بهترین و بدترین مواد غذایی برای کبد

mahdie.mohtashami
اگر جز افرادی هستید که به سلامتی خود از جمله کبد سالم خود اهمیت می‌دهید. رژیم غذایی گفته شده در این مقاله را جدی بگیرید. 14 موادغذایی منسب و نامنساب برای کبد شما را در اینجا نام برده‌ایم.

بهترین و بدترین موادخوراکی برای کبد

جودوسر

مواد غذایی که بیشترین فیبر را دارندبهترین مواد غذایی برای کبد شما به حساب می‌آید. اگر می‌خواهید صبح خود را به کلی منسب شروع کنید جو دوسر را در آن جا دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که جودوسر به شما کمک می‌کند اضافه وزن خود را کاهش دهیدو جو دوسر برای آب کردن چربی دور شکم شما بسیار مناسب است. همچنین جودوسر برای مبتلا نشدن به بیماری‌های کبدی بسیار مناسب است.

از فست فودها دوری کنید

سیب زمینی سرخ کرده همراه با همبرگر روشی نامنساب برای سلامت شما می‌باشد. این مواد غذایی سلامت کبد شما را به خطر میندازد. خوردن زیاد غذاهایی که دارای مقدار زیادی چربی اشباع شده می‌باشد باعث می‌شود کبد وظیفه خود را به خوبی انجام ندهد. به مرور زمان این مواد غذایی باعث ایجاد سیروز کبد می‌شود. پس از این به بعد هنگام انتخاب غذای مورد نیازتون به سلامت آن ماده غذایی بیشتر فکر کنید.

بروکلی

اگر می‌خواهید کبدی سالم داشته باشید بهتر است که سبزیجات فراوانی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بروکلی می‌تواند بخشی از این رژیم غذایی باشد. برخی از مطالعات نشان می‌دهد کلم بروکلی می‌تواند شما را در مقابل کبدی چرب محافظت کند. شما می‌توانید این کلم را همراه با سیر و سرکه بالزامیک نیز میل کنید.

قهوه

اگر می‌خواهید از کبد خود بیشتر محافظت کنید شما را به خوردن دو تا سه فنجان قهوه در روز دعوت می‌کنیم. مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن قهوه کبد را از آسیب‌های ناشی از الکل بیش از حد یا رژیم غذایی نامناسب محافظت می‌کند. خوب است بدانید که مصرف قهوه خطر ابتلا به بهسرطان کبد را کاهش می‌دهد .

شکر

خوراکی‌های بیش‌ازحد شیرین می‌تواند به کبد شما آسیب جدی بزند. به این دلیل که بخشی از شکر به چربی تبدیل می‌شود. اگر مصرف شکر را کنترل نکنید چاقی و کبد چرب هردو یه سراغتان می آید.

چای سبز

چای سبز دارای یک آنتی‌اکسیدان به نام catechins است. تحقیقات نشان می‌دهد این آنتی‌اکسیدان ممکن است از برخی از انواع سرطان، ازجمله کبد محافظت کند. اگر چای سبز را دم‌کرده و نوشیدنی گرم آن را بخورید، کایتچین بیشتری دریافت خواهید کرد.

آب

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید در حق کبدتان انجام دهید، متعادل نگه‌داشتن وزن است. به‌جای نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های گازدار یا نوشیدنی‌های انرژی‌زای ورزشی، از آب آشامیدنی استفاده کنید و این را به عادت تبدیل کنید. درنهایت اگر بدانید با این کار چقدر کالری ذخیره می‌کنید شگفت‌زده خواهید شد.

بادام

آجیل‌ها به‌ویژه بادام سرشار از ویتامین E هستند. آجیل‌ها مواد مغذی هستند که تحقیقات نشان می‌دهد شما را در برابر کبد چرب محافظت می‌کنند. بادام برای قلب شما هم خوب است، پس همین امروز برای خرید و خوردن آن اقدام کنید.

نمک

بدن شما نیاز به مقدار کمی نمک دارد. تحقیقات اولیه نشان می‌دهد رژیم غذایی با سدیم بیش از نیاز بدن ممکن است منجر به فیبروز شود که اولین مرحله ازبیماری کبدی است. برخی از کارهایی که می‌تواند برای کاهش میزان نمک دریافتی انجام دهید:

اسفناج

سبزیجات برگ‌دار دارای یک آنتی‌اکسیدان قوی هستند که گلوتاتیون نامیده می‌شود. گلوتاتیون از کبد شما به‌خوبی محافظت می‌کند. اسفناج یک غذای خوب برای سالاد شام است. همچنین می‌تواند یک غذای خوشمزه همراه با سیر و روغن‌زیتون باشد.

بلوبری

در بلوبری مواد مغذی به نام پلی فنولها وجود دارند که ممکن است در برابر بیماری کبدی چرب غیرالکلی(که اغلب با چاقی و کلسترول بالا همراه است) به شما کمک کند. اگر بلوبری دوست ندارید، غذاهای دیگر مثل شکلات تلخ، زیتون و آلو که حاوی پلی فنول است را امتحان کنید.

نوشیدنی‌های الکلی

مصرف بیش‌ازحد الکل، کبد شما را ویران می‌کند و باگذشت زمان می‌تواند به سیروز کبدی منجر شود. حتی نوشیدن گاه‌به‌گاه نیز می‌تواند مضر باشد. سعی کنید مصرف این نوشیدنی‌ها را محدود کنید.

گیاهان و ادویه‌جات

اگر می‌خواهید از کبد و قلبتان به‌طور هم‌زمان محافظت کنید از پونه کوهی، مریم‌گلی و رزماری استفاده کنید. این گیاهان منبع خوبی از پلی فنول های سالم هستند. یک فایده بیشتر هم دارند که باعث می‌شود نمک کمتری استفاده کنید. این گیاهان را پودر کرده و روی غذایتان بپاشید.

غذاهای فوری بسته‌بندی‌شده

مشکل چیپس و محصولات نیمه آماده این است که آن‌ها معمولاً با شکر، نمک و چربی تهیه می‌شوند. کاهش مصرف این مواد غذایی و استفاده از رژیم غذایی مناسب با برنامه‌ریزی کمی امکان‌پذیر است. یکی از راه‌های ساده این برنامه‌ریزی خوب استفاده از میان وعده سالم است. یک سیب را با مقداری کره بادام‌زمینی یا یک قاشق چای‌خوری شکر قهوه‌ای مخلوط‌ و نوش جان‌کنید.

درمان کبد چرب با کیوی

برای بیماران کبد چرب چه غذاهایی مضر و چه غذاهایی مفید است ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ