنی های بدون کافئین استفاده کنید یا بعضی از غذا ها درون خودشان قدری آب دارند که می توانند مقداری از آب مورد نیاز را تامین کنند. اگر مثانه سریع پر می شود قبل از نوشیدن آب آن را تخلیه کنید.

پروتئین به رژیم خود اضافه کنید

پروتئین نقش مهمی در رژیم غذایی افراد بازی خواهد کرد. یعنی کنید حداقل هفته ای دو مرتبه پروتئین استفاده کنید تا ماهیچه های تنفسی خود را قوی کنید و از عفونت ها جلوگیری کنید. بهترین منابع پروتئین تخم مرغ، گوشت فاقد چربی، ماهی، مرغ، حبوبات و آجیل می باشند. پودر پروتئین، شیر به سوپ اضافه یا از سیب زمینی پخته استفاده کنید.  

فیبر بیشتر بخورید

نفخ و یبوست می تواند درد زیادی ایجاد و به دیافراگم فشار زیادی وارد کند. غذاهای حاوی فیبر زیاد مثل سبزیجات، حبوبات خشک، گندم، برنج، پاستا و میوه های تازه به هضم غذا و حرکت آن درون روده کمک خواهد کرد. روزانه 20 تا 35  گرم فیبر مصرف کنید.

با عجله غذا نخورید

هرگاه که آماده غذا خوردن می شوید سعی کنید حداقل 20 دقیقه طول بکشد. آهسته غذا خوردن و جویدن غذا به عبور هوا به همراه غذا کمک خواهد کرد و از تنگی نفس جلوگیری می کند. بین هر لقمه قدری استراحت کنید و نفس عمیق بکشید.

از کپسول اکسیژن استفاده کنید

اگر مشکلاتی در بینی شما وجود دارد قبل از غذا خوردن اکسیژن به بینی وصل کنید تا اکسیژن مورد نیاز برای هضم به بدن برسد. برای رعایت ایمنی هرگز هنگام آشپزی به خصوص با شعله روشن از اکسیژن استفاده نکنید.

نمک را حذف کنید

مقدار زیاد سدیم در بدن بر روی تنفس تاثیر خواهد گذاشت. هنگام تهیه غذا به آن نمک نزنید و سر سفره آن را دور از دسترس قرار دهید. مقدار زیادی سدیم از طریق دیگر مواد غذایی به غذا وارد خواهد شد. پس برچسب مواد را بررسی کنید و آن هایی که حاوی مقداری بیشتر از 300 میلی گرم سدیم هستند را خریداری نکنید.

برنامه غذایی برای خود تهیه کنید

داشتن برنامه غذایی به شما کمک خواهد کرد که در طول روز انرژی مورد نیاز خود را داشته باشید. اگر رود تر از موعد احساس گرسنگی کردید وعده غذایی خود را سریع تر بخورید. اگر در طول روز احساس گرسنگی بیشتری می کنید صبحانه را مفصل تر بخورید و شام را وعده اصلی خود قرار ندهید.

تکنیک تنفس عمیق را یاد بگیرید

اگرنفس های کوتاه حین غذا خورن می کشید، شانه های خود را آزاد کنید لب ها را بسته و برای مدت 2 دقیقه با بینی نفس بکشید و برای خارج کردن بازدم لب های خود را مثل حالتی که می خواهید شمع را فوت کنید باز نگه دارید.
منبع الودکتر
دلایل تنگی نفس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ